تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۵۸۱۱
سرویس خبر : انرژی

نفت با افزایش قیمت بیگانه شد

نفت با افزایش قیمت بیگانه شد
‌می‌متالز - قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی، تحت تاثیر کندی رشد اقتصادی چین و دورنمای نامعلوم تحولات خاورمیانه، کاهش یافت و بیش از هفت درصد کاهش هفتگی را به ثبت رساند.

به گزارش می‌متالز، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۳۹ سنت معادل ۱.۸۷ درصد کاهش یافت و در ۷۳ دلار و ۶ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۴۵ سنت معادل ۲.۰۵ درصد کاهش، در ۶۹ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت برای کل هفته، بیش از هفت درصد و شاخص نفت آمریکا، حدود هشت درصد کاهش داشت که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی هر دو شاخص از دوم سپتامبر بود که اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را کم‌تر کرده بودند.

در چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است، اقتصاد در سه ماهه سوم، با آهسته‌ترین آهنگ از اوایل سال ۲۰۲۳ به این طرف رشد کرد؛ با این حال، مصرف و تولید صنعتی در سپتامبر، بهتر از حد مطلوب بود.

جان کیلداف، از شرکای شرکت «اگین کپیتال» در نیویورک گفت: چین برای بخش تقاضای این معادله، کلیدی است؛ بنابراین، کندی رشد اقتصادی چین بر قیمت نفت، تاثیر منفی گذاشت.

تولید پالایشگاهی چین به دلیل حاشیه سود ضعیف پالایش و مصرف ضعیف سوخت که باعث محدود شدن پالایش نفت شده است، برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت.

نیل آتکینسون، تحلیل‌گر انرژی مستقل مقیم پاریس گفت: نمی‌توانیم تاثیر خودرو‌های برقی در چین را نادیده بگیریم. عوامل متعددی در این زمینه تاثیرگذار هستند، اما حرکت به سوی برقی‌سازی حمل‌ونقل در چین، نقش مهمی داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، فروش خودرو‌های برقی در چین، در اوت ۴۲ درصد افزایش یافت و به رکورد بالای بیش از یک میلیون دستگاه خودرو رسید.

هم‌زمان، ریسک‌های ژئوپلیتیکی هفته گذشته پس از اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد رهبر حماس را کشته است، افزایش یافت. نیرو‌های رژیم اشغال‌گر، یحیی سینوار را در غزه به شهادت رساندند و حزب‌الله لبنان در واکنش به شهادت رئیس حماس، اعلام کرد جنگ با رژیم صهیونی را تشدید خواهد کرد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند مرگ سینوار می‌تواند راهی را برای آتش‌بس هموار کند. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، رهبر حماس را «مانع اصلی» برای توافق خواند، زیرا او ماه‌ها حاضر نشده بود با رژیم صهیونیستی مذاکره کند.

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا در هفته گذشته کاهش یافته و با یک حلقه کاهش، به ۵۸۵ حلقه رسیده که در مقایسه با ۶۲۴ حلقه در مدت مشابه سال گذشته، کمتر است.

در این بین، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد تولید نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر، به ۱۳.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که رکورد بالای جدیدی است. اما عاملی که کمک کرد نفت، کف قیمت پیدا کند، آمار کاهش ذخایر نفت، بنزین و سوخت‌های تقطیری آمریکا در هفته گذشته بود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین