تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۵۶۴
کد خبر: ۳۷۱۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
درنشست هم‌اندیشی مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی نمایشگاه سنگ اصفهان مطرح شد

هم‌افزایی شرکت‌های ایرانی با قدرت‌های جهانی

می متالز - نشست هم‌اندیشی مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته در محل همایش‌های «پل شهرستان» استان اصفهان با حضور نمایندگانی از کشورهای اروپایی و آسیایی برگزار شد.
هم‌افزایی شرکت‌های ایرانی با قدرت‌های جهانی

نمایندگان شرکت‌های خارجی حاضر در این نشست تمایل خود را برای حضور در بازار ایران و سرمایه‌گذاری مشترک با فعالان صنعت سنگ ایران و هم‌افزایی بین شرکت‌های ایرانی و خارجی ابراز کردند. اما آنچه نیاز امروز صنعت سنگ ایران به شمار می‌آید معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی تولیدکنندگان ایرانی به دیگر کشورهاست که این کار از طریق حضور در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع راه یافتن به خانواده بزرگ صنعت سنگ و تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های جهان می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد غیرنفتی کشور کمک کند.


حضور پررنگ خارجی‌ها در نمایشگاه

در نشست هم‌اندیشی مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی نمایشگاه اصفهان، رسول محققیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان اظهار کرد: در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته، ۱۱۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند. همچنین شرکت کنندگانی از استان‌های مرکزی، فارس، خراسان رضوی، تهران، اصفهان و ۳۰ شرکت از کشورهای چین، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال حضور دارند. به گفته وی، شرکت‌کنندگان داخلی که در زمینه انواع سنگ‌های فرآوری شده ساختمانی، صادراتی، عمرانی، تزئینی، تجهیزات و ماشین‌آلات، ابزارآلات سنگبری و فرآوری، معادن سنگ و فناوری استخراج، تجهیزات و ماشین‌آلات سنگبری، خدمات و صنایع وابسته (حمل‌ونقل، لوازم و قطعات یدکی، تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات وابسته) فعالیت دارند، از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه هستند. وی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته را بهانه‌ای دانست که به موازات آن در قالب همایش «سنگ و چالش‌های صادراتی» به بررسی دغدغه‌ها و دیدگاه‌ها پرداخته و تبادل نظری بنیادین در فضای کاربردی این همایش و نمایشگاه ایجاد کرد. محققیان ادامه داد: استان اصفهان نخستین برگزارکننده نمایشگاه سنگ در ایران است و به نوعی می‌توان گفت، سنگ بنای نمایشگاه سنگ ایران در این استان گذاشته شده است؛ نمایشگاهی که هر ساله تلاش دارد سیر تکاملی خود را در زمینه ارتقای کیفی مشارکت‌کنندگان داخلی، جذب مشارکت‌کنندگان خارجی و نیز تخصصی‌تر کردن سطح بازدیدکنندگان، طی کرده و از یک نمایشگاه استانی و ملی، فراتر رود. وی به ظرفیت‌ها و دایره وسیع توانمندی فعالان بخش سنگ و معدن استان اصفهان اشاره کرد و گفت: اصفهان سومین استان کشور در بخش معدن است و با بیش از ۱۳۰۰ واحد سنگبری، بخش مهمی از صادرات کشور در این حوزه را به خود اختصاص داده است. چنین استانی، نیازمند نمایشگاهی تاثیرگذار است تا زنجیره تولید و عرضه را تکمیل کرده و با شناسایی دقیق بازار، نیازها، انتظارات، دانش، فناوری و فناوری، حال و آینده بهتری را ترسیم کند.


