تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۳۶۰۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ماموریت بورس کالای ایران برای صنایع معدنی چیست؟

می متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ماموریت بورس کالای ایران هماهنگی برای عرضه کالا و کشف نرخ منطقی قیمت است. اگر اجاره دهند با همان ضوابط و مقررات معاملات بورس انجام شود نرخ کالایی به یک حد معمول می‌‌رسد.
ماموریت بورس کالای ایران برای صنایع معدنی چیست؟

به گزارش می متالز، بورس کالای ایران یکی از مهمترین ارکان بورسی کشور است که معدن و صنایع معدنی سال‌هاست در آن عرضه می‌شود.

شفافیت به عنوان اصلی ترین عامل خرید و فروش مخصولات معدنی در بورس کالای ایران نقطه تاکید بسیاری از صاحبان صنایع فولادی و معدنی بر ارزش بورس در ایران است.

بهرام سبحانی، رئیس  انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ارتباط با عملکرد بورس مطرح کرد: بورس مرجعی است که فروشنده و خریدار کالای خود را عرضه می‌کنند و خریداران و فروشنده‌ها در یک فضای رقابتی قیمتی برای کالای مورد نظر خود اعلام می‌کنند و این نرخ معمولا در حاشیه بازار است. این نرخ روال معمولی است که معاملات مواد معدنی در بورس از ابتدای راه‌اندازی بورس در سال ۸۲ تا کنون انجام می‌شده‌است و اکنون نیز انجام می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به این پرسش که آیا بورس در زمینه معدن و صنایع معدنی موفق عمل کرده است، گفت: بورس کالای ایران و بورس اوراق بهادار هر دو در زمینه معدن و صنایع معدنی فعالیت می‌کنند. بورس اوراق بهادار معاملات سهام است سهام شرکت و صنایع‌ معدنی هم بسته به شرایط تغییرات دارد و نوسانات دارد. خرید‌ وفروش سهام توسط سهام‌داران در بورس انجام می‌شود.

مدیر عامل پیشین فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه ماموریت بورس کالای ایران هماهنگی برای عرضه کالا و کشف نرخ منطقی قیمت است، گفت: بورس ضوابط و مقررات خاصی دارد که اگر اجاره دهند با همان ضوابط و مقررات معاملات بورس انجام شود نرخ کالایی که در بورس عرضه می‌شود به یک حد معمول می‌‌رسد که یک بازار کشش دارد و مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد:در چند سال گذشته تصمیماتی گرفته‌شد که بر اساس آن مداخلاتی در امور بورس صورت گرفت. هرچند این مداخلات کوتاه مدت و ۱۵ یا ۲۰ روزه بود اماخروجی خوبی نداشت. در این دوره مداخله دستوراتی از بالا تعیین می‌شد که بورس و معاملات را محدود می‌کرد. این روش با یک شیوه و عملکرد مصنوعی بود که روند بورس مواد معدنی را به راهی خاص هدایت می‌کرد، اگر بخواهیم در بورس موفق باشیم باید از این‌گونه مداخلات فاصله گرفت.

عناوین برگزیده