به گزارش میمتالز، کمیسیون تلفیق در روند بررسی احکام لایحه بودجه ۱۴۰۴ در بخش درآمدی به حقوق ورودی کالاهای اساسی اعم از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی پرداخت و مصوب کرد این حقوق ورودی این کالاها همان یک درصد باشد.
البته تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق تأکید کرده است: ما نه تنها اجازه ندادیم افزایش قیمتی برای این کالاها در بودجه صورت گیرد که اجازه ندادیم حقوق ورودی آنها نیز افزایش پیدا کند.
تاجگردون تصریح کرد: همچنین کمیسیون تلفیق در مصوبه دیگری سقف واردات خودرو را ۳ میلیارد یورو پیش بینی کرد و تعرفه آن را از ۱۰۰ درصد به ۸۰ تقلیل داد. البته تصویب نهایی این مصوبات منوط به تصمیم صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.
با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق در صورت تصویب این موضوع در صحن علنی مجلس تعرفه واردات خودرو به ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت، اما آیا این تصمیم گرهای از بازار خودرو باز میکند؟
سعید مدنی به عنوان کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به خبرنگار تسنیم میگوید: به هر حال این تصمیم اثرات خود را بربازار خودرو خواهد گذاشت، اما باید این نکته را مدنظر قرارداد که امروز همچنان عرضه خودروهای وارداتی به بازار قطره چکانی صورت میگیرد این در حالی است که وعدههای بسیاری در سریع واردات خودرو به کشور مطرح شده بود.
وی با بیان اینکه اگر قراری بر افزایش واردات خودرو نباشد با تعرفه ۵۰ درصدی هم گرهای باز نخواهد شد، افزود: در واردات خودرو ما باید فکر اساسی برای تأمین ارز خودروها کنیم اگر مشکلات این موضوع برطرف نشود نتایج کاهش تعرفه مثبت نخواهد بود.
مدیر اسبق شرکت سایپا در خصوص کاهش قیمت خودروها در بازار با کاهش تعرفه واردات، گفت: به طور حتم تغییرات قیمتی در خودروهای داخلی که نزدیک به خودروهای خارجی هستند ایجاد خواهد شد. اما در سایر خودروهای داخلی، چون اکثر محصولات با زیان تولید میشوند تغییر چندانی در قیمت آنها به وجود نخواهد آمد.
مدنی با تاکید بر اینکه نباید تصور کنیم با کاهش تعرفه واردات همه چیز حل خواهد شد، گفت: امروز ما نیازمند افزایش تولید خودرو و عرضه آن هستیم. اگر مشکلات تولید برطرف شود با افزایش واردات به طور حتم بازار به تعادل قیمتی خواهد رسید.
ابوالفضل خلخالی نیز در همین ارتباط میگوید: عوارض خودروهای وارداتی به حدی بالاست که در نهایت خودروها با قیمت بالا بدست مردم میرسد و شاهد ورود خودروهای ارزان نخواهیم بود. باید با ورود خودروهای وارداتی ارزان قیمت به طور حتم فضا رقابتی شده و قیمتها هم به تعادل خواهد رسید.
وی با بیان اینکه باید ضمن کاهش تعرفه واردات خودرو با تعیین سقف تعدادی خودروهای وارداتی به بازار کنترلهای لازم را انجام داد، گفت: با این روش هم از تولیدکننده داخلی حمایت میشود و هم تعداد خودروهای وارداتی مدیریت میشود تا در آینده با سیل ورود خودروهای وارداتی فاقد خدمات پس از فروش روبهرو نشویم.
این استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه مساله خدمات پس از فروش در خودروهای وارداتی موضوع مهمی است، افزود: متأسفانه در چند سال اخیر به این موضوع توجه جدی نشده و همین امر مشتریان را در آینده با چالش جدی روبهرو میکند به همین منظور در واردات خودرو باید به خدمات پس از فروش دقت ویژهای شود.
منبع: خبرگزاری تسنیم