
به گزارش میمتالز، هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به ایران اکسپو ۲۰۲۵ در تاریخ ۰۸ الی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود. نمایشگاه اکسپو بزرگترین رویداد تجارت ایران به شمار میرود که بیش از ۸۰۰ شرکت ایرانی و خارجی به همراه تجار و سرمایهگذاران خارجی در آن حضور پیدا خواهند کرد. کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بینالمللی در رابطه با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ به خبرنگار ایراسین میگوید: نمایشگاه اکسپو همانطور که از نام آن پیداست، نمایشگاه خوبی بوده که مدل اصلی آن هر پنج سال یکبار در شهر یا کشورهای مختلف برگزار میشود. نمایشگاه اکسپو ایران نیز طی سالهای گذشته برپا شده است ولی متأسفانه امکان حضور گسترده فعالان خارجی در ایران در سالهای قبل کمتر وجود داشته لذا از این رو شرکتهای حاضر در نمایشگاه اکسپو بیشتر شرکتهای ایرانی هستند که با هدف معرفی محصولات خود و کسب سهمی از بازار داخلی در این رویداد حضور پیدا میکنند.
به اعتقاد این تحلیلگر ارشد بازارهای بینالمللی برگزاری نمایشگاههای تخصصی مزایای زیادی به همراه دارد. جعفریطهرانی در این خصوص توضیح میدهد: واقعیت امر این است که نمایشگاه هرچه تخصصیتر باشد، شرکتکنندهها و بازدیدکنندگان هدفمند حضور پیدا خواهند کرد، به بیان دیگر اکسپو زمانی نتیجه مطلوب به همراه دارد که شرکتهای خارجی حضور فعال داشته باشند و همزمان بازدیدکنندگان و خریداران ایرانی و خارجی شرکت کنند.
جعفریطهرانی اضافه میکند: علاوه بر این باید به استاندارد نمایشگاههای اکسپو در سطح بینالمللی اشاره کرد که در آنها هر پاویون به یک کشور اختصاص دارد. ولی در نمایشگاه اکسپو ایران چنین نیست و چیدمان نمایشگاه به علت محدودیت کشورهای حاضر باید به نحوی باشد که هر پاویون به یک صنعت اختصاص یابد، برای نمونه یک پاویون به شرکتهای معدنی و فولادی و دیگری به تولیدکنندگان فرش و صنایعدستی.
این تحلیلگر ارشد بازارهای بینالمللی با اشاره به تجاری بودن نمایشگاه ایران اکسپو بیان میدارد: تعداد شرکتهای خارجی حاضر در نمایشگاه اکسپو بسیار محدود است و این نمایشگاه بیشتر حالت تجاری برای شرکتکنندگان دارد. با این حال بنده با برگزاری تخصصی نمایشگاهها در شهرهای مختلف کشور مانند نمایشگاه تخصصی صنعت فولاد موافق هستم چراکه این نمایشگاهها بسیار تاثیرگذارتر بوده و جواب دهی بالایی در بازار فروش دارند.
در انتها جعفریطهرانی تاکید میکند: توصیه من این است نمایشگاههای تخصصی جمهوری اسلامی ایران باتوجه به تجربه موفق ۲۵ و ۳۰ ساله گذشته، در کشورهای مختلف احیا شوند، زیرا در زمینه توسعه صادرات بسیار مفید هستند، برای مثال نمایشگاه تخصصی ایران در جده و دمام عربستان سعودی از موفقترین نمونه آنها محسوب میشود که بنده نیز چندین بار به عنوان غرفه دار حضور داشتهام و پایه مراودات گسترده تجاری اینجانب با عربستان سعودی در سه دهه گذشته به همین دلیل بوده است.