
به گزارش میمتالز، "محمد رستگاری" روز سهشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف نهایی این طرح پوشش تمامی محمولههای معدنی استان با استفاده از فناوریهای نوین است افزود: این طرحها نه تنها از خروج بارهای اضافی جلوگیری میکند، بلکه تسهیل فرآیندهای حملونقل و بهبود مدیریت منابع را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: با این اقدامات، معادن و شرکتهای باربری قادر خواهند بود به صورت بهینهتری بارهای خود را توزیع کنند و از تمامی ظرفیتهای موجود استفاده نمایند.
رستگاری در ادامه با اشاره به برنامههای جدید در راستای ایجاد سامانهای کارآمد برای توزیع عادلانه بار و حمایت از رانندگان استان افزود: هدف اصلی از این برنامهها ساختاردهی و توزیع مناسب بار میان رانندگان استان است با توجه به موقعیت ویژه استان یزد به عنوان یک قطب حملونقل کالا، این برنامه میتواند بستر مناسبی برای ارتقاء وضعیت رانندگان فراهم کند.
وی با بیان اینکه یکی از بخشهای اصلی این طرح در حوزه معادن است که با توجه به حجم بالای بار، نیاز به سامانههای آنلاین برای توزیع بار احساس میشود افزود: استان بهویژه در شهرستانهایی مانند بافق و بهاباد در حال پیادهسازی این سامانهها است، هرچند که به دلیل مشکلات زیرساختی هنوز به تکامل نرسیدهاند.
رستگاری با اشاره به مشکلات موجود در بخش حملونقل عمومی، اظهار داشت: وضعیت کنونی حملونقل مسافر در استان به دلیل کمبود منابع اقتصادی و عدم صرفه اقتصادی مناسب نیست به عنوان مثال، اتوبوسهای مسافربری که معمولاً در مسیرهای طولانی مانند تهران-اصفهان فعالیت میکنند، به دلیل هزینههای بالا و کمبود تقاضا، اقتصادی نیستند، از سوی دیگر، معادن استان به دلیل ظرفیت بالای شغلی و اقتصادی، باعث کاهش تقاضا برای حملونقل مسافر و افزایش تقاضا برای حملونقل معدنی شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: توجه به این چالشها، میتوان گفت که وضعیت اقتصادی حملونقل عمومی در استان نیازمند بازنگری جدی است در این راستا، امیدواریم با اصلاحات ساختاری و ارائه مشوقهای اقتصادی، بتوانیم شرایط بهتری برای فعالان این بخش ایجاد کنیم.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای یزد در بخش دیگری از سخنان خود به پروژههای جدید در حوزه مجتمعهای بینراهی اشاره کرد و گفت: اکنون ۲ مجتمع جدید در حال ساخت است که با بهرهبرداری از آنها، تعداد مجتمعهای بین راهی فعال استان به ۱۸ مورد خواهد رسید.
وی افزود: در مجموع، برای ساخت ۵۸ مجتمع جدید در استان موافقت اصولی صادر شده و ۱۰۷ درخواست در این حوزه در حال بررسی است.
وی در خصوص پروژههای راهساز استان تصریح کرد: برای کریدور یزد-بندرعباس که به طول ۵۲۰ کیلومتر است، ۱۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد فعال برای روکش آسفالت این کریدور به امضاء رسیده است همچنین عملیات قرارداد کمربندی میبد و اردکان نیز به زودی آغاز خواهد شد.
رستگاری گفت: همچنین در کمربندی یزد، به دلیل حجم بالای تردد، پروژه روکش آسفالت در اولویت قرار دارد و تا پایان سال جاری، ۵۰ درصد از این پروژه تکمیل خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای یزد به وضعیت راههای روستایی استان اشاره کرد و گفت: استان دارای پنج هزار و ۶۷۰ کیلومتر راه روستایی است که ۲ هزار کیلومتر آن آسفالت و مابقی خاکی است.
رستگاری اضافه کرد: تمام راههای دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار طبق تکلیف قانونی آسفالت شدهاند و اکنون تنها درخواستهای مربوط به راههای روستایی با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار در حال بررسی است.
طول شبکه راههای استان یزد هشت هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که از این میزان، ۸۴۰ کیلومتر بزرگراه، ۶۸۸ کیلومتر راه اصلی، ۶۵۰ کیلومتر راه فرعی آسفالته، ۲ هزار و ۲۹۱ کیلومتر راه روستایی آسفالته، ۳۷۲ کیلومتر راه روستایی درجه یک شنی و سه هزار و ۱۸۵کیلومتر راه روستایی خاکی است و از مجموع راههای استان حدود یک هزار و ۲۶۷ کیلومتر آن راههای شریانی و ملی است.
یزد در بحث طول راههای شریانی رتبه ۱۰ کشوری را دارد، از لحاظ طول بزرگراه در جایگاه هشتم، طول راه اصلی در رتبه ۱۴، طول راههای فرعی در جایگاه ۱۵ و طول راه روستایی رتبه ۲۲ کشور را دارد.