تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۳۶۵۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مشکلات حمل‌ونقل، سد راه صادرات سیمان مارگون

می متالز - کارخانه سیمان مارگون برای صادرات محصولات، نیاز به دسترسی سریع به بندرهای جنوب کشور را دارد و جاده پاتاوه – دهدشت که قرار بود این امکان را فراهم کند، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
مشکلات حمل‌ونقل، سد راه صادرات سیمان مارگون

به گزارش می متالز، به‌دلیل محروم بودن کهگیلویه و بویراحمد، کارخانه سیمان ازسوی سرمایه‌گذار خارجی در این منطقه راه‌اندازی شد و این مجموعه بزرگ‌ترین صنعت استان است.
شرکت بین‌المللی توسعه‌گستر هلال خاورمیانه به نام سیمان مارگون ۱۰۰درصد از سهامداران خارجی تشکیل شده و از طرفی شهرستان بویراحمد کارخانه سیمان دیگری با نام «سیمان یاسوج» با ظرفیت تولید ۷۰۰تن محصول به‌ شکل روزانه را دارد که ۱۵سال پیش راه‌اندازی شده است.
زمانی که کلنگ کارخانه سیمان مارگون به زمین زده شد، قرار بود تا قبل از گشایش این واحد صنعتی، جاده ملی پاتاوه به دهدشت به بهره‌برداری برسد تا محصول این واحد صنعتی در کوتاه‌ترین مسیر ممکن به بندرگاه‌های جنوب کشور برسد.
حال سیمان مارگون به ثمر نشسته است اما برای رسیدن به بندر بوشهر باید کیلومترها راه را بپیماید و هزینه‌های گزافی را تا رسیدن به مقصد بپردازد.
نبود جاده دسترسی مناسب تا بندرهای جنوب کشور در کنار رقابت سنگین در بازار داخلی سیمان، هزینه‌های بالای تولید و سیل اخیر همه و همه از مسائلی هستند که کارخانه سیمان مارگون را در ابتدای کار دچار مشکل کرده است.

 

تاریخچه سیمان مارگون

رئیس کارخانه سیمان مارگون گفت: در سال ۸۶ موافقت این واحد تولیدی گرفته شد و تا سال ۸۹ موقعیت مکانی و جانمایی آن مشخص شد.
پیمان حاجیان یادآور شد: کلنگ اجرایی این کارخانه اواخر سال ۸۹ به زمین زده شد و پایان سال ۹۵ به‌دست معاون اول رئیس‌جمهوری گشایش شد.
وی بیان کرد: این کارخانه با ۴ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال هزینه تمام شده و در مدت ۵سال به بهره‌برداری رسیده است.
حاجیان اظهار کرد: به منظور بهره‌برداری از این کارخانه ۲۳ میلیون یورو وام ارزی و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی بانک سپه تسهیلات گرفته شده است.
وی افزود: بالاترین فناوری از کشور آلمان برای کارخانه سیمان مارگون خریداری شده و ۲هزار تن خرید خارجی این واحد تولیدی بوده است.
حاجیان با اشاره به اینکه کارخانه سیمان مارگون تلفیقی از بالاترین فناوری روز اروپا و متخصصان ایرانی است، ادامه داد: این کارخانه با بالاترین کیفیت، محصولات خود را تولید می‌کند و ۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۳هزار نفر غیرمستقیم در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

 

ظرفیت تولید سیمان مارگون

به گفته حاجیان این کارخانه روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن سیمان و معادل یک میلیون تن در سال تولید می‌کند. وی با اشاره به اینکه سیمان مارگون در سال ۹۷ به ۸۰درصد ظرفیت تولید خود رسید، افزود: با بهبود بازارهای جهانی و دارا بودن بالاترین استاندارد، سیمان مارگون به خارج از کشور صادر می‌شود.
حاجیان معتقد است به‌دلیل وجود ۸۰ کارخانه سیمان در کشور و وجود رقابت شدید، ارزش واقعی این محصول کمتر از نرخ تمام شده بازار است.

 

مشکل در بازپرداخت

رئیس کارخانه سیمان مارگون گفت: از اسفند ۹۷ بازپرداخت اقساط وام کارخانه سیمان مارگون آغاز شد و تا سال ۱۴۰۱ این واحد تولیدی باید ماهانه ۶۷میلیارد ریال بپردازد.
حاجیان با بیان اینکه بازپرداخت یورویی کارخانه سیمان مارگون هر ۶ ماه، ۷۲میلیارد ریال است، تصریح کرد: به‌دلیل نقدینگی کم و هزینه‌های جانبی زیاد، حقوق کارکنان این مجموعه چند ماه عقب افتاده است.
به گفته وی، حقوق کارگران با وجود ناچیز بودن در ماه حدود ۱۰ میلیارد ریال با بیمه است که با شرایط فعلی، کارخانه سیمان مارگون توان پرداخت آن را ندارد.
حاجیان افزود: ماهانه هزینه برق و گاز کارخانه سیمان مارگون به ترتیب ۵ و۷میلیارد ریال است.
وی اظهار کرد: تاکنون اقدامات انجام شده بر اساس همکاری بوده و کارخانه هم بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کرده است.
رئیس کارخانه سیمان مارگون گفت: حیات کارخانه و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی نیازمند کمک بیشتری از طرف مسئولان است.
حاجیان افزود: تغییرات روزانه و ساعتی نرخ‌ها، هزینه‌های کارخانه سیمان مارگون را چند برابر افزایش داده است.
به گفته رئیس کارخانه سیمان مارگون، این واحد تولیدی همچنین در صادرات و دریافت ریالی پول آن با مشکل روبه‌رو است.

