تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۵۵۹۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش قیمت میلگرد در بازار نصف‌ جهان بر خلاف بورس فلزات لندن

افزایش قیمت میلگرد در بازار نصف‌ جهان بر خلاف بورس فلزات لندن
‌می‌متالز - قیمت میلگرد در بازار بسیاری از کشور‌های جهان طی هفته چهارم مهرماه کاهش پیدا کرد ولی استعلام قیمت از بازار داخلی نشان می‌دهد قیمت میلگرد تعدادی از تولیدکنندگان تا ۵ درصد افزایش یافت. فعالان بازار افزایش قیمت میلگرد را ناشی از هیجانات نرخ ارز می‌دانند.

به گزارش می‌متالز، بازار میلگرد در بسیاری از کشور‌های جهان طی ۱۰ روز اخیر کاهشی بود ولی داده‌ها نشان می‌دهد قیمت میلگرد در بازار‌های داخلی افزایش یافته است. در معاملات هفته گذشته قیمت میلگرد در بورس آتی بندر شانگهای ابتدا از ۳۳۲۷ یوآن به ازای هر تن تا ۳۶۵۹ یوآن افزایش یافت و سپس تا ۳۳۱۳ یوآن فرو ریخت. در بورس فلزات لندن نیز هر تن میلگرد از ۶۰۹ دلار تا ۵۹۲ دلار کاهش پیدا کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در کشور‌های همسایه مانند ترکیه قیمت میلگرد در معاملات هفته گذشته ثابت بود. اگرچه بازار میلگرد در منطقه طی یک سال گذشته راکد بود و همچنان نشانه‌هایی از افزایش تقاضا دیده نمی‌شود. متال‌اکسپرت در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت تنش‌ها در خاورمیانه و افزایش صادرات میلگرد چین با قیمت پایین بازار میلگرد بسیاری از کشور‌ها مانند چین را راکد کرده است. در بازار داخلی ایران قیمت میلگرد و انواع آهن‌آلات در ماه‌های گذشته میزان جزئی افزایش یافت ولی قیمت‌های اعلامی توسط آهن فروشان نصف جهان از افزایش قیمت میلگرد در معاملات هفته گذشته حکایت می‌کند.

در معاملات هفته چهارم مهرماه میلگرد بسیاری از تولیدکنندگان داخلی افزایشی بود. قیمت میلگرد سایز ۱۰ ظفر بناب از کیلویی ۲۶،۳۰۰ تومان به ۲۷،۳۰۰ تومان رسید، میلگرد سایر ۱۴ نیشابور از کیلویی ۲۵،۸۰۰ تومان تا ۲۶،۳۰۰ تومان افزایش یافت و هر کیلوگرم میلگرد ۱۶ راد همدان از ۲۷،۵۰۰ تومان به ۲۸،۷۰۰ تومان رسید. افزایش قیمت میلگرد تعدادی از تولیدکنندگان در بازار آزاد بیش از ۵ درصد بود، اگرچه قیمت محصولات تعدادی از تولیدکنندگان نیز کاهش پیدا کرد.

گفتگو با فعالان بازار نشان می‌دهد سطح تقاضا نسبت به ماه گذشته تفاوت خاصی ندارد. تقاضا در بازار آهن‌آلات در نیمه گرم سال افزایش می‌یابد و در ادامه سال با کاهش دمای هوا بازار آهن‌آلات در خواب زمستانی فرو می‌رود. فعالان بازار مدعی‌اند سال ۱۴۰۳ در فصل گرما نیز سطح تقاضا برای آهن‌آلات پایین بود. داده‌های مبتنی بر بازار از هفته‌نامه مارکتینگ اینتلیجنس نیز نشان می‌دهد سطح تقاضا برای آهن‌آلات در بازار چین نیز پایین‌تر از ۳ سال گذشته بود. افزایش قیمت آهن‌آلات در معاملات هفته گذشته با وجود ثبات تقاضا اتفاق افتاد. یکی از آهن فروشان خیابان امام خمینی دراین‌باره گفت: نه میلگرد کیلویی ۲۵ هزار تومان دو هفته قبل مشتری داشت و نه میلگرد کیلویی ۲۶ هزار تومان این هفته را کسی می‌خرد، این افزایش قیمت می‌تواند هیجانی باشد.

متال اکسپرت در گزارشی از چشم‌انداز منفی فعالان بازار آتی شانگهای نسبت به قیمت میلگرد خبر داد. در بازار داخلی نیز افزایش قیمت دلار نیمایی و ارز در بازار غیررسمی تنها دلایل افزایش قیمت آهن‌آلات عنوان می‌شود. نرخ ارز در بازار غیررسمی و سامانه نیما طی هفته‌های گذشته افزایشی بود. در سال‌های گذشته نیز قیمت آهن‌آلات در بازار آزاد با نرخ ارز همبستگی مستقیمی داشت. با این اوصاف برخی از فعالان بازار آهن‌آلات معتقدند افزایش قیمت ارز تنها محرک رشد تقاضا در بازار داخلی خواهد بود. اگرچه باید در نظر داشت در نیمه دوم هر سال با رشد عرضه‌ها در بازار آهن‌آلات قیمت‌ها نیز نزولی می‌شود. یکی دیگر از آهن فروشان خیابان امام خمینی در این باره گفت: نیمه دوم سال وقتی محدودیت‌های توزیع برق تمام شود، عرضه میلگرد افزایش و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، با این حال تا زمان افزایش نرخ ارز میلگرد نیز به صورت هیجانی افزایش می‌یابد. بسیاری از فعالان بازار آهن‌آلات جو حاکم بر بازار میلگرد را رکودی توصیف می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین