تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۷۰۰۶۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودروی چینی هست، قطعه نیست

خودروی چینی هست، قطعه نیست
‌می‌متالز - رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با بیان اینکه پشتیبانی لازم برای تامین قطعات خودرو‌های چینی در بازار وجود ندارد، گفت: به نوعی شرکت چینی فقط خودرو به مردم فروخته است، اما در بخش تامین قطعات برنامه منسجمی ندارد.

به گزارش می‌متالز، در سال‌های اخیر، با افزایش محبوبیت خودرو‌های چینی در بازار ایران، کمبود و گرانی قطعات یدکی این خودرو‌ها به یک مشکل جدی برای مصرف‌کنندگان و تعمیرکاران تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودرو‌های چینی، سودجویی و انحصارطلبی شرکت‌های مونتاژ خودرو‌های چینی است. از آنجا که تنها شرکت‌های مونتاژ این خودرو‌ها می‌توانند به‌شکل قانونی قطعات یدکی اصلی چینی را ارائه کنند، می‌توانند تاثیر زیادی بر قیمت نهایی داشته باشند.

از طرف دیگر، به‌نظر می‌رسد برخی از این شرکت‌های ایرانی تمایل زیادی برای پشتیبانی و ارائه قطعات یدکی ندارند و در مقابل از همه قطعات وارداتی برای مونتاژ خودرو استفاده می‌کنند. آنها سود بیشتری از فروش خودرو در مقابل فروش قطعات یدکی آن می‌برند و به‌همین دلیل نیز بیشتر در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند.


علاوه بر این یک موضوع مهم دیگری مطرح است که سیاست شرکت‌های چینی بر ارائه خودرو با قیمت پایین و ارائه قطعات یدکی آن با قیمت بالا است. به عبارتی با این سیاست افراد زیادی با توجه به قیمت مناسب خودرو‌های چینی، متقاضی خرید آن شوند؛ اما در عمل، این قیمت کم، با پرداختی که برای قطعات یدکی گران‌قیمت انجام می‌شود، جبران می‌گردد.

در همین زمینه علیرضا نیک‌آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران به دغدغه مردم برای تأمین قطعات یدکی خودرو اشاره می‌کند و به تسنیم می‌گوید: در بخش خودرو‌های داخلی تامین قطعات مشکل چندانی ندارد، اما چالش جدی ما کیفیت قطعات است که این موضوع باعث شده مردم در استفاده از خودرو‌ها هر روز با مشکلات متعددی رو‌به‌رو شوند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و پشتیبانی لازم برای تامین قطعات خودرو‌های چینی در بازار وجود ندارد، افزود: به نوع شرکت چینی فقط خودرو به مردم فروخته است، اما در بخش تامین قطعات برنامه منسجمی ندارد ما امروز به صورت شناور در تامین قطعات یدکی خودرو‌های چینی از جمله لوازم برقی و سنسور خودرو مشکل داریم.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت برخی از لوازم یدکی خودرو‌های چینی با توجه به تنوع بسیار رقم‌های بالایی دارد، تصریح کرد: در این میان حضور قطعات تقلبی هم بر حجم مشکلات مصرف کنندگان اضافه کرده است. در این میان اجرای کد‌های شناسه کالا می‌تواند نقش موثری را در جلوگیری از ورود کالا‌های قاچاق به کشور داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد حل مشکل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودرو‌های چینی، نیاز به تغییرات چندجانبه و سیاست‌های دولت دارد. از یک سو لازم است مونتاژکنندگان قطعات خودرو‌های چینی به ارائه قطعات باکیفیت و اصلی، آن هم به‌میزان کافی ملزم شوند. از طرف دیگر تغییر در اختصاص‌دهی ارز نیز می‌تواند مشکل را تا حد زیادی حل کند.

البته نمی‌توان تاثیر قیمت بالای ارز را بر افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو‌های چینی نادیده گرفت. افزایش قیمت ارز، در چند سال اخیر سبب شده است که قیمت قطعات یدکی خودرو‌های چینی نیز تا حد زیادی افزایش یافته و برای مصرف‌کننده نهایی مشکل ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده