تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۵۹۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

امضای خاص فولاد سنگان در اقدامات محیط‌زیستی

امضای خاص فولاد سنگان در اقدامات محیط‌زیستی
‌می‌متالز - یکی از مهم‌ترین چالش‌های واحد‌های صنعتی برداشت غیرواقعی مردم از سهم این صنعت در میزان آلایندگی هواست در حالیکه عمده علت آلایندگی هوا در چند سال گذشته در بخش حمل‌ونقل قابل مشاهده است که سهمی بیش از ۵۰ درصدی در این وضعیت دارد.

به گزارش می‌متالز، واحد‌های صنعتی و بنگاه‌های تولیدی در چندسال اخیر با بروز رسانی زیرساخت‌های خود نقش مؤثری در پیشگیری از آلودگی محیط زیست ایفا کردند که البته باید اظهار داشت با وجود این، اقدامات بیشتری در دست اجراست. مطابق با صدر ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده «کلیه واحد‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده که به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست، حدود مجاز و استاندارد‌های زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند، در صورتی که در مهلت زمانی که توسط سازمان مزبور برای آنها تعیین می‌شود، نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام ننمایند، بر اساس معیار‌هایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخ‌های نیم درصد (%۰.۵)، یک درصد (۱%) و یک و نیم درصد (%۱.۵)، به ماخذ فروش کالا یا خدمات، مشمول «عوارض سبز» می‌شوند.

این حکم در مورد کلیه واحد‌های آلاینده، اعم از واحد‌های معاف و غیرمعاف، صادراتی و واحد‌های مستقر در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جاری است. در واقع آنچه امروز به عنوان اقدامات محیط‌زیستی در برخی واحد‌های تولیدی و صنعتی قابل مشاهده است پیش از آنکه اجرای قانون باشد ایفای مسوولیت اجتماعی برای نسل‌های آینده است که البته محلی برای سنجش معیار حرفه‌ای بودن مدیرانی دارد که در شرایط سخت تولید باید نگاهی فراسازمانی جهت حفظ و نگهداری محیط زیست دارند.

در این زمینه باید از اقدامات مهمی در برخی واحد‌های تولیدی و صنعتی گفت که با وجود محدودیت‌ها دست به کار‌های مهمی زدند و نتایج آن نه تنها متوجه یک واحد و سازمان خواهد بود بلکه انتفاع جمعی شهروندان از چنین فعالیت‌هایی اثرات مهمی در آینده کشور خواهد داشت. فولاد سنگان خراسان از جمله واحدهاییست که نگاهی به عملکرد این شرکت در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی گواهی بر همراهی آن در بزنگاه‌های مهم و اجتناب‌ناپذیر دارد. فولاد سنگان در چندسال گذشته همواره جزو واحد‌های پیشرو در موضوع فعالیت‌های محیط‌زیستی و مسوولیت‌های اجتماعی بوده که توانسته کارنامه‌ای قابل توجه در این باره خلق کند.

اخذ ISO ۱۴۰۰۱ معروف‌ترین استاندارد مدیریت زیست‌محیطی استاندارد ISO ۱۴۰۰۱ می‌باشد که بوسیله کمیته ۲۰۷ سازمان جهانی استاندارد ISO تدوین شده است. استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱، یک چارچوب مدیریتی بین‌المللی است که سازمان‌ها را به‌سمت پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت زیست‌محیطی (EMS) هدایت می‌کند. این استاندارد، به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا اثرات منفی محیطی خود را شناسایی کرده و برای کاهش آنها برنامه‌ریزی کنند. اخذ ایزو ۵۰۰۰۱ مدیریت انرژی ISO ۵۰۰۰۱ یک استاندارد بین المللی جدید برای یک سیستم مدیریت انرژی (EnMS) است. این استاندارد چارچوبی را برای ایجاد مدیریت انرژی برای سازمان‌هایی که می‌خواهند بهره وری انرژی خود را بصورت منطقی بهبود دهند فراهم می‌کند. از مهمترین مزایای این گواهینامه صرفه جویی در هزینه انرژی و کاهش تولید گاز‌های گلخانه ایست. فولادسنگان همچنین با ۴ پروژه بهبود زیست‌محیطی نقش آفرینی مؤثری را عهده دار شد؛ نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی (در دست اجرا) کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره هماتیتی (در حال اجرا) شروع پروژه استقرار تجهیز اسپریدر (انباشت مکانیزه باطله) برای اولین بار در خاورمیانه پروژه انتقال آب و پساب از شهرستان تایباد به سایت (در حال اجرا) این واحد تولیدی همچنین به منظور نظارت بیشتر تهیه گردشکارها، دستورالعمل‌ها و فرآیند‌های زیست‌محیطی را در دستور کار قرار داد و در موازات آن انجام مطالعات ارزیابی و مدیریت زیست‌محیطی کارخانه گندله سازی و کنسانتره و همچنین طرح‌های توسعه را اجرایی کرد.

ارزیابی چرخه عمر محصولات (LCA) ارزیابی چرخه حیات (ارزیابی چرخه عمر) یا به عبارتی Life Cycle Assessment که به اصطلاح LCA گفته می‌شود یکی از روش‌های ارزیابی زیست‌محیطی است که امروزه به عنوان یکی از روش‌های استاندارد و پرکاربرد در ارزیابی محیط‌زیستی فرآیندها، محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ارزیابی چرخه حیات به عنوان یکی از روش‌های ارزیابی زیست‌محیطی بعد از ارزیابی فنی و ارزیابی اقتصادی تکمیل کننده ضلع سوم یک ارزیابی پایدار است که کمک می‌کند تا علاوه بر ابعاد فنی و اقتصادی، از نظر محیط‌زیستی نیز اطمینان خطر به وجود آید. از دیگر اقدامات محیط‌زیستی فولاد سنگان را باید این موارد برشمرد؛ اختصاص ۱۰ درصد از فضای مجموعه به ایجاد فضای سبز مدیریت اصولی پسماند‌ها (ایجاد ایستگاه پسماندها، تنظیم خود اظهاری، ثبت در سامانه جامع محیط زیست و …) انجام مطالعات ارزیابی و مدیریت زیست‌محیطی کارخانه گندله سازی و کنسانتره و همچنین طرح‌های توسعه شناسایی و ارزیابی جنبه‌های زیست‌محیطی (بارز و غیر بارز) فولاد سنگان همچنین در راستای اجرای هرچه بیشتر فعالیت‌های زیست‌محیطی اقدامات زیر را عملیاتی کرد؛ اجرای سامانه جمع آوری، تصفیه، باز چرخانی و مدیریت پساب صنعتی و فاضلاب بهداشتی استفاده از سیستم‌های کنترل آلودگی هوا استفاده از فضای بسته جهت نگهداری کنسانتره و مواد اولیه گفتنی است فولاد سنگان به واسطه نگاه ویژه به محیط زیست موفق به اخذ تندیس برند سبز و تندیس مسوولیت‌های زیست‌محیطی شد.

منبع: صنایع معدنی فولاد سنگان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین