تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۰۲
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۶۳۷۹۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

قاچاق خودرو‌های لوکس اروپایی به روسیه

قاچاق خودرو‌های لوکس اروپایی به روسیه
‌می‌متالز - قاچاقچیان روسی با وجود تحریم‌های گسترده، خودرو‌های لوکس را از اروپا به این کشور وارد می‌کنند. به این ترتیب مشتریان ثروتمند هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند چرا که قاچاقچیان خودرو مجبور هستند از مسیر‌های طولانی‌تری محصولات لوکس خودرویی را به کشور وارد کنند.

به گزارش می‌متالز به نقل از فایننشال تایمز عرضه خودرو‌های اروپایی به روسیه با وجود تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا پس از جنگ تمام‌عیار مسکو و اوکراین انجام می‌شود. بر این اساس قاچاقچیان روسی ده‌ها‌هزار یورو برای واردات خودرو‌های لوکس از اروپا دریافت می‌کنند، زیرا تحریم‌های اتحادیه اروپا در پاسخ به تهاجم گسترده مسکو به اوکراین به ثروتمندان این کشور ضربه زده است.

فایننشال تایمز پنج شرکت روسی را شناسایی کرده است که به دلیل تحریم به قاچاق خودرو‌های لوکس از اروپا اقدام می‌کنند. تحریم‌هایی که در سال ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از ممنوعیت صادرات کالا‌های لوکس به این کشور اعمال شد. تصاویر تبلیغات آنلاین واردکننده روسی AvtoImport در وب‌سایت Auto.ru برای BMW ۵۳۰ d M Sport با قیمت ۶۸۲۰۰ دلار را نشان می‌دهد که این خودرو هنوز در آلمان است. از اواسط دسامبر، این وسیله نقلیه همچنان به قیمت ۳۱۹۰۰ یورو در وب‌سایت فروشنده آلمانی Autopartner BGL به فروش می‌رسید.

یکی از نمایندگان Autopartner BGL می‌گوید‌: «تبلیغاتی که در روسیه در حال اجرا هستند هیچ ربطی به ما ندارند.»، با تایید اینکه خودروی مورد بحث هنوز در آلمان است و تا اواسط دسامبر فروخته نشده است. در حال حاضر بیش از ۵۰ خودروی لوکس از ۲۵ نمایندگی خودرو‌های مختلف آلمانی در وب‌سایت روسی Auto.ru شناسایی شده که واردکنندگان روسی با میانگین قیمتی حدود ۱۹هزار یورو عرضه می‌کنند. اما قاچاق این خودرو‌ها چگونه انجام می‌شود؟ قاچاقچیان اغلب عنوان می‌کنند که قصد حمل خودرو به کشور ثالث را دارند. FT (فایننشال تایمز) در این زمینه یک مرسدس بنز S ۳۵۰ مشکی را ردیابی کرده است که در ژانویه ۲۰۲۴ توسط تاجر خودروی آلمانی Kessler & Haag به یک شرکت تاکسی قرقیزستان فروخته شد. این وسیله نقلیه در ماه مارس در یک شرکت تاکسیرانی مسکو ثبت شد. آرتور کسلر، نماینده Kessler & Haag در این زمینه می‌گوید: «ما یک خریدار، یک پرداخت‌کننده، یک صادرکننده داریم، او اسناد صادراتی دارد. دیگر چه کاری انجام دهیم؟» وی ادامه می‌دهد که «من نمی‌خواهم بدانم بعد از آن چه اتفاقی برای خودرو‌ها می‌افتد... من فقط می‌خواهم تجارتم را اداره کنم، وظایف و حقوقم را رعایت کنم.»

عرضه خودرو‌های اروپایی به روسیه به‌رغم تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا از زمانی که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دستور حمله کامل به اوکراین را صادر کرد، در تلاشی برای خفه کردن ماشین جنگی مسکو و برانگیختن نارضایتی از رژیم صورت می‌گیرد. از آنجا که اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه محدودیت‌های ورود کالا‌های لوکس به بلاروس را تشدید کرد - زمانی که کشور سوم محبوبی بود که از طریق آن خودرو به روسیه وارد می‌شد - قاچاقچیان از مسیر‌های طولانی و گران تری برای حمل وسایل نقلیه استفاده می‌کنند. یکی از نمایندگان فروش AvtoImport به خبرنگار FT که خود را به عنوان یک خریدار بالقوه معرفی می‌کرد، گفت که خودرو‌های آلمانی از طریق ترکیه و گرجستان، به روسیه حمل می‌شوند. این فرد افزود: «صادرات خودرو از اروپا به شدت چالش‌برانگیز شده است.» آنها عنوان می‌کنند که اکنون قاچاق خودرو‌های آلمانی مدل بالا از طریق کره‌جنوبی نسبت به بالتیک و بلاروس ارزان‌تر و سریع‌تر است و خاطرنشان کردند که این کشور آسیایی تحریم‌های «حداقلی» را علیه روسیه اعمال کرده است. یک مقام گمرک در یکی از کشور‌های حوزه بالتیک تایید کرد که صادرات خودرو‌های مشکوک از آلمان پس از به روزرسانی تحریم‌های بلاروس کاهش یافته است. این مقام گفت: «وضعیت کلی این است که تعداد خودرو‌ها [در حال]کاهش است، اما هنوز جریان دارد.» «هنوز خودرو‌هایی هستند که در نهایت به روسیه ورود می‌کنند حال آنکه مقصد اصلی آنها کشور‌های آسیای مرکزی است مانند قرقیزستان و قزاقستان.»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده