تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۴۴۹
کد خبر: ۳۵۷۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معادن؛ ظرفیتی برای رفع محرومیت ۴ منطقه کهگیلویه و بویراحمد

معدن نیترات در انتظار بهره‌برداری و رفع نیاز داخلی

می متالز - شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده از مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته کهگیلویه و بویراحمد هستند که سرمایه‌گذاری روی معادن می‌تواند یکی از ظرفیت‌های مهم برای خروج آنها از محرومیت باشد.
معدن نیترات در انتظار بهره‌برداری و رفع نیاز داخلی

به گزارش می متالز، این ۴ شهرستان گرمسیری در تقسیمات کشوری، یکی از ۳ حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌روند.
بر اساس آمارها، میزان خروج شهروندان در شهرستان‌های چهارگانه در یک دهه گذشته به شدت رو به افزایش بوده و بسیاری از روستاهای این مناطق از سکنه خالی شده‌اند.
بهای اجاره مسکن در این شهرستان‌ها به دلیل رکود ساخت‌وساز و نبود فضای کسب و کار مناسب نیز به طور خیره‌کننده افزایش یافته است.
در کنار مشکلات و چالش‌های ریز و درشت به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری روی معادن به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در این شهرستان‌ها فراموش شده است.
سرمایه‌گذاری مناسب در بخش معادن این مناطق می‌تواند مرهمی بر زخم‌های کهنه و انبوه مشکلات به ویژه در زمینه کاهش معضل بیکاری در شهرستان‌های چهارگانه باشد.

 

فسفات، هیدرات و نیترات؛ ۳ معدن احیا شده

معادن فسفات چرام، هیدرات(آهک) کهگیلویه و نیترات دیشموک، ۳معدن مهم احیا شده در این منطقه هستند که در سال‌های گذشته با حمایت دولت، پیگیری مسئولان و عبور از فازهای مطالعاتی و مراحل سخت اداری، وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده‌اند.
نماینده مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه از نصب کارگاه در طرح معدن فسفات چرام، نصب تجهیزات کارگاهی و آمادگی کامل شرکت سرمایه‌گذاری (ایمیدرو) وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساخت کارخانه هیدرات و همچنین تخصیص مبلغ ۴۰ میلیارد ریال برای سرمایه‌گذار طرح نیترات دیشموک خبر داد.
عدل هاشمی‌پور یادآور شد: همچنین ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات با بهره پایین در اختیار سرمایه‌گذار طرح کارخانه هیدرات قرار گرفته و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.


نیترات دیشموک

نماینده مردم شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: حجم ذخیره نخستین معدن نیترات کشور در دیشموک بیش از ۶۰۵ هزار تن با عیار ۸.۱ درصد برآورد شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که کشف ذخیره معدنی نیترات در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد، ایران را در جمع معدود کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار دهد.
کشوهای امریکا، چین و شیلی دارای بیشترین ذخیره ماده معدنی راهبردی نیترات در جهان هستند.
هاشمی‌پور با بیان اینکه ایران اکنون واردکننده این ماده معدنی راهبردی است، افزود: با کشف این معدن، علاوه بر اینکه کشور از واردات نیترات بی‌نیاز شده، زمینه صدور آن به خارج از کشور نیز فراهم می‌شود.
نیترات، ماده معدنی مهمی است که در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، صنایع داروسازی، دستگاه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع کاربرد دارد.
به گفته هاشمی‌پور، فعالیت این معدن حدود ۳۰۰ سال تخمین زده می‌شود.
در معدن نیترات بخش دیشموک، بیش از ۴۰۰ نوع مشتقات تولید خواهد شد.
شماری از مردم بخش دیشموک کهگیلویه تیر ۱۳۸۵در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار بهره‌برداری از معدن نیترات پتاسیم لیراب دیشموک شده بودند.
معدن لیراب دیشموک، سال ۱۳۸۰ از سوی وزارت صنایع و معادن وقت کشف شد و به وسیله رسانه‌های همگانی، وجود ماده کمیاب نیترات پتاسیم لیراب به مردم اطلاع‌رسانی شد. براساس اطلاعات سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های زیادی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شکوفا شدن دارد.


