به گزارش میمتالز، علی نیکبخت، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاههای ایران اظهار داشت: این انجمن بعد از موضوع خصوصیسازی نیروگاهها و صنعت برق و جاری سازی اصل ۴۴ تشکیل شده و هدف از تشکیل این انجمن، پیگیری امور صنفی شرکتهایی که ماموریت بهرهبرداری، نگهداری و تعمیرات نیروگاههای کشور را بر عهده دارند، موضوع نظارت بر کیفیت نگهداری و تعمیرات و کمک هرچه بهتر و حرفهایتر در راستای بهرهبرداری از نیروگاهها در جهت تولید برق پایدار است.
وی افزود: ماموریتی که در ابتدا برای انجمن از طرف دولت تعیین شده بود، ارزیابیهای فنی و حرفهای پرسنل و مدیرانی است که مسوولیت در شرکتهای نگهداری و تعمیرات و بهرهبرداری پیدا میکنند تا الزامات لازم را بتوانند بر اجرای این کار داشته باشند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاههای ایران تصریح کرد: قبل از پیادهسازی اصل ۴۴ در کشور مالکیت نیروگاهها و به تبع آن بهرهبرداری و نگهداری از نیروگاهها وظیفه دولت بود و مجموعه صنعت برق به ویژه شرکت توانیر در تربیت افراد و هم آموزشهای لازم و ایجاد مسیرهای ارتقای شغلی، نظارت کامل بر نیروگاهها داشتند؛ اما با خصوصیسازی صنعت برق، دولت به واسطه اینکه بتواند بازوی نظارتی خودش را داشته باشد و اطمینان خاطر از تولید برق پایدار در بخش خصوصی را داشته باشد، معاونت برق وقت پیشنهاد تشکیل این انجمن صنفی را میدهند و این انجمن شکل گرفته و به وظایف خودش پرداخته است.
وی ادامه داد: موضوع آموزش، صلاحیتهای حرفهای، تشکیل کارگروههای مختلف در حوزه ساخت قطعات، مباحث زیستمحیطی، ایمنی و اقتصاد برق و سایر کارگروههایی که ذیل انجمن برق بر پایه خبرگی اتفاق افتاده و در حال حاضر بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر عضو مستقیم و غیرمستقیم در انجمن فعالیت دارند که یک دانش تخصصی در اختیار دارند تا بتوانند به تولید برق پایدار در کشور کمک کنند.
نیکبخت با بیان اینکه "یکی از برنامههایی که از بدو تشکیل انجمن اصنا در دستور کار قرار گرفت، به واسطه ایجاد شبکه ارتباطی و بستری برای تبادل افکار و آرا و نظرات فعالین این بخش و همچنین ارائه تجریبات به همدیگر، برگزاری همایشهای تخصصی بود"، گفت: از سالهای اولیه تشکیل این انجمن، برگزاری همایشهای تخصصی در حوزههای مختلف آغاز شد و همایشهایی را به صورت منظم در حوزه شیمی نیروگاهها، توربینهای گازی که از سالهای ۸۰ و ۸۱ با شکل گیری شرکتهای سازنده و انتقال دانش و تکنولوژی، یک نهضت نیروگاههای سیکل ترکیبی شکل گرفت، مایش توربینهای V۹۴.۲ که توسط آنسالدو، زیمنس و شرکت مپنا در ایران ایجاد شدند و مورد استفاده قرار گرفتند، همایش توربینهای frame ۹، همایش ایمنی و نیروی انسانی، همایش ساخت قطعات و همایشهای مختلفی که سعی شده به صورت منظم در دورههای مختلف برگزار شود و فرصتی شود که مدیران و کارشناسان در قالب کنفرانسهای علمی، با ارائه مقامات و موضوعات مختلف تبادل تجربه و دانش داشته باشند و این اتفاقی است که بالغ بر ۱۲ سال تجربه اش وجود دارد.
وی افزود: در سالهای متمادی همایشهای توربینهای گازی با عناوینی، چون کاربران توربینهای ساخت شرکت جنرال الکتریک یا اصطلاحا frame ۹ و همچنین بعد از اضافه شدن توربینهای ۱۶۲ مگاواتی که از مدلهای V۹۴.۲ کلاس E ارتقا پیدا کردند و تعداد عمدهای توسط شرکت مپنا تولید شد، همایش کاربران V۹۴.۲ در کشور برگزار میشد، با توجه به اینکه تا قبل از شروع سال ۱۴۰۰ عمدتا نیروگاههای گازی کشور کلاس E بودند، این همایشها روی توربینهای کلاس E متمرکز بود و از سال ۱۴۰۰ به بعد عملا نیروگاههای کلاس F هم در کشور ایجاد شدند که بخشی از تجهیزات آن توسط شرکت زیمنس و آنسالدو تأمین شده و بخشی توسط شرکت مپنا تأمین شده است و این موضوع خلا و نیازی را نشان میداد که کاربران این نیروکاهها، علاقهمند بودند بتوانند تجربیات خودشان را به اشتراک بگذارند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاههای ایران خاطرنشان کرد: روند احداث نیروگاههای جدید در ایران به سمت نیروگاههای کلاس F میرود و از این پس، تمرکز توسعه نیروگاهی کشور بر محور این تکنولوژی خواهد بود؛ از آنجایی که تکنولوژی استفاده شده در این توربینها و نیروگاهها سطح بالاتری نسبت به قبل دارد، در نتیجه پیچیدگیهایی که لازم است نسبت به آنها بحث و بررسی انجام شود، بیشتر است.
وی ادامه داد: تأمین تجهیزات و قطعات یدکی و موضوعات مرتبط فنی و مهندسی روی این توربینها قطعا پیچیدگیها و چالشهای بیشتری نسبت به نیروگاههایی دارد که تا پیش از این و از نوع کلاس E در ایران توسعه پیدا کرده بود.
نیکبخت با بیان اینکه "با افتخار میتوانیم اعلام کنیم که صنعت برق ایران در حوزه تجهیزات و به ویژه توربینهای گازی توان بسیار بالایی در حوزه نگهداری، تعمیرات، تأمین قطعات و بهرهبرداری دارد"، گفت: امسال در ماه جاری (آذرماه) همایش سالانه کاربران توربینهای گازی با تمرکز بر نیروگاههای کلاس F با حضور تمامی ذینفعان و فعالان برگزار میشود و سعی بر این شده این همایش در چهارچوب همایشهای توربینهای گازی بتواند نگاه ویژهای به توربینهای کلاس F داشته باشد، مواد جدیدی که در این توربینها استفاده شده، مثل مواد پیشرفته و سیستم کنترلی که از نسل جدید استفاده شده، تمرکز بر این توربینها را بیشتر کرده است.
وی افزود: توربینهای کلاس F نسلی از توربینهای گازی هستند که با پیشرفتهایی که در مواد ساخت این توربینها و سیستمهای کنترلی آن، این امکان را ایجاد کردند که دمای احتراق در توربین گازی را بتوانند به بالای ۱۲۰۰ درجه ببرند و این افزایش دما با توجه به ویژگی ترمودینامیکی توربین گازی منجر به بازدهی بالاتر این توربینها میشود؛ در واقع توربینهای کلاس F که در دنیا ساخته شدهاند قابلیت این را پیدا کردهاند که راندمان حرارتی بالای ۳۹ درصد را در سیکل ساده و راندمان بالای ۵۷ درصد را در سیکل ترکیبی بدست آورند.
منبع: خبرگزاری تسنیم