
به گزارش میمتالز، بانک مرکزی در بخشنامهای جدید، تکلیف بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی نسبت به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را ابلاغ کرد.
بانک مرکزی در این بخشنامه با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی حق دسترسی مردم به اطلاعاتی که شخصی و محرمانه نیست را مجاز دانسته به بانکها دستور داد که باید اطلاعات مربوط به عملکرد شبکه بانکی کشور، سیاستهای مالی، تسهیلات، بخشنامهها و ... را منتشر کنند.
در بخشنامه ابلاغی البته تأکید شده که حسب بازرسیها و گزارشات مراجع ذی صلاح، موارد زیر در بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حاصل شده است:
۱- عمده بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بر خلاف ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده (۴) آییننامه اجرایی ماده (۱) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات - که به مهلت ده روزه برای ارایه پاسخ به درخواست متقاضی اشاره دارد ... تأخیرهای فراوان و غیر قابل قبولی در پاسخ به درخواستهای مردمی مبنی بر دسترسی به اطلاعات موضوع قانون مذکور داشتهاند.
۲- به رغم تأکید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آییننامههای آن مبنی بر قرار دادن کلیه قوانین و مقررات اعم از تصویبنامهها، دستور العملها بخشنامهها، رویهها، تصمیمات مرتبط با حقوق شهروندی و ... در تارنمای داخلی دستگاههای مشمول و از جمله بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بررسیها حاکی از آن است که دستورالعملها بخشنامهها به طور کلی مصوبات داخلی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در پایگاههای اشاره شده درج نمیشود و این موضوع در تعارض با مقرره مذکور میباشد.
۳- ضعف در زمان پاسخگویی نبود رویههای مشخص برای رفع ابهام از درخواستها و عدم ارسال گزارشهای دورهای به دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (موضوع فصل پنجم قانون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله چالشهای اصلی شناسایی شده هستند که تأثیر منفی بر رضایت عمومی خواهند داشت و بایستی مرتفع شوند.
با عنایت به مراتب فوق و با اشاره به مفاد بخشنامه شماره ۱۰۲/۵۹۷۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۷ بانک مرکزی، ضروری است.
۱- به منظور کاهش حجم درخواستهای مردمی مبنی بر دسترسی به اطلاعات و در نتیجه افزایش رضایت عمومی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با ایجاد قسمت بخشنامهها و مقررات داخلی در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود تمامی بخشنامهها و ضوابط مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را بلافاصله پس از ابلاغ به واحدهای عملیاتی در این قسمت منتشر کنند.
۲- باتوجه به اینکه بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند زمان پاسخگویی به درخواستهای مردمی را مطابق با ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده (۴) آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یعنی حداکثر ظرف ده روز از تاریخ دریافت درخواست مدیریت کنند، لذا ضروری است اقدام به تشکیل واحدهای پاسخگویی تخصصی با رویکرد افزایش سرعت و دقت در پاسخگویی نمایند به نحوی که به محض دریافت درخواست اطلاعات ظرف مدت ده روز درخواست و اصله تعیین تکلیف گردد.
۳- نظر به لزوم افزایش آگاهی عمومی نسبت به حقوق قانونی مشتریان شبکه بانکی کشور، تمامی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود پیوند (لینک) الکترونیک سامانه شفافیت (سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) را ایجاد کرده و در دسترس مخاطبان قرار دهند.
منبع: خبرگزاری تسنیم