حضور ۳۰ شرکت خارجی در نمایشگاه

محققیان افزود: نمایشگاه سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان سیزدهمین دوره خود را برگزار می‌کند و در این دوره علاوه بر حضور شرکت‌های مطرح داخلی، میزبان بیش از ۳۰ شرکت‌کننده خارجی از کشورهای چین، ایتالیا، پرتغال و اسپانیاست. از این رو تولیدکنندگان داخلی این فرصت را یافته‌اند تا تولیدات و خدمات خود را با افتخار در کنار شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه به نمایش گذاشته و قضاوت شوند، محک بخورند و خود را معرفی کنند. وی معتقد است نمایشگاه بازوی مهم صادراتی در همه جهان است؛ چالش‌های عرصه صادرات از ضعف پژوهش‌های بازار تا برندینگ، نداشتن مهارت کافی در معرفی و عرضه صحیح، ضعف تبلیغات و شناخت بازار هدف، همه و همه می‌تواند در فضای نمایشگاه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و تا حدود زیادی برطرف شود.
وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه گفت: گام دیگر در مسیر برگزاری نمایشگاه تخصصی، هماهنگی و مدیریت پاویون‌های جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های مهم جهانی است. درحال‌حاضر شرکت نمایشگاه‌های اصفهان در ۶ رویداد حوزه صنعت ساختمان، حضوری فعال دارد. محققیان ادامه داد: در حوزه صنعت سنگ نیز، مسئولیت برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی سنگ «شویتو» به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمایشگاه‌های جهان، بر عهده شرکت نمایشگاه اصفهان قرار گرفته است؛ نمایشگاهی در قلب تولید سنگ کشور چین، در مجاورت با ۱۲۰۰ مرکز تجاری کوپ سنگ ساختمانی و بیش از ۱۰ هزار کارخانه فرآوری سنگ که در آخرین دوره خود میزبان بیش از ۴۵هزار بازدیدکننده متخصص و خریدار سنگ بوده است. امید است فعالان، معدنداران و تولیدکنندگان ایرانی بتوانند با حضور در این نمایشگاه، پلی به مرکز تجارت سنگ چین زده و جلوه‌ای دیگر از تولید صادرات‌محور را عرضه کنند. وی معتقد است این رویداد حاضر با نمایشگاه صنعت سنگ اصفهان، نشان از عزم استان برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و هم‌افزایی توان مجموعه‌های مختلف در راستای پیشبرد اهداف این بخش دارد و این همدلی ارزشمند، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه تولید و اشتغال با رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد؛ دغدغه‌ای مهم که ایران را به سمت اعتلای روز افزون، سوق خواهد داد.


معامله با ایران برد-برد است

در ادامه، ابوالقاسم سرتیپی، یکی از پیشکسوتان صنعت سنگ کشور گفت: تفکر ما در صنعت سنگ نسبت به گذشته تفاوت بسیاری دارد و هرکسی که با فعالان صنعت سنگ ایران وارد همکاری مشترک شود به طور حتم شاهد نتیجه برد- برد خواهد بود زیرا به طور قطع می‌توان گفت ایران یکی از امن‌ترین نقاط جهان بوده و با این ویژگی و داشتن ذخایر معدنی فراوان سنگ تزئینی، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با اطمینان وارد این صنعت شوند.به گفته وی، ایران دارای سنگ‌های لاکچری و لوکس است. بنابراین می‌توانیم با شرکت‌های فعال در حوزه سنگ در ایتالیا وارد همکاری شویم و محصولات بی‌نظیری تولید کنیم.


جوینت شدن با شرکت‌های خارجی

اسرافیل احمدیه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: اصفهان صنعتی‌ترین استان ایران است و معادن زیادی از سنگ‌های تزئینی دارد. همچنین این استان بیش از ۳۵۰ معدن سنگ با تنوع فراوان همچون گرانیت، مرمریت و دیگر سنگ‌ها را در خود جای داده است. وجود واحدهای فعال سنگبری در استان اصفهان و ظرفیت بالای آنها نیز خبر از آمادگی این واحدها برای جوینت شدن با سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد. وی ادامه داد: امید است با راه‌اندازی نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه معدن، بتوانیم میزان توانمندی شرکت‌های داخلی و خارجی را بسنجیم و در نهایت زمینه برای همکاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و خارجی فراهم شود.


