تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۶۱۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار تهران:

معادن پایتخت از نظر زیست‌محیطی آثار مطلوبی ندارد

معادن پایتخت از نظر زیست‌محیطی آثار مطلوبی ندارد
‌می‌متالز - استاندار تهران با اشاره به اینکه ادارات صمت و سایر دستگاه‌های مرتبط ضمن اعزام تیم‌های مشترک بازرسی با معادن متخلف مطابق قانون برخورد کنند، گفت: معادن مستقر در شهرستان‌های اطراف پایتخت از نظر زیست‌محیطی آثار مطلوبی برای شهر‌های مجاور ندارد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا فخاری روز یکشنبه در جلسه شورای معادن استان تهران با تاکید بر ساماندهی معادن استان اظهار کرد: وضعیت این معادن به شیوه‌ای است که برداشت بی‌رویه بهره‌برداران در برخی مناطق، در سال‌های طولانی باعث ایجاد حفره‌های عظیم و از بین بردن بافت زمین شده است که این موضوع ضمن تهدید شدید محیط زیست، موجب ایجاد کانون‌های محلی ریزگرد و تبعات آن بر آلودگی هوا شده است.

وی با اشاره به لزوم بازنگری درباره محل استقرار برخی معادن استان و جانمایی مناسب برای آنها ادامه داد: بی‌شک تدوین اطلس معادن استان براساس مطالعات مبتنی بر آمایش سرزمین، علاوه بر اینکه می‌تواند بهره‌برداری‌های غیراصولی از منابع طبیعی را متوقف کرده، ساختار جدید را پیش روی معادن استان قرار داده و مانع از بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی در سال‌های آینده شود.

لزوم شناسایی مکان مناسب برای انتقال و استقرار معادن تهران

استاندار تهران با تاکید بر لزوم احصا سهم میزان آلایندگی معادن در آلودگی استان تهران توسط ادارات محیط زیست و منابع طبیعی گفت: باید تحقیقات لازم از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت استان برای شناسایی مکان مناسب برای انتقال و استقرار معادن با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی انجام شود.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها بر فعالیت معادن به ویژه در شهرستان قدس باید افزایش یابد گفت: بیشترین آلایندگی در این منطقه در ساعات ابتدایی صبح است و شب‌ها بیشترین ذرات معلق را در این بخش داریم که آثار آن گاهی هوای پایتخت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فخاری همچنین از اداره کل صنعت معدن و تجارت استان و سایر ادارات ذیربط خواست تا ضمن اعزام تیم‌های مشترک بازرسی، در صورت مشاهده برداشت بیش از حد و خارج از ضوابط معادن، مطابق قانون با متخلفان برخورد کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تهران

عناوین برگزیده