فسفات چرام

عملیات اجرایی این طرح مهم معدنی پس از سال‌ها رکود و توقف، سرانجام با حمایت ویژه دولت تدبیر و امید و مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد، مهر ۹۶ وارد فاز عملیاتی شد.
نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ طول کشید و پس از آن مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی شروع شد. براساس برآوردها، با بهره‌برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در درازمدت برای یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.
هاشمی‌پور، برآورد ذخیره معدن فسفات چرام را ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد عنوان کرد.
تاکنون ۷۵ پروانه بهره‌برداری معدنی با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است. این تعداد معدن بر اساس اشتغال ۷۵۴ نفر و بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی فعال هستند. همچنین از این تعداد هم‌اینک ۴۷ معدن در حال بهره‌برداری هستند. میزان استخراج سالانه آنها نیز حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است. سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین، عمده‌ترین معادن کهگیلویه و بویراحمد هستند.


دولت مسئول استخراج و اکتشاف معدن فسفات چرام است

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز چندی پیش گفته بود: مسئولیت استخراج و اکتشاف معدن فسفات چرام در این استان به سازمان‌های دولتی واگذار شده و بخش خصوصی، دیگر نقشی در این زمینه ندارد.
داریوش دیودیده گفت: استخراج و اکتشاف معدن فسفات چرام در سال‌های گذشته بر عهده بخش خصوصی بود. متاسفانه به دلیل مشکلات این بخش شاهد رکود در این معدن بودیم و اکنون مسئولیت استخراج و اکتشاف از این معدن به سازمان‌های دولتی واگذار شده است.
وی با تشریح آخرین وضعیت عملیات اجرایی در معدن فسفات چرام، اظهار کرد: نقش عدل هاشمی‌پور، نماینده کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در پیگیری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط، چه در سطح ملی و چه در سطح استانی، یک نقش مهم و قابل تقدیر بوده است. دیودیده گفت: فاز اول بخش صنعتی معدن فسفات چرام تا شهریور سال آینده با اشتغالزایی ۷۵ نفر و اعتباری معادل ۴۰ میلیارد تومان شروع شد و البته بسیاری از کارهای مقدماتی این معدن انجام شده است.
وی از ساخت‌وسازهای فیزیکی، تامین آب و برق کارگاهی، نصب ماشین‌آلات و تاسیسات از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران زیرنظر شرکت ایمیدرو خبرداد و خاطرنشان کرد: شرکت دیگری نیز با نظارت همین شرکت برای انجام کارهای فنی و مهندسی معدن در حال فعالیت است.


اجرای کامل طرح فسفات چرام پیگیری می‌شود

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور، بهمن سال گذشته و در آیین آغاز به کار این طرح گفت: تمهیدات لازم برای اجرای طرح فسفات چرام از سوی مسئولان معدنی کشور اندیشیده شده و اجرای کامل این طرح در اولویت است.
وجیه‌الله جعفری اظهار کرد: در تصمیم‌های جدید و کارشناسی شده این شرکت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، برای به نتیجه رساندن این طرح و برخورداری مردم از مزایای آنها تا رسیدن به نتیجه نهایی تلاش خواهد شد. وی افزود: پس از اجرای فاز اول طرح که مربوط به بخش آهکی و تولید آهک هیدراته است، در فازهای بعد طرح معدن فسفات عملیاتی می‌شود.
جعفری، ذخیره معدن فسفات چرام را ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در درازمدت برای یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: همزمان با ۲۲ بهمن از امروز عملیات اجرایی مرحله اول معدن فسفات چرام آغاز شد. گفتنی است عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ طول کشید، پس از آن نیز مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی شروع شد. شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۷۰ کیلومتری یاسوج، مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

عناوین برگزیده