یکپارچگی معدنکاران و صنعتگران

شهریار شعبانی، دبیر کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان نیز در نشست هم‌اندیشی مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته، با اشاره به بالا بودن میزان ظرفیت استان اصفهان در حوزه سنگ‌های تزئینی گفت: در سال گذشته، کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان تصمیم گرفت یکپارچگی و آمادگی را در میان فعالان این بخش به وجود آورد. نتیجه آن شد که بیشتر تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در حوزه صنعت سنگ در این نوع از نمایشگاه‌های بین‌المللی که فضای مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های معدنی کشور دارد، حضور پیدا کردند تا در نهایت بتوانند به دهکده جهانی فعالان این صنعت راه پیدا کنند. وی ادامه داد: ما به عنوان متولیان معدن در اتاق بازرگانی و کمیسیون معدن استان اصفهان سعی داریم با کشورهای مختلف در حوزه صنعت سنگ، فعالیت خود را گسترش دهیم. به عنوان نمونه امروز با شرکت IMM ایتالیا مذاکراتی را آغاز کردیم و امید است با دیگر کشورهای متخصص و پیشرو در صنعت سنگ تزئینی وارد همکاری شویم.


۵۰درصد سنگ در اصفهان

رضا احمدی رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سنگ اصفهان نیز در این همایش اعلام کرد: ایران حدود ۶هزار واحد سنگبری دارد که از این تعداد حدود یک سوم آن یعنی ۲هزار واحد در استان اصفهان قرار دارند و ۵۰درصد از سنگ ایران در اصفهان تولید می‌شود. به عقیده وی، درحال‌حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ کشور در صنعت سنگ فعال هستند و همه آنها یک خانواده را تشکیل می‌دهند. ما نیز امیدواریم بتوانیم از این ذخایر ارزشمند بیشترین استفاده را ببریم.


هم‌افزایی بین ایران و ایتالیا

در ادامه نشست هم‌اندیشی مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته، نماینده شرکت IMMایتالیا به تفاهمنامه منعقد شده در سال ۲۰۱۶م بین این شرکت و اتاق بازرگانی اصفهان اشاره کرد و گفت: امضای این تفاهمنامه آغازی برای هم‌افزایی در حوزه بین‌المللی بود. در واقع هدف ما این است که با نگاه واقع‌گرایانه به همکاری خود با ایران ادامه دهیم و با آموزش نیروی انسانی فعال در ایران، زمینه را برای ورود آنها به بازار جهانی فراهم کنیم. نماینده پاویون چین در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته نیز در این نشست با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۰م در این نمایشگاه حضور داشته در ادامه گفت: شرکت‌کنندگان چینی در این نمایشگاه امکان ارائه توانمندی‌های خود در صنعت سنگ را داشتند و از این بابت نمایشگاه را مثبت ارزیابی می‌کنند. البته این موضوع برای شرکت‌های ایرانی نیز صدق می‌کند و آنها می‌توانند ضمن ارائه توانمندی‌های‌شان در صنعت سنگ و شناسایی نیازهای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه از این موقعیت، استفاده بهینه را ببرند.


گسترش ارتباطات با ایران

در ادامه نشست هم‌اندیشی مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته به آن پرسش‌هایی از سوی خبرنگاران مطرح شد. نماینده شرکت چینی حاضر در این همایش در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه برنامه‌های آنها برای حضور در نمایشگاه چیست و اینکه آیا تنها قصد دارند محصولات خود را بفروشند یا تصمیمی نیز برای سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی دارند اینگونه پاسخ داد که حضورشان تنها برای ارائه محصولات و فروش نیست بلکه قصد دارند ضمن آشنا شدن با فرهنگ مردم ایران، شرایط را برای سرمایه‌گذاری در ایران بسنجند و ضمن مطلع شدن از نیازهای صنعت سنگ، روابط تجاری خود را با ایران گسترش دهند. نماینده شرکت ایتالیایی نیز اعلام کرد قصد دارند با برقراری ارتباط با اتاق بازرگانی اصفهان، نمایندگی شرکت IMM را در ایران ایجاد کرده و روابط خود را با کشورمان گسترش دهند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده