تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۳۷۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولید فولاد ضد زنگ در سال گذشته، 10 درصد افزایش یافت

می متالز - فولاد ضدزنگ یکی از مهم‌ترین آلیاژهای فولاد محسوب می‌شود. ویژگی این آلیاژها زمینه را برای توسعه کاربردهای آنان فراهم آورده است. تولید فولاد ضدزنگ در سال 2016 با 10 درصد رشد نسبت به سال 2015 همراه بود. پیش‌بینی می‌شود که تولید این محصول در سال جاری رکورد جدیدی را در تاریخ این صنعت ثبت کند.
تولید فولاد ضد زنگ در سال گذشته، 10 درصد افزایش یافت

آلیاژهای فولادی ضدزنگ، حاوی مقادیر قابل توجهی کروم هستند. حداقل عنصر کروم مورد استفاده در این دسته از فولادها، به حدود 11 درصد می‌رسد تا با تشکیل لایه غیر قابل نفوذ از اکسید کروم، خاصیت ضد زنگی را برای این محصول به ارمغان بیاورد. این لایه نازک اکسیدی، فولاد را در برابر مواد و محیط‌های خورنده محافظت می‌کند. مولیبدن و نیکل، عناصر دیگری هستند که در ترکیب این آلیاژ استفاده می‌شوند. شکل‌پذیری بالا، چقرمگی و مقاومت در برابر پوسته شدن، اکسایش و خزش در دمای بالا از دیگر ویژگی‌های این آلیاژ به‌شمار می‌روند.

تولید فولاد ضدزنگ در سال 2016، به بیش از 45 میلیون تن رسید. این عدد حاکی از آن است که تولید آن نسبت به سال 2015، بیش از 10 درصد رشد را تجربه کرد. درحال حاضر نیز پیش‌بینی می‌شود، تولید این آلیاژ در سال 2017 و در سطح جهان حدود 3.75 درصد بیشتر شود. تولید 47 میلیون و 500 هزار تن فولاد ضد زنگ در سال جاری، رکوردی برای تولید این محصول خواهد بود. در همین راستا، نمودار 1، تولید جهانی فولاد ضدزنگ را برای سال‌های 2015 و 2016 همراه با پیش‌بینی تولید تا پایان سال جاری را نشان می‌دهد.

تولید فولاد ضد زنگ در عمده کشورهایی که امکانات تولید این محصول را دارند در سال 2016 با افزایش ظرفیت همراه بود. تولید این آلیاژ در چین و سایر کشورها رشد داشته است. چین بیشترین سهم تولید فولاد ضدزنگ دنیا را به خود اختصاص داد. با وجودی که انتظار می‌رفت میزان تولید در این کشور طی سال 2016، کاهش یابد، اما تولید آن افزایش یافت. تولید این محصول در چین، در سال 2016، بیش از 15 درصد رشد داشت و حدود 25 میلیون تن گزارش شد که به این معنی سهم بیش از 55 درصدی در تولید جهانی فولاد ضدزنگ بود. همین موضوع نیز سبب شده است تا اقدامات متعدد ضد دامپینگی برای محدود کردن صادرات از سوی این کشور انجام شود.

لازم به‌ذکر است که در سال گذشته، میزان تولید فولاد ضدزنگ توسط ایالات متحده آمریکا نیز در روند صعودی قرار گرفت و با 6 درصد رشد به حدود 2.5 میلیون تن رسید. تولید محصول یاد شده در تایوان نیز رشد حدود 14 درصدی را تجربه کرد و به بیش از یک میلیون و 250 هزار تن افزایش یافت. این تولید در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی نیز رشد یک تا 2 درصدی داشت.

در سال جاری میلادی نیز، رشد متوسطی برای تولید این محصول پیش‌بینی می‌شود. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، انتظار می‌رود که حجم تولید این محصول در سال 2017 به بیش از 47 میلیون تن افزایش یابد.
 

عناوین برگزیده