 

برند صادراتی جنوب کشور

مدیر کارخانه سیمان مارگون با بیان اینکه کار کردن یک صنعت در یک منطقه غیرصنعتی و محروم شرایط خاصی را می‌طلبد، گفت: در عمل بازار داخلی برای سیمان وجود ندارد به همین منظور تمرکز سیمان مارگون بر صادرات بوده است.
حاجیان افزود: با همت بخش تولید کمتر از ۳ ماه سیمان مارگون وارد بازارهای جهانی شد و در کمتر از ۶ ماه از دوره فعالیت صادرات کارخانه به ۱۱۰ هزار تن رسید.
وی بیان کرد: ۲۲۵ هزار تن در سال ۹۷ و معادل ۴.۸ میلیارد دلار به کشور کویت صادر شد و با تلاش‌های انجام شده سیمان مارگون برند صادراتی در حوزه جنوب کشور است.

 

سیل اخیر تولید سیمان مارگون را به ۴۰درصد کاهش داد

حاجیان بیان کرد: رطوبت بالای مواد بر اثر سیل، تولید کارخانه سیمان مارگون را به شدت کم کرده است به‌طوری‌که درحال‌حاضر ظرفیت تولید به ۴۰درصد کاهش یافته است.
مدیر کارخانه سیمان مارگون افزود: به دلیل وقوع سیل و بارندگی‌های اخیر در بندر بوشهر، برخی از ویژگی‌های ۴۰ هزار تن محصول صادراتی سیمان مارگون به ارزش یک میلیون دلار تغییر کرده است.
حاجیان معتقد است، سیمان مارگون حداقل به ۶ ماه تنفس برای پایدار شدن شرایط نیاز دارد تا بتواند مشکلات به‌وجود آمده و کمبود نقدینگی را جبران کند.

 

نبود سامانه حمل‌ونقلی در استان

حاجیان گفت: سامانه حمل‌ونقل استان ظرفیت لازم برای پشتیبانی سیمان مارگون را ندارد و باید برای راه‌اندازی آن بودجه‌ای اختصاص داده شود.
وی بیان کرد: اجازه افزایش نرخ برای این کارخانه وجود ندارد و با هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نرخ گچ ۴ برابر سیمان است.
کارخانه سیمان مارگون تاکنون هزینه‌های زیادی برای این واحد صنعتی پرداخت کرده است و اینک برای رفتن به بازارهای جهانی به حمایت بیشتر مسئولان نیاز دارد.
حاجیان گفت: این واحد صنعتی توان پرداخت هزینه برای خرید تعداد زیاد وسایل حمل‌ونقل تا رسیدن به بندرگاه را ندارد و راه‌اندازی یک سامانه حمل‌ونقلی در استان می‌تواند نقش مهمی در توسعه بیشتر کارخانه سیمان مارگون ایفا کند.

 

راه‌اندازی سامانه حمل‌ونقل کهگیلویه و بویراحمد

نماینده بویراحمد و دنا نیز در این دیدار عنوان کرد: توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع از مهاجرت و حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند.
غلام‌محمد زارعی معتقد است، شکل‌گیری کارخانه سیمان مارگون مقدمات تاسیس یک شهرستان در آینده خواهد بود.
وی اظهار کرد: تنفس چندماهه برای این کارخانه با داشتن اقساط سنگین به قدرت گرفتن مجموعه کمک می‌کند.
زارعی افزود: قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب کشور، ضرورت ایجاد حمل‌ونقل و بارانداز در کهگیلویه و بویراحمد را جدی‌تر می‌کند.
وی بیان کرد: یکی از ضرورت‌های کارخانه سیمان مارگون، سامانه حمل‌ونقل است که پایه‌گذاری آن می‌تواند از همین واحد تولیدی شروع شود.
زارعی با اشاره به ناتوانی کارخانه سیمان مارگون در بازپرداخت تسهیلات خود، ادامه داد: بانک خواهان بازپرداخت روزآمد تسهیلات خود از این واحد صنعتی شده بود که سیمان مارگون توان آن را نداشت.
وی گفت: با تلاش‌های انجام شده از سوی مسئولان مشکل بازپرداخت روزآمد حل شد و از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تقاضای همکاری برای رفع مشکلات کارخانه سیمان مارگون وجود دارد.

 

ماجرای ارزش‌افزوده داخلی

نایب‌‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: سیمان مارگون باید حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سود کند تا بتواند همه هزینه‌ها را بپردازد.
هادی قوامی افزود: سال قبل سیمان مارگون با ۸۰درصد ظرفیت تولید خود نتوانست پول آب، برق، گاز، حقوق کارگر و هزینه مواد اولیه را بپردازد.
وی با بیان اینکه پرداخت ارزش‌افزوده به عهده مصرف‌کننده است، گفت: سیمان مارگون با وجودی که از ارزش‌افزوده خارجی معاف است، ارزش‌افزوده داخلی پرداخت کرده است.
قوامی بیان کرد: در اتاق بازرگانی، این بخش تولید است که باید مسائل مربوط به واحدهای تولیدی و صنعتی را به مسئولان بالادست منتقل کند تا برای آنها چاره‌اندیشی شود.
در شرایطی که سرمایه‌گذاری از آن‌سوی مرزها برای ایجاد یک صنعت در منطقه محروم کهگیلویه و بویراحمد قدمی برداشته، شایسته است مسئولان ذی‌ربط برای خدمت‌رسانی به مردم این خطه مشکلات واحد‌های صنعتی ازجمله سیمان مارگون را در کمترین زمان ممکن و به شکل مطلوب برطرف کنند.

عناوین برگزیده