تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ ، ساعت ۱۹:۴۰
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۷۶۵۴۳
سرویس خبر : انرژی

عدم همخوانی خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده با قطعی‌های موردی برق

عدم همخوانی خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده با قطعی‌های موردی برق
‌می‌متالز - با افزایش دمای هوا و افزایش بار شبکه، حوادث شبکه برق نیز در بخش توزیع افزایش یافته و بخش خانگی با دو نوع قطعی برق مواجه است، یکی خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده با نام "مدیریت انرژی" و دیگری خاموشی‌های غیربرنامه‌ریزی شده و ناگهانی با عنوان "سرویس شبکه".

به گزارش می‌متالز، بعد از اطلاع‌رسانی از رسیدن سطح خاموشی‌ها به ۴ ساعت در شهر‌های مختلف، برخی کلانشهر‌ها که از خاموشی‌ها معاف بودند یا کمتر با قطعی برق مواجه می‌شدند، نیز به دایره اعمال خاموشی‌ها اضافه شدند و از میانه اردیبهشت‌ماه، توزیع خاموشی‌ها نسبت به قبل، عادلانه‌تر شد و خاموشی‌های ۴ ساعته در برخی شهرستان‌ها و شهر‌های اقماری، کاهش یافت و جای خود را به خاموشی‌های ۲ ساعته داد.

اما گلایه جدید شهروندان در شهر‌های مختلف، بحث عدم همخوانی خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده با قطعی‌های موردی برق است. درحالی که طبق تأکید وزیر نیرو، قطع برق برای هر مشترک حداکثر باید دو ساعت اعمال شود، اما بروز مشکلات شبکه، برای برخی مشترکان قطعی‌های طولانی‌تر از دو ساعت را در پی داشته است.

طبق گزارش‌های مردمی، برخی خاموشی‌ها شامل دو ساعت قطعی برنامه‌ریزی شده با عنوان مدیریت انرژی و چند ساعت خاموشی برنامه‌ریزی نشده با عناوین دیگر از جمله سرویس شبکه و سرویس پست توزیع و ... است.

در یک مورد در روز جاری در میانه شهر تهران، از ساعت ۱۱ صبح بروز حادثه در پست توزیع، موجب قطعی برنامه‌ریزی نشده برق شد، این قطعی تا حدود ساعت ۱۳:۳۰ ادامه یافت و با وصل و قطع مجدد، تا ساعت ۱۶ ادامه پیدا کرد. بعد از این ساعت نیز شهروندان تهرانی در این منطقه با پیام آغاز خاموشی ۲ ساعته برنامه‌ریزی شده برق با عنوان مدیریت انرژی مواجه شدند و در عمل حدود ۶ ساعت قطعی برق را در روز جاری متحمل شدند.

این ناهماهنگی بین قطعی‌های موردی برق با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در حالی است که پیگیری تسنیم نشان می‌دهد، این مهم از قبل به مدیران شرکت‌های توزیع گوشزد شده، در صورت بروز خاموشی چند ساعته در یک منطقه ناشی از حوادث شبکه، مشترکان مذکور از برنامه خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده روز جاری معاف شوند که به‌نظر می‌رسد این مهم در شرکت توزیع برق تهران بزرگ مورد توجه قرار نگرفته است.

موضوع مهم بعدی، عدم پاسخگویی سامانه ۱۲۱ به مطالبات مردمی در این‌گونه موارد است. طبق گزارش شهروند تهرانی در تحمیل خاموشی‌های چند نوبته امروز، اپراتور سامانه ۱۲۱، به‌جای رسیدگی، از خود سلب مسوولیت کرده و شماره تلفن برق منطقه مذکور را برای مشترک می‌خواند، در حالی که ادارات دولتی در ساعت ۱۳ تعطیل شده‌اند و امکان پاسخگویی یک شماره اداری، برای رسیدگی به مشکل قطع برق مشترک در ساعات بعدازظهر، وجود ندارد.

به‌نظر می‌رسد صنعت برق علاوه بر ناترازی‌ها و کسری‌های حال‌حاضر، از عدم مدیریت بهینه نیز رنج می‌برد و ناترازی مدیریت در بخش توزیع، بار ناترازی برق را برای مشترکان، دوچندان کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده