به گزارش می متالز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن نیا با اشاره به وضعیت تجهیزات، ماشینآلات و اعتبارات مورد نیاز حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای برای مقابله بحرانهای احتمالی و جبران خسارتهای وارده بر اثر سیل اخیر و بحرانهای احتمالی اظهار داشت: با توجه میانگین ۲۵ سال عمر ناوگان راهداری، بالا رفتن عمر ماشینآلات و مستهلک شدن آنها همه ساله تعدادی از گردونه خدمت خارج میشوند.
وی افزود: برای تأمین ماشین آلات و نوسازی ناوگان باید حداقل مبلغ ۳,۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبار تصویب و به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ابلاغ شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: در شرایط فعلی قیمت هر دستگاه ماشین راهسازی بین ۱.۵ تا دو میلیارد تومان است و ماشین آلاتی که بتوانند در شرایط سیل و بحران توان عملیات انجام داشته باشند از توان و قیمت بالاتری برخوردار هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکثر ماشین آلات مورد نیاز راهداری تولید داخلی ندارد، گفت: باوجود حمایت سازمان از تولید داخل اما با در نظر گرفتن ظرفیت تولید داخل، باید مجوز واردات ماشینآلات راهداری همچون بولدوزر، گریدر، لودر و بیل مکانیکی به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برای حداقل یک دوره سه ساله صادر شود.
وی یادآور شد: سال گذشته در پیوست قانون پروژه سرمایهگذاری برای تأمین ۳۰۰ دستگاه ماشینآلات تعریف شد که مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفت.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تاکید بر برقراری تردد در حداقل زمان ممکن و از طرفی آسیبپذیر بودن پلها در برابر سیل گفت: ضروری است پلهای سبک پیش ساخته پیش بینی و در سطح کشور توزیع شود تا پس از توزیع در سطح کشور در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت برقراری ارتباط از طریق ساخت پل زمان بر است.
حسن نیا خاطرنشان کرد: بنابراین حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبار برای تهیه پلهای خرپایی، لوله بتنی و فلزی، باکسهای بتنی و امثال آن تصویب و در اختیار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گیرد چراکه در حال حاضر قیمت هر دستگاه پل خرپایی با دهانه ۴۵ متر حدود ۲ میلیارد تومان و بنا بر عرض دهانه پل قیمت آن تغییر میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخریب کمتر از ۵۰ پل زیر ۱۰ متر در سیل اخیر گفت: پلهای آب برده در سیل اخیر پلهای خرپایی بودند که مجدد جای آنها پلهای خرپایی نصب میشود، اما باید توجه داشت که مدلهای قدیمی این پلها فاقد طراحی هیدرولیکی قوی هستند بنابراین تأمین این پلها با استانداردهای جدید همچون افزایش ارتفاع و عرض دهانه در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه در دوران وزارت راه و ترابری سابق، حدود ۴۰۰ دستگاه پل خرپایی خریداری و به تدریج در استانها مصرف شد گفت: در جریان سیل اخیر نیز حدود ۱۵ دستگاه دیگر از این پلها که در اختیار ادارات کل استانی قرار داشت استفاده شد. لذا تأمین این پلها در دستور کار سازمان قرار دارد که نیازمند تأمین اعتبار است.
وی با توجه به اینکه نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر از راههای کشور بر اثر وقوع سیل آسیب دیدهاند، تاکید کرد: برای ترمیم و بازسازی محورهای آسیب دیده باید ۳ هزار میلیارد تومان قیر رایگان نیز در نظر گرفته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سالانه بخشی از قیر مصوب مورد نیاز حوزه راهداری در طول سال تخصیص مییابد که صرف اقدامات جاری میشود. اما باید توجه داشت که روش تخصیص همیشگی برای بازسازی راههای تخریب شده در سیل اخیر مطلوب نیست و این میزان کفاف بازسازی راههای تخریب شده را نمیدهد.
حسن نیا با اشاره به انتخاب وزیر کشور به عنوان مسئول بازسازی مناطق سیلزده بیان کرد: به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی برنامه عملیاتی بازسازی راهها و ابنیه فنی تهیه و در جلسات مربوط به ریاست وزیر کشور ارائه شد تا همزمان با تأمین اعتبارات آن عملیات بازسازی اساسی با در اختیار گرفتن پیمانکاران آغاز شود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای یادآور شد: طبق برآورد اولیه در جریان سیل اخیر به بیش از ۳,۵۲۰ میلیارد تومان به راههای کشور خسارت وارد شد که شامل طول راهها، ابنیه فنی و ماشین آلات و ساختمانها میشود. از طرفی ۹۶۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری که در جریان سیل اخیر مورد استفاده قرار گرفت همان ماشینآلاتی بودند که در قالب طرح سفرهای نوروزی ۹۸ و راهداری زمستانی ۹۷ در حال فعالیت بود.