در همین راستا دولت یازدهم با همکاری واحد آموزش، پژوهش و فناوری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در تلاش بوده تا ضعف وارد آمده از این ناحیه را در بخش معدن و صنایع معدنی جبران کند. در همین زمینه شمسالدین سیاسیراد مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز پیش از این در گفتوگو با رسانهها همواره اظهار کرده است: ایمیدرو یک سازمان آموزشی و پژوهشی نیست، بنابراین نگاه این سازمان به آموزش و اجرای برنامههای آموزشی با تمرکز بر رویکرد دانش فنی و فناوری است؛ به عبارت دیگر در این رویکرد، آموزش، ابزار آشنایی با تحولات حوزه فناوری و آخرین دستاوردهای توسعه فناوری در جهان است. با همین نگاه نوسازی و توسعه معدن و صنایع معدنی در دولت حسن روحانی در کانون توجه ایمیدرو قرار گرفت و اجرای برجام و توافقات به عمل آمده با کشورهای ۱+۵ نیز که به بهبود روابط بینالمللی کشور با جهان انجامید، به رشد این رویه دامن زد تا شکاف حوزه دانش فنی هر چه بیشتر در دوره دولت یازدهم پر شود. در همین راستا ایمیدرو از سال ۹۳ نخستین دوره آموزشی را با دعوت از مدرسان خارجی در این سازمان برگزار کرد.سیاسیراد در همین باره توضیح داد: اگر قرار است اقتصاد ایران از مرحله اتکا به منابع طبیعی، وارد مرحله تازهای شود همین گذار، اتفاق بسیار مثبتی در اقتصاد ایران تلقی میشود و به منابع انسانی توسعهیافته و به کارگیری آخرین فناوریها و دانش فنی در همه حوزهها نیاز دارد. وظیفه ما هم توسعه و تسهیل روابط و تعاملات با مراکز خلق و توسعه دانش فنی است. این ارتباط میتواند با افراد حقیقی، دانشگاهها، مراکز پژوهشی بینالمللی و نهادهای تابع سازمان ملل شکل بگیرد.
این نگاه ایمیدرو به برگزاری دورههایی منجر شد که در آن مدرسانی به تدریس میپردازند که میتوانند مدرسان غیرایرانی یا ایرانیهای مقیم خارج از کشور باشند و سیاسیراد در گفتوگوهای پیشین نیز تاکید داشته که ترجیح ایمیدرو بر استفاده از ایرانیهای مقیم خارج از ایران در راستای دفاع از منافع ملی است تا بتواند به برعکس شدن روند مهاجرت نخبگان در دولت یازدهم بینجامد و این حرکت به سمت و سویی برود که نخبگان ایرانی مقیم خارج مایل به بازگشت به کشور باشند یا هر چند در خارج از کشور بمانند، اما ارتباطشان را با ایران تقویت کنند تا آن نقشی که از آنها انتظار میرود ایفا شود زیرا چنین اتفاقی به نفع همه بخشهای اقتصادی کشور است و میتواند مرهمی بر دردهای اقتصادی کشور باشد. ایمیدرو در سال ۹۴، ۷ دوره آموزشی برگزار کرد که مدرسان آنها غیرایرانی بودند و همین تعداد در سال ۹۵ هم برقرار بود که برگزاری این دورهها در مواردی به حضور دانشپذیران غیرایرانی نیز انجامید. علاوه بر بعد تئوری، این دوره آموزشی به بازدید از نمایشگاهها، شرکت در همایشها و سمپوزیومهای علمی و فنی و ایجاد مراکز مشاوره فنی هم انجامید که مکمل آموزشهای تئوری شد. در این مجال گفتنی است در کنار دورههایی که با حضور استادان غیرایرانی یا ایرانیهای مقیم خارج از کشور ازسوی ایمیدرو برگزار شد، دورههایی با حضور مدرسان ایرانی هم برقرار بود تا بنا بر گزارش پایگاه خبری ایمیدرو تعداد آنها در سالهای ۹۴ و ۹۵ به ۴۸۳ دوره آموزشی برای معادن بخش خصوصی در حوزه کارگری و کارشناسی رسید و این سازمان در ۲ سال گذشته ۳۴۸ هزار و ۸۰۰ نفر ساعت را در معادن بخش خصوصی آموزش داد. از این رقم ۲۵۰ هزار و ۲۰۰ نفر ساعت در سطوح کارشناسی و ۹۸ هزار و ۶۰۰ نفرساعت در سطوح کارگری آموزش دیدهاند و حدود یک سوم از این دورهها در بخش کارگری برگزار شده و ایمیدرو در ۲سال گذشته، ۵ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال برای آموزش معادن بخش خصوصی هزینه کرده است. اما به عنوان برجستهترین دوره در میان دورههایی که با حضور مدرسان خارجی در ایمیدرو برپا و اجرا شده بود، میتوان به دوره آموزشی یک هفتهای تئوری و عملی اشاره کرد که در مهر سال گذشته با موضوع مدلهای زمینشناسی و اکتشافی تیپهای کانهزایی در ساختمان ایمیدرو برگزار شد و در آن ۴ نفر از استادان برجسته زمینشناسی اقتصادی و اکتشافات معدنی از ۳ کشور تراز نخست معدنی جهان شامل کانادا، استرالیا و امریکا حضور داشتند. علاوه بر آن، این دوره پذیرای دو دانشپذیر غیرایرانی از لهستان و چک نیز بود. ریچارد جفری گلدفارب، زمینشناسی و کارشناس اکتشاف در کانسارهای طلای کوهزایی در سازمان زمینشناسی امریکا، جرمی پیتر ریچادرز استاد تمام دانشگاه آلبرتای کانادا، دیوید لیچ مشاور اکتشافی و زمینشناسی در زمینه کانسارهای سرب و روی با میزبان کربناته و دیوید هیوستون مدرسان این دوره بودند که بازدید از معدن طلای موته، بازدید از معدن سرب و روی کوشک، بازدید از کانسار مس کهنگ و بازدید از معدن سرب و روی باما نیز ابعاد غیرتئوریک آن را شامل میشد.