به گزارش میمتالز، در ماه اکتبر سال ۲۰۲۴، دولت فدرال تعرفه مالیات بر خودروهای الکتریکی را ۱۰۰ درصد و همچنین تعرفه مالیات بر واردات آلومینیوم و فولاد را ۲۵ درصد اعلام کرده است.
بهگفتهی مسوولین کانادایی، چین عمداً بازار را با محصولات خود پر میکند، قیمتها را پایین میآورد و به صنعت کانادا آسیب میرساند.
پیشبینی میشود که در بازار فولاد و آلومینیوم، تقاضا برای محصولات چینی بهدلیل افزایش قیمتها، تقریباً ۵۰ درصد کاهش یابد.
دولت کانادا با اشاره به اینکه روابط تجاریاش با دولت چین غیرعادلانه است، معتقد است که ایجاد محدودیتهای فوق، هم برای محیط زیست و هم در زمینه تجاری و اقتصادی مؤثر خواهد بود.
دولت جاستین ترودو در راستای مقابله با تعرفههای اعمالشده ازطرف ایالاتمتحده (در زمینه فولاد و آلومینیوم) تحت فشارهای متعددی قرار داشته است. براساس تصمیم جدید کانادا، پیشبینی میشود واردات آلومینیوم و فولاد از چین، ۵۰ درصد کاهش یابد. بهطورکلی تأثیر این اقدامات بر اقتصاد کانادا اندک خواهد بود، اما هزینههای بخش ساختمانی و تولیدی بهدلیل افزایش هزینه مواد اولیه افزایش مییابد. ازطرفی موضوع اقدامات تلافیجویانه تجاری چین و همچنین خطرات ناشی از سیاست بالقوه ترامپ که تهدید به اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر همه کالاهای کانادایی کرده نیز، همچنان مطرح است.
در سال ۲۰۲۳، واردات خودروهای الکتریکی از چین به کانادا افزایش داشته که ناشی از تأمین سفارشهای شرکت تسلا از واحد شانگهای خود میباشد، اما پیشبینی میشود که تسلا خودروهای موردنیاز بازار کانادا را از واحد غیرچینی خود تأمین نماید.
منبع: باشگاه آلومینیوم