تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۳۶۸۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

عرضه ۶۰ معدن کوچک رها شده به سرمایه‌گذاران جدید

می متالز - از حدود ۱۰ هزار معدن موجود در کشور، حدود ۴ هزار معدن غیر فعالند که نیاز به احیا و فعال‌سازی دارند.
عرضه ۶۰ معدن کوچک رها شده به سرمایه‌گذاران جدید

به گزارش می متالز، در همین زمینه، احیای معادن کوچک و متوسط با کمک بخش خصوصی از اواخر سال ۹۶ کلید خورد. در تفاهمنامه‌ای که به همین منظور بین ایمیدرو، خانه معدن، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و ۲ معدن بزرگ امضا شد، توافق شد ۵۰۰ معدن کوچک فعال شود.
به طرح یاد شده، بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی از ردیف طرح اشتغال روستایی که در اختیار صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی قرار گرفته بود، اختصاص داده شد که می‌تواند سبب اشتغالزایی مناسب در نقاط محروم و افزایش تولید محصولات معدنی شود.
 

احیای معادن کوچک در صدر اولویت‌های دولت

در همین زمینه، جعفر سرقینی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، احیای معادن کوچک را از برنامه‌های مهم وزارتخانه متبوع خود اعلام کرد و گفت: در تفاهمنامه امضا شده، خانه معدن، بخش خصوصی، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی را درگیر پروژه کرده‌ایم.
جعفر سرقینی اضافه کرد: این معادن در مناطق کمتر برخوردار هستند و امسال دست‌کم ۵۰ تا ۶۰ معدن کوچک را برای سرمایه‌گذاری عرضه می‌کنیم. این معادن کوچک رها شده بودند و سازمان‌های ایمیدرو و تهیه و تولید مواد معدنی، با ارزیابی دوباره، اطلاعات جدیدتری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.
وی افزود: در همین زمینه، ارزیابی‌ها شروع شده و تا نیمه دوم سال، نام برخی از معادن اعلام می‌شود.
 

بهره‌برداری از ۱۰ میلیون تن پروژه زنجیره فولاد

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش، از بهره‌برداری از دست‌کم ۱۰ میلیون تن پروژه در زنجیره فولاد در سال ۹۸ خبر داد.
وی با ذکر این نکته که پروژه‌های بهره‌برداری شده امسال در زنجیره‌ فولاد و مس قرار دارند، گفت: پروژه‌های بزرگی در حوزه مس نیز تعریف کرده‌ایم و چند پروژه بزرگ راه‌اندازی خواهد شد که مس انجرد در آذربایجان شرقی از آن جمله است.
وی همچنین افزود: بهره‌برداری از طرح توسعه شرکت ملی مس، اصلاح و بازسازی کارخانجات مس در شهر بابک و بهره‌برداری از دست‌کم ۲ کارخانه کنسانتره و یک کارخانه گندله ۲.۵ میلیون تنی در سنگان از برنامه‌های امسال است.
به گفته وی، بهره‌برداری از بخش آهن اسفنجی فولاد بافت، آهن اسفنجی گل‌گهر در سیرجان و بخش فولاد شرکت جهان فولاد سیرجان از دیگر پروژه‌های معدنی است که امسال بهره‌برداری می‌شوند.
معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با ذکر آمار مقایسه‌ای تولید مواد معدنی در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ افزود: تولید مواد معدنی در سال ۹۶ حدود ۴۲۰ میلیون تن بوده که در سال ۹۷ به ۴۶۰ میلیون تن رسید.
به طور متوسط در سال‌های گذشته ۲۰۰ هزار تن مس تولید شد، در حالی که در سال ۹۷ به حدود ۲۵۰ هزارتن در شرایط تحریم رسید.
سرقینی ادامه داد: تولید آلومینیوم با وجود مشکلات تامین مواد اولیه از۳۱۰ هزارتن در سال ۹۶ به ۳۴۰ هزارتن در سال ۹۷ افزایش یافت و سیمان از ۵۵ میلیون تن تولید در سال ۹۶ به ۵۶ میلیون تن در سال ۹۷ افزایش یافت.
وی اظهار کرد: سنگ آهن در سال ۹۶ حدود ۷۲ میلیون تن تولید شد و این رقم در سال ۹۷ به ۷۵ میلیون تن افزایش یافت.
به گفته سرقینی، شمش روی با ۱۶ هزار تن افزایش تولید از ۲۰۰ هزار تن در سال ۹۶ به ۲۱۶ هزارتن در سال گذشته رسید.
همچنین فولاد خام از ۲۲ میلیون تن به ۲۵ میلیون تن، کنسانتره زغال سنگ از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن، کاشی و سرامیک از ۳۷۰ میلیون متر ربع به ۳۸۰ میلیون متر مربع و شیشه جام از یک میلیون و ۴۸۰ هزارتن به یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن در سال گذشته رسید.
 

