به گزارش میمتالز، آمارها نشان میدهد؛ در سال ۱۴۰۰ شاهد افت ۲۷درصد تعداد پروانههای احداث ساختمان بودیم ولی به علت اثر جایگزینی سیمان، میزان مصرف سیمان تنها ۸ درصد کاهش یافت، ظرفیت تولید سیمان کشور با در نظر گرفتن کلینکر ۹۷ درصد محاسبه شده است. صنعت سیمان از سال ۱۴۰۰ با مدیریتی مناسب توانسته است میزان تولید سیمان و راندمان تولید را نیز افزایش دهد و با تولید ۷۱ میلیون تن سیمان در سال گذشته رکوردی جدید از خود به جای بگذارد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مشاور سرمایهگذاری ترنج، مصرف داخلی سیمان از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ روندی نزولی داشته است. در این سالها در اکثریت شرکتهای سیمانی شاهد مازاد کلینکر بودهایم و به همین علت تولید سیمان شرکتها نیز کاهشی بوده است. ظرفیت اسمی تولید سیمان و کلینکر در یک دهه گذشته رشد ۱۵ درصدی داشته است.
این گزارش حاکی است: سیمان از سال، ۱۳۸۴ به عنوان کالایی استراتژیک و پیش نیاز توسعه اقتصادی وارد فهرست کالاها و خدمات سبد حمایتی شده است. در سال ۱۳۸۷ پس از خروج سیمان از سبد حمایتی کالا و تفاهمنامه بین انجمن صنفی صنعت سیمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، این کالای استراتژیک از شمول قیمتگذاری دولتی خارج شد. از خردادماه، ۱۴۰۰ تمامی محصولات شرکتهای سیمانی به بورس کالا عرضه شده است. در حال حاضر، قیمت سیمان از طریق بورس کالا و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود. تقاضای بالای کنونی برای سیمان، سودآوری مناسبی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است.
بر اساس این گزارش، همزمان با افت نسبت قیمت سیمان به تیرآهن از نیمه دههی ۹۰، سهم اسکلت بتنی در پروانههای احداث ساختمان افزایش یافته و در حال حاضر نیز ساخت با اسکلت بتنی به علت ارزان بودن سیمان نسبت به تیرآهن به عنوان کالای جایگزین، صرفه بیشتری خواهد داشت. از سال ۱۴۰۰ و همزمان با افزایش نرخ گاز کورههای آجرپزی معادل ۱۰ درصد نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها، قیمت آجر رشد پیدا کرد. این افزایش قیمت در آجر باعث شد تقاضا برای کالای جایگزین آن یعنی بلوک سیمانی و بتن سبک افزایش یابد و به تبع آن تقاضا برای سیمان نیز رشد پیدا کرد. جایگزینی بلوک سیمانی و بتن سبک به جای سیمان به علت ابعاد بزرگتر، باعث سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه نیز شد.
افزون بر این، تقاضا برای سیمان فله در یک دهه گذشته روندی افزایشی به خود گرفته است. از جمله دلایل آن میتوان به تغییر ساختوساز از اسکلت فلزی به اسکلت بتنی اشاره کرد. قوانینی همچون ممنوعیت ساخت بتن در محل نیز باعث شد بخشی از تقاضای سیمان پاکتی به سمت فله بیاید.
طبق این گزارش، حمل سیمان فله توسط بونکر و حمل سیمان پاکتی توسط کفی صورت میگیرد. تعداد بونکرها در یک دههی اخیر روند کاهشی به خود گرفته است. همچنین ناوگان حملونقل در این مدت فرسودهتر شده است. تقاضا برای سیمان فله نیز روندی افزایشی به خود گرفته است. به طور کلی در سالیان گذشته، سیمان سهم ۱۳ درصدی از کل کالاهای حمل شده توسط حملونقل جادهای را به خود اختصاص داده است. سیمان فله نیز در سال گذشته توانسته است سهم ۴۷ درصد از کل سیمان حمل شدهی کشوری را به خود اختصاص دهد.
همچنین، نکته قابل توجه اهمیت در این استاندارد جدید آن است که شرکتها میبایست رده مقاومتی سیمان تولیدی خود را در قسمت نام تجاری به اطلاع مصرفکننده برسانند. سیمانهای تولیدی در ۴ رده مقاومتی، ۲۲/۵، ۳۲/۵، ۴۲/۵ و ۵۲/۵ قرار میگیرند. اعداد به کار رفته نشاندهنده حداقل مقاومت فشاری مالت ۲۸ روزه ماسه سیمان استاندارد طبق EN ۱۹۶ یا ISIR ۳۹۳ است. به عنوان مثال؛ سیمان رده ۳۲/۵ میتواند فشاری معادل ۳۲/۵ مگاپاسکال یا ۳۲۵ کیلوگرم بر سانتیمترمربع را تحمل کند.