تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۵
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۵۶۰۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چین کمترین رشد اقتصادی در ۱۸ ماه گذشته را ثبت کرد

چین کمترین رشد اقتصادی در ۱۸ ماه گذشته را ثبت کرد
‌می‌متالز - چین اقدامات محرک برای بازگرداندن پایداری بلندمدت اقتصاد را تقویت کرده است.

به گزارش می‌متالز، طبق گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، چین پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی را در ۱۸ ماه گذشته اعلام کرد، این در زمانی است که چین سخت تلاش می‌کند تا اقتصادی را که از مخارج ضعیف مصرف‌کننده و چالش‌های مداوم در بخش املاک و مستغلات رنج می‌برد، تثبیت کند.

اداره ملی آمار چین (NBS) اعلام کرد که اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ رشد سالانه ۴.۶ درصدی را در مقایسه با ۴.۷ درصد در سه ماهه قبل ثبت کرده است.

این کاهش کندترین کاهش از ابتدای سال ۲۰۲۳ یعنی زمانی است که چین در حال خروج از محدودیت‌های سخت‌گیرانه قرنطینه بود که در طول همه گیری کرونا اعمال کرد.

با این حال، این درصد کمی بهتر از پیش‌بینی تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی خبرگزاری فرانسه بود که انتظار رشد ۴.۵ درصدی را داشتند.

این کاهش با توجه به تلاش‌های دولت چین برای دستیابی به هدف رشد رسمی سالانه ۵ درصد است.

اما خوش‌بینی‌های ناشی از بازار در هفته‌های اخیر به دلیل انتظارات برای "محرک بزرگ" شروع به محو شدن کرده است، زیرا مقامات از ارائه تعداد یا جزئیات مشخصی از تعهدات مالی خودداری کردند.

مقامات چینی از اواخر سپتامبر به شدت اقدامات محرک را تقویت کرده اند، اما بازار‌ها منتظر جزئیات بیشتر در مورد اندازه بسته محرک و یک نقشه راه واضح‌تر برای بازگرداندن پایداری بلندمدت اقتصاد هستند.

مقامات چینی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از انتشار داده ها، اعتماد خود را به توانایی اقتصاد برای دستیابی به هدف رشد دولت برای کل سال، از طریق سیاست‌های حمایتی بیشتر و کاهش بیشتر ذخایری که بانک‌ها می‌توانند نگه دارند، ابراز کردند.

علاوه بر این، مخارج داخلی ضعیف همچنان بر رشد اقتصادی تأثیر منفی می‌گذارد و ترس از سقوط به سمت کاهش تورم را افزایش می‌دهد. در این زمینه، شاخص قیمت مصرف‌کننده برای سپتامبر گذشته - معیاری کلیدی برای تورم - انتظارات مورد نظر را برآورده نکرد که منعکس کننده تداوم تقاضای ضعیف است.

با وجود کاهش محدودیت‌ها در خرید خانه، سرمایه‌گذاران خواستار شفافیت بیشتر در مورد برنامه‌های مالی هستند.

علیرغم مجموعه‌ای از اقداماتی که اخیرا توسط مقامات چینی فاش شده است، مانند کاهش نرخ بهره و کاهش محدودیت‌ها در خرید خانه، سرمایه‌گذاران خواستار شفافیت بیشتر در مورد برنامه‌های مالی و چگونگی تغییر اقتصاد چین به مدلی مبتنی بر مصرف پایدار هستند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین