تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۲
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۶۸۷۶۹
سرویس خبر : انرژی

کاهش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت و بحران واردات بنزین

کاهش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت و بحران واردات بنزین
‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن CNG گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل وابستگی به واردات بنزین، بی‌توجهی به صنعت سی‌ان‌جی و کاهش مصرف این سوخت پاک است.

به گزارش می‌متالز، محسن جوهری رئیس هیات مدیره انجمن CNG در نشست خبری با اشاره به اینکه میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود ۳ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل وابستگی به واردات بنزین، بی‌توجهی به صنعت سی‌ان‌جی و کاهش مصرف این سوخت پاک است.

وی ادامه داد: در دهه ۸۰ سیاست‌های کلان کشور بر افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودرو‌های سبک متمرکز بود و این سیاست توانست رشد افسارگسیخته مصرف بنزین را کنترل کند. اما طی سال‌های اخیر، این روند معکوس شده و هر سال شاهد کاهش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودرو‌ها هستیم.

جوهری با اشاره به کاهش ۵ میلیون مترمکعبی مصرف سی‌ان‌جی در سال جاری اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش مصرف سی‌ان‌جی را می‌توان در کاهش تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز جست‌و‌جو کرد به طوری که در گذشته، بخش قابل‌توجهی از خودرو‌های داخلی به‌صورت دوگانه‌سوز تولید می‌شد که اکنون تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز تقریباً متوقف شده است.

در کنار این موضوع عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل یک میلیون خودرو‌های بنزینی به دوگانه‌سوز در سال ۱۳۹۸ از دیگر مسائلی است که منجر به کاهش مصرف CNG شده است.

وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کشور‌ها در حال توسعه و واردات خودرو‌های گازسوز و کم‌مصرف هستند، ایران سال‌هاست که از واردات خودرو‌های دوگانه‌سوز غفلت کرده است. این در حالی است که ورود خودرو‌های گازسوز می‌توانست به کاهش مصرف بنزین و رونق دوباره صنعت سی‌ان‌جی کمک کند.

وی با انتقاد از عدم پرداخت حق‌العمل جایگاه داران سی‌ان‌جی اضافه کرد: جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با مشکلات جدی در تأمین هزینه‌های جاری، پرداخت حق‌العمل و نگهداری تجهیزات مواجه هستند. بسیاری از این جایگاه‌ها به دلیل ضرردهی در آستانه تعطیلی قرار دارند، و این امر باعث شده که دسترسی به سی‌ان‌جی برای مصرف‌کنندگان سخت‌تر شود.

جوهری با اشاره به اینکه در سال جاری، هزینه برق جایگاه‌های سی‌ان‌جی به‌شدت افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در حالی که حق‌العمل جایگاه‌داران متناسب با این افزایش هزینه‌ها اصلاح نشده، پرداخت قبوض برق، دیون دولتی و حتی حقوق و مزایای پرسنل برای بسیاری از جایگاه‌ها غیرممکن شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن سی‌ان‌جی اضافه کرد: کاهش مصرف سی‌ان‌جی و افزایش وابستگی به بنزین منجر به افزایش واردات بنزین شده است به طوری که سال گذشته دو میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم که امسال به ۳ میلیارد دلار رسیده است که اگر CNG را توسعه می‌دادیم اکنون با چنین چالشی مواجه نبودیم که به واردکننده بنزین تبدیل شویم.

وی ادامه داد: چرا باید پول کشور صرف واردات بنزین شود، در حالی‌ که می‌توان با حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی، مصرف بنزین را کاهش داد، اگر جایگاه‌های سی‌ان‌جی تعطیل شوند، مصرف بنزین بیشتر شده و نیاز به واردات افزایش می‌یابد. پس چرا دولت به‌جای پیشگیری، هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل می‌کند. «این سیاست اشتباه است! اگر جایگاه‌های سی‌ان‌جی حمایت شوند، نیاز به واردات بنزین کاهش می‌یابد، اما دولت به‌جای حل ریشه‌ای مشکل، هزینه‌های اضافی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند!»

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین