تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۳۶۲۶۵
سرویس خبر : انرژی
مدیر طرح سی‌ان‌جی در بیست و چهارمین نمایشگاه نفت:

نیاز به 32 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صورت عدم تغییر سبد سوخت/ دنیا از 2040 به سمت مصرف گاز تمرکز می‌کند

می متالز - مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با طرح‌های چندگانه تشویقی برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها، در مصرف روزانه ۱۸ و ۲۷ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.
نیاز به 32 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صورت عدم تغییر سبد سوخت/ دنیا از 2040 به سمت مصرف گاز تمرکز می‌کند

به گزارش می متالز، حمید قاسمی ده‌چشمه در نشست حاشیه‌ای بیست و چهارمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه شاخص‌های امنیت انرژی در دنیا به سمت مصرف‌کنندگان گرایش پیدا کرده است و ۶۰ درصد تولیدکنندگان انرژی و ۴۰ درصد مصرف‌کنندگان انرژی در این زمینه نقش دارند، گفت:علاوه بر تولید و فراوانی شاخص‌های دیگری نظیر فناوری‌های عرضه و قابل قبول بودن سوخت مورد عرضه به لحاظ زیست‌محیطی و نیز ارزانی آن در این میان موثر است.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۴۰ همچنان ۶۱ درصد انرژی مصرفی جهان فسیلی خواهد بود،  در سال ۲۰۴۰ گاز حجم قابل توجهی از مصرف انرژی دنیا را به خود اختصاص خواهد داد و سرمایه‌گذاری در صنعت گاز و جایگزینی آن با نفت نیز نقش مهمی در مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایفا خواهد کرد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت سی‌ان‌جی رشد و توسعه این صنعت در حدود سال ۸۶ نشان می‌دهد که استفاده از گاز طبیعی فشرده برای خودروها نقش موثری در کنترل مصرف بنزین در کشور ایفا کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران دومین کشور عرضه‌کننده انرژی ارزان در جهان است، گفت: این در حالی است که هر چه میزان توسعه‌یافتگی کشورها بیشتر است، انرژی قیمت بیشتری دارد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: لازمه تکمیل زنجیره توسعه صنعت سی‌ان‌جی توجه خودروسازی‌ها به تولید خودروهای پایه گازسوز است، در صورتی که روند کنونی تولید خودرو و مصرف سوخت در کشور ادامه یابد، نیازمند ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت توزیع فرآورده کشور خواهیم بود، این در حالی است که استانداردهای آلایندگی نیز در سال ۲۰۲۵ محدودیت بیشتری برای سوخت‌های یورو ۴، ۵ و ۶ لحاظ خواهد کرد و نیازمند تغییر کیفیت سوخت‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور نیز خواهیم بود.

وی تسهیل و تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی و تمام گازسوز و حمایت از تولید خودروهای تمام گازسوز را از جمله راهکارهای موثر و در دسترس حل مسئله مصرف بی‌رویه سوخت در کشور عنوان کرد و افزود: اگر صنعت سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی نمی‌شد، پنج سال گذشته بعد از کشور آمریکا، بزرگ‌ترین واردکننده بنزین در دنیا بودیم.

قاسمی با اشاره به وجود ۲۱ میلیون انواع خودرو و موتورسیکلت در چرخه حمل‌ونقل کشور گفت: تنها از محل گازسوز شدن وانت‌بارهای موجود در چرخه حمل‌ونقل عمومی، در مصرف روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

وی تاکید کرد: ۱۷۴ هزار تریلی نیز در کشور تردد می‌کنند که با تبدیل این خودروها به گازسوز در مصرف روزانه ۲۷ میلیون لیتر گازوئیل کشور صرفه‌جویی خواهد شد که برابر با ۵۰ درصد گازوئیل مصرفی در کشور است.

قاسمی تصریح کرد: ۹۶ درصد پوشش شبکه گازرسانی شهری و ۸۸ درصد پوشش گازرسانی روستایی ظرفیت بسیار مناسبی را در کشور برای عرضه گاز طبیعی به خودروها ایجاد کرده است که باید با برنامه‌ریزی مناسب از این ظرفیت در جهت توسعه صنعت سی‌ان‌جی استفاده کرد.

وی آگاه‌سازی مردم از بهره‌وری سوخت پاک سی‌ان‌جی را نیز از جمله ضرورت‌های تحقق توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه این صنعت که در سه گام طراحی شده است، بالانس موردنیاز در سبد سوخت کشور ایجاد شده است و سبد انرژی کشور از توازن کافی در میان سوخت‌های مصرفی بهره‌مند شود.

قاسمی گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی میزان کارکرد جایگاه‌های سی‌ان‌جی را از هشت ساعت به ۱۴ ساعت در شبانه روز افزایش خواهد داد و هدف ما در بلندمدت رساندن فناوری ANG به مرحله تولید تجاری است که تحولی در صنعت سی‌ان‌جی به شمار می‌آید.

عناوین برگزیده