به گزارش میمتالز، ارزان بودن قیمت بنزین در ایران در کنار افزایش نرخ ارز، باعث افزایش میزان قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه به ویژه در ماههای اخیر شده است؛ موضوعی که دولت را بر آن داشته تا اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام دهد.
میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است؛ بنابراین، طرح «احیای کوپن، سهمیه بندی و افزایش قیمت ها» به منظور کنترل قاچاق و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار تیم اقتصادی دولت قرار گرفته است.
محمد حسن نژاد در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه عملکرد دولتها در خصوص حاملهای انرژی در سالهای گذشته بسیار بد بوده و همین باعث شده تا کشور متحمل زیانهای بسیاری شود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ برابر ارز ایران و کشورهای همسایه باعث شده که یک عطش قوی برای قاچاق سوخت در کشور ایجاد و باعث شود، میلیاردها ریال از درآمدهای دولت نصیب افراد سودجو و قاچاقچی شود.
وی افزود: همیشه دولتها در ایران آسانترین راه را برای کنترل اوضاع در پیش میگیرند. از آنجا که در این تصمیم گیریها کمترین توجه به منافع مردم است، این مردم هستند که باید خسارات ناشی از این تصمیم گیریها را پرداخت کنند. هم اکنون نیز به نظر میرسد، دولت در فکر آن است که آسانترین راه را برگزیند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: چند وقتی است با افزایش نرخ ارز، بار دیگر موضوع قاچاق سوخت و به دنبال آن افزایش قیمتها به گوش میرسد و دولت ـ آن گونه که از اخبار برمی آید ـ در صدد است تا قیمتها را افزایش دهد و صحبت از بنزین ۳۰۰۰ تومانی و ۴۰۰۰ تومانی شده است؛ اما به نظر من، این راهکار درست نیست؛ نخست اینکه با افزایش این میزان، همچنان انگیزه برای قاچاق سوخت وجود خواهد داشت، چون هنوز قیمت سوخت در کشور پایینتر از قیمت منطقهای است و دولت مجبور است به اندازه همان میزان که بنزین عرضه میکند، یارانه سوخت نیز پرداخت کند.
از سوی دیگر، با افزایش قیمت حاملهای انرژی، احتمال ایجاد یک تورم فزاینده در جامعه وجود دارد؛ از این روی، دولتها تلاش میکنند، وارد این چرخه نشوند و ترجیح میدهند، مردم را راضی نگه دارند؛ اما به نظر من، این کار لازم نیست و دولت باید ملاحظات را کنار بگذارد و قیمتها را واقعی کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر از کشور قاچاق میشود، گفت: متأسفانه دولت هزینههای بسیاری برای بنزین کرده است. اگر ما قیمت فوب خلیج فارس را ۵۵ سنت و قیمت هر دلار را نیز ۱۰۰۰۰ تومان حساب کنیم، دولت سالانه بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه بابت قاچاق بنزین پرداخت میکند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:، اما این کار یک اشکال اساسی دارد و آن موضوع خودروسازیهای ماست. متأسفانه بازار انحصاری خودرو در کشور، باعث شده تا مردم از دسترسی به خودروهای باکیفیت و با مصرف سوخت پایین محروم شوند. اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را واقعی کند، باید تمام تعرفههای خودرویی کشور را بردارد. نمیشود ما خودرو را با قیمت چهار برابر ارزش واقعی آن در کشور سوار شویم و بنزین را هم آزاد بخریم؛ این میشود دو سر سود و برد برای دولت و تحمل گرانی برای مردم.
وی گفت: متأسفانه چهل سال است، همه سرمایه و تولید کشور را هزینه خودروسازیها کرده ایم و خودروسازهای ما الان اقتصاد کل کشور را تحت الشعاع خود قرار داده اند، در حالی که نه پیشرفتی در کار داشتند و نه توانسته اند بازار را واقعی کنند و تنها کاری که کرده اند، این بوده که با خراب کردن اوضاع، ماهی خود را از آب بگیرند.
منبع: تجارت نیوز