تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۷
کد خبر: ۳۶۵۱۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یادداشتی از مهدی حاجی‌غلام‌سریزدی، رئیس هیات مدیره کارگزاری ایساتیس پویا؛

مزایای مدل "حراج هم‌زمان" در بورس کالا

مزایای مدل
‌می‌متالز - مهدی حاجی‌غلام‌سریزدی، رئیس هیات مدیره کارگزاری ایساتیس پویا، در یادداشتی مزایای مدل "حراج هم‌زمان" را به عنوان جدیدترین مدل معاملاتی بورس کالای ایران مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، متن کامل این یادداشت را در ادامه بخوانید:

مدل "حراج هم‌زمان" یکی از مدل‌های جدید معاملاتی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران است که سعی دارد همسو با رشد حجم معاملات و تنوع عرضه کالاها، دقت و سرعت انجام معاملات در بورس کالا را افزایش دهد و کارآمدی روند معاملات کمک شایانی کند.

طبیعتا مدل‌های معاملاتی به فراخور زمان و با توسعه معاملات باید دستخوش تغییراتی شوند تا نیاز‌های بازار به کمک این تغییرات جدید پوشش داده شود. برای مثال تداخل تالار‌های متعدد بورس کالا و طولانی بودن زمان رقابت در تالار‌ها از نکات مورد توجه در روند حراج عادی بورس کالا بود که با استفاده از مدل حراج هم‌زمان و کاهش زمان معاملات این محدودیت برطرف شده و از این مسیر، ظرفیت لازم جهت ورود کالا‌های جدید و توسعه بیشتر بورس کالا فراهم می‌شود.

از سوی دیگر فشردگی و تداخل زیاد تالار‌ها موجب فرسودگی معامله‌گران، کارگزاران و از طرفی افزایش خطای انسانی در معاملات می‌شود که با استفاده از این مدل حراج جدید، این چالش تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

همچنین موضوع تاثیر قیمتی رقابت و یا عدم رقابت تناژ‌های سنگین در این مدل حراج برطرف شده و این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا با در نظر گرفتن هر دو سناریو رقابت و یا عدم رقابت این گروه از مشتریان، با قیمت مناسب تری خرید خود را انجام دهند.

ارسال قیمت‌های هیجانی و لحظه آخری یکی دیگر از موارد در سیستم حراج عادی است که با مدل جدید حراج این مشکل نیز برطرف شده و با حذف اثر قیمت رقابتی سایر مشتریان در زمان قرمز، مشتریان و معامله‌گران به سمت تحلیل قیمتی کالا‌ها سوق داده می‌شوند.

از سوی دیگر، یکی از درخواست‌های همیشگی فعالان بازار بورس کالای ایران، امکان معامله مستقیم و آنلاین توسط مشتری در برخی از کالا‌ها است که به نظر می‌رسد بورس کالا با استفاده از این مدل و توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری در حال حرکت به سمت این هدف مهم است.

البته این نکات به معنای آن نیست که سایر مدل‌های حراج بورس کالا کارایی مناسبی ندارند بلکه طبیعتا هر مدل از حراج، بستگی به مشخصات هر کالا و شرایط خاص آن، کارکرد خود را دارند و امروز می‌توان بر اساس شرایط هر بازار یا کالایی از مدل‌های معاملاتی حراج عادی، حراج باز یا حراج هم‌زمان استفاده کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده