به گزارش میمتالز، سیدجواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران امروز در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر که با موضوع عرضه خودرو در بورس کالا برگزار شد، گفت: بورس کالا، سیاستگذار و تصمیم گیرنده درباره عرضه خودرو نیست بلکه بورس کالا وظیفه دارد، یک پلتفرم شفاف معاملاتی همراه با زیرساختهای اجرایی و مقرراتی را فراهم آورد که از این منظر، بورس کالا آماده عرضه خودرو است.
او افزود: مزایای اولیه عرضه خودرو در بورس کالا این بود که خودروسازان و مصرفکنندگان همزمان از روند عرضهها منفعت بردند؛ به گونهای که تولیدکننده بالاتر از نرخ دستوری و مصرفکننده پایینتر از قیمتهای بازار غیررسمی موفق به فروش و خرید خودرو شدند.
به گفته جهرمی، در ادامه عرضه خودرو در بورس کالا، شاهد برقراری یک اصول در روابط میان خودروساز و مصرفکنندگان بودیم. به طوریکه به دلیل اخذ تضامین، عمده خودروها سر موعد تحویل داده شد و آن تعداد خودرویی که در تحویل تاخیر داشت، خودروساز جریمه شد.
مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: لازمه عرضه خودرو در بورس کالا، ارائه برنامه دقیق عرضه است تا طبق اعلام حمایت وزیر اقتصاد و ریاست سازمان بورس با هماهنگی میان متولیان امر، عرضهها آغاز شود.
او تاکید کرد: برخی از نمایشگاهداران، بخشی از بدنه خودروسازان و برخی از صاحبان امضاهای طلایی ۳ گروه اصلی مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند.
مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه اگر عرضههای خودرو در بورس کالا ادامه مییافت شاهد شرایط امروز صنعت خودرو نبودیم، گفت: وضعیت امروز صنعت خودرو ناظر به دستورالعملی است که از نظر قیمتی ایراد دارد و نهاد مربوطه باید پاسخگوی وضعیت صنعت باشد.
او افزود: وقتی دستورالعمل قیمت خودرو در زمان خود ابلاغ نمیشود همه دچار زیان میشوند. وقتی قیمتها دستوری میشود، سهامدار و مردم متضرر میشود و خودروساز هم از کیفیت میزند.
جهرمی با بیان اینکه برخی واردکنندگان خودرو و خودروسازان مونتاژی درخواست عرضه در بورس را داشته اند، گفت: شرط اصلی عرضههای جدید، ارایه برنامه عرضه مستمر و با ثبات است.
جهرمی تاکید کرد: در ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم، بندی وجود دارد که بر مبنای آن قیمتگذاری دستوری ممنوع اعلام شده است. به نظر میرسد این بند قانونی، نقطه پایان قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو است.
او گفت: بر مبنای این بند قانونی، شورای رقابت نمیتواند قیمت تعیین کند بلکه در صورت انحصاری تشخیص دادن صنعت خودرو باید دستورالعمل تنظیم بازار ارائه کند. البته که بر اساس بررسیها و شرایط حاکم بر صنعت، بازار خودرو مشمول قاعده انحصار طبیعی که در قانون ذکر شده است، نمیشود.
مدیرعامل بورس کالای ایران در بخش پایانی این گفتگو اظهار داشت: باید فارغ از مسائل سیاسی و جناحی اظهار نظر اقتصادی کنیم؛ در خصوص افزایش اخیر قیمت خودرو، متاسفانه برخیها با این موضوع، جناحی و سیاسی رفتار کردند؛ واقعیت این است که هر دولتی مجبور به انجام این قبیل اصلاحات اقتصادی است.
او گفت: مسائل را منطقی و اقتصادی بررسی کنیم و نفع کل کشور را در نظر بگیریم؛ برخی رفتارهای جناحی باعث میشود که جلوی اصلاحات اقتصادی صحیح گرفته شده و بحرانها روی هم انباشت شود.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این میزگرد اعلام کرد: برای فراهم شدن بستر عرضه خودرو در بورس کالا، باید میزان عرضه به عدد قابل توجهی برسد تا در بازار ثبات ایجاد شود. براین اساس معتقدم هرچند عرضه خودرو در بورس اقدام مثبتی است، اما الان زمان مناسبی برای انجام آن نیست.
او ضمن تاکید بر مخالفت با قیمتگذاری دستوری، افزود: بر اساس ماده ۲ دستورالعمل شورای رقابت، کلیه خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی انحصاری است و این قانون زمان ندارد؛ اما این جمله ذاتا ایراد دارد.
کاکایی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا، در میانمدت میتواند مشکلات بازار خودرو را رفع کند، توضیح داد: برای اینکه از عرضه خودرو در بورس کالا نتیجه بگیریم باید زمان و فرصت کافی را برای بورس در نظر بگیریم.
منبع: کالاخبر