تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۵۸
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۵۹۳۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سیدجواد جهرمی مدیرعامل بورس کالا در یک میزگرد تلویزیونی اعلام کرد:

رونمایی از ۳ گروه مخالف عرضه خودرو در بورس/ شرط ورود دوباره خودرو به بورس کالا، ارایه برنامه‌ای برای عرضه مستمر و با ثبات است/ عرضه خودرو در بورس کالا نباید قطره‌چکانی انجام شود/ قانون برنامه هفتم، نقطه پایان قیمت‌گذاری دستوری خودرو است

رونمایی از ۳ گروه مخالف عرضه خودرو در بورس/ شرط ورود دوباره خودرو به بورس کالا، ارایه برنامه‌ای برای عرضه مستمر و با ثبات است/ عرضه خودرو در بورس کالا نباید قطره‌چکانی انجام شود/ قانون برنامه هفتم، نقطه پایان قیمت‌گذاری دستوری خودرو است
‌می‌متالز - سیدجواد جهرمی، مدیرعامل بورس کالا، با بیان این‌که با عرضه خودرو در بازار سرمایه، به دنبال ایجاد هیجان در بازار نیستیم، تاکید کرد: برخی نمایشگاه‌داران، بخشی از بدنه خودروسازان و برخی صاحبان امضا‌های طلای ۳ گروه اصلی مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند.

به گزارش می‌متالز، «سیدجواد جهرمی» مدیرعامل بورس کالا، در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر که با هدف بررسی ابعاد عرضه خودرو در بورس کالا برگزار شده بود، اعلام کرد: اگر قرار بر عرضه خودرو در بورس کالا باشد باید مشخص بشود که چه تیراژی از تولیدات خودروسازان قرار است عرضه شود. نباید عرضه به صورت قطره‌چکانی باشد. زیرا ما به عنوان بورس کالا وظیفه داریم عرضه و تقاضای مناسب در بازار ایجاد کنیم.

جهرمی تاکید کرد: شرط اصلی عرضه دوباره خودرو در بورس کالا، ارایه برنامه‌ای برای عرضه مستمر و با ثبات است. دلیل تعیین این شرط، آن است که ما با عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال ایجاد هیجان نیستیم.

آمادگی بورس کالا برای عرضه خودرو

سیدجواد جهرمی توضیح داد: بورس کالا، سیاست‌گذار و تصمیم‌گیرنده درباره عرضه خودرو نیست بلکه فقط وظیفه دارد، یک پلتفرم شفاف معاملاتی، همراه با زیرساخت‌های اجرایی و مقرراتی را فراهم آورد، از این منظر، بورس کالا آماده عرضه خودرو است.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: لازمه عرضه خودرو در بورس کالا، ارائه برنامه‌ای دقیق برای عرضه است.

به گفته او، طبق اعلام وزیر اقتصاد و ریاست سازمان بورس، عرضه‌ها با هماهنگی میان متولیان امر، قابل انجام است.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: مزایای اولیه عرضه خودرو در بورس کالا این بود که خودروسازان و مصرف‌کنندگان هم‌زمان از روند عرضه‌ها منفعت بردند؛ به گونه‌ای که تولیدکننده بالاتر از نرخ دستوری و مصرف‌کننده پایین‌تر از قیمت‌های بازار غیررسمی موفق به خرید و فروش خودرو شدند.

به گفته جهرمی، در نتیجه عرضه خودرو در بورس کالا، شاهد برقراری اصولی تازه در روابط میان خودروسازان و مصرف‌کنندگان بودیم. مثلا به دلیل اخذ تضامین، عمده خودرو‌ها سر موعد تحویل داده شد و در برابر آن تعداد خودرویی که تحویلشان با تاخیر مواجه بود، خودروساز جریمه شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران تاکید کرد: اگر عرضه‌های خودرو در بورس کالا ادامه می‌یافت شاهد شرایط فعلی در صنعت خودرو نبودیم.

چه کسی مقصر است؟

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به تاخیر در تایید قیمت جدید خودرو‌ها و اثر آن بر صنعت خودرو، گفت: قیمت خودرو‌های داخلی باید در اردیبهشت‌ماه افزایش پیدا می‌کرد، اما الان با چند ماه تاخیر این اتفاق رخ داده است. در این‌جا باید پرسید که کوتاهی از جانب چه کسی بوده است؟

او افزود: به اعتقاد من ایراد به شورای رقابت برمی‌گردد. وقتی دستورالعمل قیمت خودرو در زمان خود ابلاغ نمی‌شود همه دچار زیان می‌شوند. وقتی قیمت‌گذاری، دستوری می‌شود، سهام‌دار متضرر می‌شود، خودروساز هم از کیفیت می‌زند.

رفتار جناحی و سیاسی

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به برخی رفتار‌ها در برابر افزایش قیمت خودروها، گفت: متاسفانه برخی با این موضوع، جناحی و سیاسی رفتار کردند. این‌گونه رفتار‌های جناحی باعث می‌شود که جلوی اصلاحات اقتصادی صحیح گرفته و بحران‌ها روی هم انباشت شود.

جهرمی افزود: باید فارغ از مسائل سیاسی و جناحی اظهار نظر اقتصادی کنیم؛ واقعیت این است که هر دولتی مجبور به انجام این قبیل اصلاحات اقتصادی است.

نقطه پایان قیمت‌گذاری دستوری

جهرمی تاکید کرد: طبق قانون برنامه هفتم قیمت‌گذاری دستوری ممنوع اعلام شده است. به نظر می‌رسد این قانون، نقطه پایان قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو است.

او گفت: بر مبنای این قانون، سهامداران شرکت‌های خودروساز می‌توانند از دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت شکایت کنند.

زمان مناسب برای عرضه خودرو در بورس کالا

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این میزگرد اعلام کرد: برای فراهم شدن بستر عرضه خودرو در بورس کالا، باید میزان عرضه به عدد قابل توجهی برسد تا در بازار ثبات ایجاد شود. بر این اساس معتقدم هرچند عرضه خودرو در بورس اقدام مثبتی است، اما الان زمان مناسبی برای انجام آن نیست.

او ضمن تاکید بر مخالف با قیمت‌گذاری دستوری، افزود:برای آزادسازی قیمت خودرو لزوما نیازی به عرضه در بورس کالا نیست، در موقعیت فعلی که از نظر قیمتی مشکلی در بازار خودرو نداریم عرضه خودرو در بورس کالا ضرورت ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو در عین حال اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد خودرو‌ها از قابلیت عرضه در بورس کالا برخوردارند.

کاکایی با اشاره به این‌که عرضه خودرو در بورس کالا، در میان‌مدت می‌تواند مشکلات بازار خودرو را رفع کند، توضیح داد: برای این‌که از عرضه خودرو در بورس کالا نتیجه بگیریم باید زمان و فرصت کافی را برای بورس در نظر بگیریم، زیرا این کار در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده