به گزارش میمتالز، بر اساس آمار گمرک ایران، عراق یکی از ۵ مقصد اصلی صادراتی ایران است و فعالیت مراکز تجاری در راستای توسعه تجارت با این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
مرتضی هدایتی، مدیر مرکز تجاری ایران در نجف اشرف، با اشاره به اعزام هیاتهای تجاری به نجف، اعلام کرد: برنامهریزی برای برگزاری بزرگترین فروم تجاری در کربلا در دستور کار قرار دارد. این رویداد با همکاری کنسولگری ایران در کربلا در اسفند سال جاری برگزار خواهد شد و ۴ استان ایران به میزبانی ۲ اتاق بازرگانی کربلا و نجف در زمینههای مختلف از جمله صنعت ساختمان، کشاورزی، لوازم خانگی، دکوراسیون و مواد غذایی هیات تجاری به عراق اعزام خواهد شد.
به گفته وی، مقدمات فعالسازی کارگزاری صندوق ضمانت صادرات در عراق فراهم شده و همچنین قرارداد ۱۰ هزار متر فضای فیزیکی برای ایجاد نمایشگاه دائمی ایران در عراق منعقد شده و در حال حاضر در مراحل دریافت مجوزهای قانونی آن هستیم. هدایتی همچنین افزود: جذب مخاطبان ایران اکسپو ۲۰۲۵ در برنامههای مرکز تجاری ایران در نجف قرار دارد و ما به دنبال این هستیم که تجار و بازرگانان در این رویداد مشارکت کنند تا در نهایت، نتایج بازدید آنها منجر به عقد قراردادهای تجاری شود.
مدیر مرکز تجاری ایران در نجف اشرف با اشاره به راهاندازی ۴۰۰ شرکت خدمات مشاوره تجاری در عراق، تأکید کرد: شناخت بازار عراق بسیار مهم است و به همین دلیل شرکت در نمایشگاههای این کشور ضروری است. چهل و هشتمین نمایشگاه بینالمللی بغداد از ۱۳ تا ۱۹ بهمن برگزار خواهد شد و این فرصت مناسبی است تا فعالان و تولیدکنندگان ایرانی از این نمایشگاه بازدید کنند و با نیازهای بازار عراق آشنا شوند. بازدید از این نمایشگاه این امکان را فراهم میآورد که نیازهای بازار عراق شناسایی شده و برنامهریزی برای ورود به این بازار انجام گیرد.
وی همچنین به برگزاری یا کمک به حضور در نمایشگاههای بینالمللی، طراحی نشستهای B ۲ B و B ۲ G، اعزام و پذیرش هیأت تجاری، کمک به ثبت شرکت، ثبت برند و تنظیم اسناد و قراردادهای تجاری به عنوان دیگر وظایف مراکز تجاری ایران اشاره کرد.
سازمان توسعه تجارت با هدف تسهیل تجارت خارجی، ارائه مشاوره بازار، بازارسازی و بازاریابی محصولات و خدمات ایرانی، همچنین ارائه خدمات مشاوره تجاری و اقتصادی در بخشهای مختلف و حمایت از انعقاد قراردادهای تجاری، تا به امروز مجوز تأسیس حدود ۶۰ مرکز تجاری در ۳۵ کشور را صادر کرده است.
به عبارت دیگر، مراکز تجاری یکی از ابزارهای کلیدی سازمان توسعه تجارت برای یاریرسانی به بخش خصوصی به شمار میآید تا بتوانند روابط تجاری خود را با کشورهای دیگر بهبود بخشند. به نظر میرسد، حمایتهای معنوی سازمان توسعه تجارت از این مراکز، توانمندی آنها را در زمینه رایزنی، شبکهسازی و نفوذ در بازارهای هدف افزایش داده است.
منبع: بورس نیوز