برنامه احیای معادن کوچک در سال ۹۸

در همین زمینه، رئیس هیات عامل ایمیدرو در نخستین سخنان خود در امسال، از بررسی ۱۵ استان جدید در طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در سال ۹۸ خبر داده بود.
خداداد غریب‌پور اظهار کرد: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در ایمیدرو با هدف تامین مواد اولیه صنایع معدنی، توسعه مناطق محروم و ایجاد اشتغال در سال ۹۷ آغاز و در ۵ استان کشور اجرایی شد.
وی ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده از معادن این استان‌ها، نتایج مثبتی حاصل شد. در سال آینده نیز بررسی ۶۰۰ محدوده معدنی (در ۱۵ استان) هدف‌گذاری شده است که امیدواریم اقدامات اجرایی آن برای دست‌کم ۱۰۰ معدن انجام شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به برنامه‌های سال ۹۸ این سازمان برای توسعه طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس تصریح کرد: «گسترش دامنه پوشش طرح در معادن غیرفلزی در کنار معادن فلزی بر مبنای مزیت‌های نسبی، اولویت استانی و منطقه‌ای» و «معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف» از جمله این برنامه‌هاست.
وی افزود: «حمایت از شکل‌گیری صندوق‌های جسورانه و خطرپذیر به منظور عرضه فرصت‌های سرمایه‌گذاری معادن کوچک در فرابورس» و نیز «حمایت و توسعه استارت‌آپ‌های معدنی و فرآیندهای دانش‌بنیان» از دیگر برنامه‌های سال آینده است.
غریب‌پور خاطرنشان کرد: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس، فرصت‌های مناسبی را برای معرفی سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با بخش معدن و شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرآیندهای حضور و مشارکت در جامعه معدنی کشور ایجاد خواهد کرد. وی اظهار کرد: خوشبختانه طرح یاد شده به عنوان یکی از طرح‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اقتصاد مقاومتی لحاظ شده که حاکی از اهتمام ویژه به این موضوع است و در شرایط فعلی، یکی از نقاط قوت و امیدبخش در ایجاد اشتغال پایدار و تقویت زنجیره‌های بخش معدن به شمار می‌رود.
خداداد غریب‌پور تصریح کرد: تاکنون برخی شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت ملی مس با هدف فعال کردن معادن کوچک و راکد مس، وارد این طرح شده‌اند. اکنون باید برای مواد معدنی دیگر از جمله سنگ آهن نیز شرایط توسعه همکاری و مشارکت شرکت‌های سنگ آهنی و فولادی را فراهم کرد.
به گفته وی، پیوستن معادن کوچک به زنجیره تولید، نه تنها سبب توسعه اشتغال و درآمدزایی برای این نوع معادن می‌شود بلکه به زنجیره تامین مواد اولیه نیز کمک شایانی خواهد کرد.
 

معادن کوچک باید احیا شوند

 رئیس خانه معدن ایران با اشاره به انحراف سرمایه‌های سرگردان به سمت خودرو و ارز گفت: معدن مقصد مطمئنی برای سرمایه‌های داخلی و خارجی است. محمدرضا بهرامن گفت: با توجه به مناطق معدنی خوبی که در ایران وجود دارد توسعه معادن باید در دستور کار قرار گیرد.
 معادن کوچک با ظرفیت کم باید احیا شوند تا در کنار ایجاد اشتغال، زمینه پیشرفت معادن بزرگ فراهم شود. معدن به دلیل ارزش افزوده بالا و گستردگی می‌تواند بیشتر مواد اولیه تولیدکنندگان و صنایع کشور نظیر خودروسازی، فولاد، کاغذ و... را تامین کند.

عناوین برگزیده