
به گزارش میمتالز، با تقاضای کم فولاد در مناطق کلیدی، واردات قراضه توسط کشورهای بزرگ در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت، در حالی که هجوم فولاد چینی به بازار جهانی بر پویایی تقاضای قراضه تأثیر گذاشت. همراه با این، افزایش سریع نرخ حملونقل ناشی از اختلالات ژئوپلیتیکی نیز بر بازار قراضه دریایی تأثیر گذاشت.
تقاضای فولاد در اقتصادهای بزرگ ضعیف باقی میماند. بخش ساختوساز مشکلدار چین، که از نظر تاریخی ستون فقرات تقاضای فولاد آن بوده است، هیچ نشانهای از بهبود نشان نمیدهد. کورههای قوس الکتریکی چینی با ظرفیت پایین کار میکنند و تقاضای قراضه را کم نگه میدارند. در سطح جهانی، رشد اقتصادی خارج از هند کند باقی میماند و نرخ بهره بالا و تورم، هزینههای مصرف کننده را در بازارهای توسعه یافته سرکوب میکند.
در ترکیه، انتظارات برای احیای بخش ساختوساز پایین باقی میماند، به ویژه اینکه تلاشهای بازسازی پس از زلزله کندتر از حد انتظار بوده است. علاوه بر این، تهدید صادرات بالای فولاد چینی همچنان وجود دارد. تعرفههای ایالات متحده بعید است تأثیر ماندگاری بر قیمت یا جریان تجارت قراضه داشته باشد. برای مثال، انتظار میرود کارخانههای ترکیهای با افزایش واردات بیلت به جای قراضه گران قیمت، هزینههای بالای قراضه را جبران کنند.
پیشبینی میشود قیمتهای قراضه سنگین وارداتی ترکیه تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ در محدوده ۳۵۰ تا ۳۷۰ دلار در هر تن سی اف آر ترکیه ثابت بماند. در حالی که تعرفههای امریکا ممکن است در ابتدا قیمتهای قراضه داخلی را افزایش دهد، خریداران در برابر افزایش بیش از حد مقاومت خواهند کرد. بریتانیا، اتحادیه اروپا و امریکا تامین کنندگان کلیدی باقی میمانند، اما تغییرات منطقهای در عرضه و تقاضا میتواند جریانهای تجاری را تغییر دهد، و نباید سیاستهای تجاری حمایتگرایانه در مورد قراضه را فراموش کرد.
منبع: ایفنا