به گزارش می متالز، این در حالی است که تجارت فولاد ایران تاکنون در سایه تحریمها و اقدامات آنتیدامپینگ به فعالیت خود ادامه داده است. این جملات حاصل تحلیل اسپیگلوبال یک شرکت ارائهدهنده تحلیل و داده مالی در امریکاست.
ایرانیها همچنان تلاش خواهند کرد صادرات فولاد خود را به کشورهای همسایه در خاورمیانه و شمال افریقا (مِنا) به صورت محصولات فولادی ادامه دهند و همچنین صادرات محصولات سنگ آهنی خود را به شریکان تجاری خود و چین و هند حفظ خواهند کرد.
این شرکت در ادامه این گزارش مینویسد: با وجود تحریمهای ثانویه امریکا بر ایران از اوت سال گذشته میلادی (نیمه مرداد تا نیمه شهریور ۱۳۹۷) بر عرضه و تجارت فولاد، آلومینیوم، گرافیت و زغالسنگ، این کشور موقعیت خود را در تولید و صدور در منطقه مِنا حفظ کرده است. با این وجود ما نمیتوانیم مانع تحریم را در انتقال فناوری به ایران و همکاری شرکتهای ایرانی با شریکان خارجیشان انکار کنیم.
اسپیگلوبال در ادامه، به گفتههای امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران در این باره اشاره میکند و به نقل از او مینویسد: فلزات ایران پیش از این نیز در تحریم بودهاند و برخی از تولیدکنندگان اصلی آن در فهرست تحریمها قرار داشتهاند.
بنابراین دور جدید تحریمها نوعی جنگ روانی علیه ایران است. تولیدکنندگان ایرانی با وجود تحریمهای گذشته، بازارهای جدید را توسعه دادند و بر میزان صادرات خود به کشورهای همسایه افزودند.
بنا بر گفته منابع آسیایی، تحریمهای ثانویه بیشتر تجارت محصولات فولادی را متاثر میکند که ایرانیها از آن در صنعت نفت در خارج از مرزهای کشور استفاده میکنند.
در هر صورت دونالد ترامپ، رئیسجمهوری امریکا، روز چهارشنبه فرمان اجرایی را امضا کرد تا تحریمهای گستردهتری بر بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران تحمیل کند. او بخش فلزات را به عنوان بزرگترین منبع درآمد صادرات غیرنفتی ایران تعریف کرد.
در همین زمینه، گزارش دیدهبان تجارت جهانی فولاد در سازمان تجارت بینالملل امریکا که سال پیش منتشر شد، ایران را هجدهمین صادرکننده بزرگ فولاد جهان معرفی کرد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در سال گذشته خورشیدی میزان صادرات محصولات فولادی ایران را با وجود تحریمها ۷.۹ میلیون تن اعلام کردند که این رقم در مقایسه با سال پیش از آن کاهش ۷.۱ درصدی داشت.
اسپیگلوبال در ادامه، بار دیگر به گفتههای کاوه اشاره میکند و از قول او میگوید: این احتمال وجود دارد که در اثر تحریمها موانعی در حملونقل ایجاد شوند که از جمله آنها افزایش هزینههای حملونقل و بیمه برای آن دسته از شرکتهای کشتیرانی است که هنوز به ایران خدمات میدهند.
این موانع را میتوان با کیفیت بالا و طبیعت ارزان محصولات ایرانی جبران کرد. در همین حال، تضعیف ریال از زمان اِعمال تحریمهای ثانویه، صادرات را تقویت کرده است. توماسو سادرینی، مدیر گروه فولادی «آسوفِرمِت» ایتالیا نیز دیگر کارشناسی است که اسپیگلوبال در تحلیل خود به گفتههای او استناد کرده و از قول او مینویسد: این گروه تجارت فولاد، از تاثیر موج جدید تحریمهای ترامپ علیه ایران بسیار نگران است. تا زمانی که فولاد اهمیت دارد، تاثیر تحریمها به طور کامل محدود خواهد بود.
صرف نظر از تحریمهای جدید، عوارض آنتیدامپینگ بر کویل نورد گرم، ایران را گزینه مطلوبی برای خریداران اروپایی قرار نمیدهد.
او میافزاید: تحریمها باعث تخریب صنعت فولاد نیستند بلکه باعث ایجاد مانع بر سر راه دیگر فرصتهای تجاری با کشوری میشوند که همواره یکی از شریکان نزدیک ایتالیا به شمار میآمده است.
این گزارش در ادامه به نقل از امیرحسین کاوه مینویسد: این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ایرانی به دلیل کاهش واردات فولاد از این تحریمها تاثیر بپذیرند.
پیش از تحریمها ۳میلیون تن ورق فولادی در سال وارد میکردیم و به همین میزان هم صادرات داشتیم اما این فرآیند اکنون متوقف شده و خودکفایی یک الزام است.
صادرات فولاد ایران در سال گذشته میلادی حدود ۴میلیون تن محصولات فولادی بود که البته در مقایسه با سالهای پیش، کاهش داشت.
در همین زمینه، آرسِلورمیتال، بزرگترین فولادساز جهان در فرم اف-۲۰ خود در کمیسیون بورس و اوراق بهادار۲۰۱۸ امریکا اشاره کرد که بخش اروپای آن، فروش مستقیم و غیرمستقیم محصولات تخت فولادی، ورقهای فولادی اندود، ورقهای فولاد آلیاژی اندود، قطعات، مفتول و لولههای بدون درز را به پروژههای ایران از ژوئن ۲۰۱۸ (۱۱ خرداد ۱۳۹۷) متوقف کرد.
این در حالی است که این کشور در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۸ (۱۱ دی ۱۳۹۶ تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۷) ۹.۸میلیون دلار درآمد فروش عمومی از فروش محصولاتش به پروژههای ایرانی و ۲.۵۴میلیون دلار درآمد اضافی از بخش خودروسازی این کشور کسب کرد.
این شرکت همچنین افزود: شرکت تابع آرسلورمیتال در دوبی به نام «اینترنشنال افزدای اِیاِمآیدی» هیچ فروش مستقیم و غیرمستقیمی به مشتریان ایرانی از نوامبر ۲۰۱۸ (۱۰ آبان ۱۳۹۷) نداشته است.
این در حالی است که فروش اِیاِمآیدی به مشتریان ایرانی از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۱ دی ۱۳۹۶) تا قطع فروش، ۶۶.۲ میلیون دلار بوده که ۴درصد رقم کل فروش این شرکت را در سال ۲۰۱۸ میلادی تشکیل داده است.
این شرکت همچنین میگوید: وضع قانون انسداد اتحادیه اروپا در اوت ۲۰۱۸ بهوسیله پارلمان اروپا ریسک تجارت با ایران را کاهش نداد؛ این قانون وضع شد تا از شهروندان و دولتهای اروپایی در برابر تاثیر تحریمهای ثانویه امریکا حمایت کند.