به گزارش میمتالز، جبارعلی ذاکری در مراسم امضای تفاهمنامه سرمایهگذاری ساخت خط ریلی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه اتصال چشمههای بار تکلیفی است که بر عهده شرکتهای حملونقل، شرکتهای دارای بار و راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: در جلسه اخیر هیات مدیره ۷ پروژه اتصال چشمه باز به شبکه ریلی را مصوب کردیم.
وی اضافه کرد:۷۰ درصد بار شبکه ریلی در ۵ اداره کل راه آهن است که اصفهان یکی از این استانهاست. وجود چشمههای بار در اصفهان کمک میکند انتقال بار از جاده به بار صورت بگیرد که اثرات مهمی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدوارم اثرات این تفاهمنامه در کاهش تلفات جادهای مشهود باشد.
معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم یادآور شد: با توجه به برنامه پنجم و ششم توسعه، رویکرد راه آهن اتصال مراکز بار به شبکه ریلی با هدف افزایش سهم حملونقل ریلی بوده است.
محمدهادی ضیاییمهر ادامه داد: در ماده ۵۶ برنامه هفتم توسعه تکلیف شده ۳۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در کشور ساخته شود که سهم خطوط صنعتی و تجاری ۴۰۰ کیلومتر است.
وی افزود: با ساخت این خط آهن ۸۳ کیلومتری سالانه ۵ میلیون تن فرآوردههای نفتی جابجایی میشود.
به گفته وی، با بهرهبرداری از پروژه مذکور حملونقل جادهای ۳۵ درصد معادل ۴۰۰ کامیون در شبانه روز کاهش مییابد.
میزان سرمایه گذاری برای ساخت این خط ریلی حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان است که بخش خصوصی آنرا تامین خواهد کرد.
حاجیدلیگانی عضو کمیسیون اصل ۹۰ نیز در این مراسم اظهار کرد: در بحث برق موانع متعددی برای سرمایهگذاری داریم. فقط باید موانع را برداریم؛ قانون و دستورالعمل داریم و باید در عمل مشکلات را برطرف کنیم.
وی افزود: زمانی صادرکننده بنزین بودیم، اما تا پایان سال باید ۵ میلیارد دلار واردات داشته باشیم. این اتفاق به دلیل مصرف بالای گاز، بنزین، گازوئیل روی داده است.
وی گفت: مازوتسوزی در چند نیروگاه متوقف شده، اگر این مازوت مصرف نشود دیگر آلاینده جوی نداریم.
وی بیان کرد: قطعی برق برای ما زشت است.
منبع: خبرگزاری تسنیم