به گزارش میمتالز، مجید دادجو، مدیر فرآوری ضایعات فرآیندی فولاد مبارکه در پنل «کاربری سرباره در مصالح عمرانی، بتن و آسفالت» در نخستین روز از بیستودومین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست اظهار کرد: کاربری سرباره یک محصول جانبی فولاد مبارکه است و سالانه دو میلیون تن سرباره تولید میشود و در دنیا این محصول بیشتر در فعالیتهای عمرانی به ویژه آسفالت کاربرد دارد.
وی ادامه داد: همچنین این محصول در بتن، زیرسازی جاده، قطعات پیش ساخته و رویههای بتن نیز کاربرد دارد.
دادجو یادآور شد: بسیاری از آسفالتهای جادهای اصفهان از سرباره استفاده و همکاری خوبی بین فولاد مبارکه و شهرداری اصفهان شکل گرفته و بهدنبال ارتباط با اداره راه و ترابری اصفهان نیز هستیم. البته باید در این راستا مشوقها و الزاماتی برای استفاده از سرباره در ساخت و ساز و فعالیتهای عمرانی لحاظ شود.
مدیر فرآوری ضایعات فرآیندی فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: البته یک ذهنیتی وجود دارد که استفاده از بازیافت کیفیت خوبی ندارد در صورتی که استفاده از سرباره فولادی باعث بهبود کیفیت آسفالت میشود.
جعفر سبحانی، رئیس بخش بتن مرکز تحقیقات وزارت راه و مسکن شهرسازی نیز در این پنل گفت: تحقیقات بسیاری در خصوص تأثیر استفاده از کاربری سرباره انجام شده که در زیرسازی راهها و راه آهن و روسازی آسفالتی و قطعات مختلف بتنی قابل استفاده است.
وی معتقد است که باید مشوقهای را در قالب قانون وضع کرد تا شرکتها استفاده از مواد بازیافتی را جایگزین کنند و در این صورت بیشتر در مناقصات قرار گیرند و این اقدامات در روند فرهنگ سازی نیز مؤثر است.
احمد منصوریان، عضو علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و مسکن شهرسازی نیز اظهار کرد: آزمایشهای بسیاری در خصوص کاربری سرباره فولاد مبارکه انجام شد که نتیجه مثبتی را به همراه داشت و این محصول از هر جنبهای از جمله ایمنی، فنی و سایر نیازهای مورد نیاز قابل بهرهبرداری است.
وی ادامه داد: سالیانه حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون تن قیر در کشور تولید میشود که حدود ۱.۵ میلیون تن آن در فعالیتهای عمرانی داخل کشور استفاده میشود و به طور متوسط هر تن آسفالت ۵۰ کیلوگرم قیر استفاده میشود که اگر ۱۰ درصد از این آسفالت را به استفاده از سرباره سوق دهیم، عملکرد بهتری را دریافت خواهیم کرد.