تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۴۳۵
کد خبر: ۳۷۶۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

آخرین جزئیات استقرار فولاد در مکران

می متالز - اولین مجتمع فولادی سواحل راهبردی مکران در چابهار برای تحقق تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در این سواحل بر مبنای ماموریت‌ اسناد بالادستی، یک‌سال دیگر تولیدش را شروع می‌کند.
آخرین جزئیات استقرار فولاد در مکران

به گزارش می متالز، هاب جدید فولادی ایران در سواحل مکران به مرکزیت چابهار سرعت گرفته و اصطلاحاً روی ریل افتاده است، پیمانکار برآورد کرده تولید آزمایشی و سپس تجاری فولاد چابهار از اواسط 99 آغاز می‌شود، محرکی برای توسعه و آغازگر تحول در مکران.

کارشناسان بین‌المللی و اقتصاددانان گواهی می‌دهند چابهار، قلب مکران، آینده اقتصاد ایران است؛ در شرایطی که بنادر خلیج‌فارس کم کم به‌خاطر محدودیت‌های اقتصادی-سیاسیِ توامان دارند از دور خارج می‌شوند، چشم امید صادرات، واردات و در یک کلام تجارت و ترانزیت ایران سواحل اقیانوس کشور در مکران و تنها بندر اقیانوسی ایران، چابهار است.

موقعیت ویژه چابهار در خارج از خلیج فارس و دسترسی آسان آن به آب‌ها، مسیرها و بازارهای اصلی بین‌المللی، از سال‌ها قبل چابهار را برسر زبان‌ها انداخته است. اسناد بالادستی کشور، سواحل مکران و چابهار را مامور کرده بخشی مهمی از صنایع استراتژیک را در خود جای دهد، مهم‌ترینش فولاد و پتروشیمی سرجمع با ظرفیت 40 میلیون تن در سال.

بر اساس طرح جامع فولاد کشور و سیاست توسعه صنایع فولادی در نزدیکی آب، تولید ده میلیون تن فولاد در سواحل مکران پیش‌بینی‌شده است. صنایع فولاد به سبب اینکه آب بسیار زیادی مصرف می‌کنند باید درجایی مناسب واقع باشند؛ در حال حاضر اکثر فولادسازی‌های کشور در مرکز واقع‌شده و مشکل تأمین آب برای آن‌ها تبدیل به یک معضل بزرگ‌شده است.

از اواسط 94 استقرار صنایع فولادی در چابهار عملیاتی شده است و شرکت فولاد مکران با سرمایه‌گذارانی دولتی و خصوصی برای احداث مجتمعی فولادی با ظرفیت 3.2 میلیون تن آهن اسفنجی در دو فاز تشکیل شده است.

از برنامه اولیه کمی عقب افتادیم/ شهریور 99 تولید آزمایشی آغاز می‌شود

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار می‌گوید: مجتمع فولاد مکران به‌عنوان اولین کارخانه فولاد سواحل مکران برای رسیدن به هدف تولید سالانه 10 میلیون تن فولاد، هم‌اکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عبدالرحیم کردی می‌افزاید: درباب پیشرفت فیزیکی، بخش عمده فعالیت فولاد در بحث کوره 4500 تنی و رفورمر است که ساخت کوره تمام شده و هم‌اکنون عملیات نصب کوره و رفورمر 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح می‌کند: از یکی دو هفته گذشته فعالیت مجتمع رشد چشمگیری گرفته چراکه منابع پروژه به میزان 112 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تامین شده است. در مجموع برای فاز اول با منابع صندوق توسعه و آورده اولیه حدود 140 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه می‌دهد: فاز اول این مجتمع با ظرفیت 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی اواسط 99 تولید آزمایشی را شروع می‌کند و در مجموع پس از احداث فاز دوم و نهایی آن ظرفیت این مجتمع به 3.2 میلیون تن خواهد رسید.

وی تاکید می‌کند: البته زمانبدی ما با توجه به شرایط جدید و سخت شدن تامین تجهیزات یه مقدار عقب افتاده است، در برنامه اولیه قرار بود پایان 98 با رسیدن گاز به چابهار، فولاد تولید آزمایشی خود را آغاز کند که با شرایط جدید در تامین منابع و تجهیزات خط لوله و هم چنین خود مجتمع، شهریور 99 تولید آزمایشی شروع خواهد شد.

وی درباره سرمایه‌گذاران مجتمع فولاد هم می‌گوید: تاسال گذشته سهام فولاد میان ایمیدرو سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، منطقه آزاد چابهار و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی پخش بوده که با توجه به راهبرد ما برای واگذار سهام به بومیان و سرمایه‌گذاران بومی و دنبال کردن این موضوع، خوشبختانه سال گذشته 40 سهام به یک سرمایه‌گذار بومیِ استان واگذار شد.

کردی ادامه می‌دهد: هم‌زمان با ساخت این مجتمع به‌عنوان اولین مجتمع فولادسازی سواحل مکران، مذاکرات برای استقرار صنایع فولادی دیگر برای رسیدن به ظرفیت 10 میلیون تنی مصوب برنامه ششم، برنامه توسعه سواحل مکران و طرح جامع فولاد ایران آغاز شده و شرکت کاویان پاسارگاد با تحویل زمین قرار است در برنامه‌ای جامع تولید 3.2 میلیون تن فولاد را در دو فاز هم‌چون مجتمع فولاد مکران دستورکار داشته باشد که ظرفیت تولید فولاد در مکران را به 6 میلیون تن افزایش می‌دهد.

بندر شهید بهشتی، هاب تجاری و ترانزیتی محصولات فولادی می‌شود

هم‌ زمان با استقرار فولادسازی‌ها در مکران، بندر شهیدبهشتی چابهار، به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی و آب عمیق ایران خود را آماده می‌کند که باتوجه به مزیتش یعنی دسترسی سریع، آسان و مناسب به مسیرهای اصلی حمل و نقل دریایی و بازارهای های هدف بین‌المللی که عمدتا برای فولاد شرق آسیا، چین و هند است به هاب صادرات، واردات و ترانزیت مواد معدنی و فولادی تبدیل شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان می‌گوید: قرارداد سازمان بنادر با بخش خصوصی برای ساخت بزرگ‌ترین پایانه معدنی کشور برای تسهیل صادرات و واردات و دپو مواد معدنی و فولاد با 280 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری منعقد شده و این پایانه هم‌‌اکنون درحال ساخت است.

بهروز آقایی می‌افزاید: این پایانه با ظرفیت صادرات 8 میلیون تن سنگ معدن تا اواخر سال 99 به‌بهره‌برداری می‌رسد؛ بیش‌از 100 میلیارد تومان تنها تجهیزات این ترمینال است که قرار است به بزرگ‌ترین پایانه تمام مکانیزه معدنی کشور تبدیل شود.

وی تصریح می‌کند: ترانزیت و انتقال سنگ معدن افغانستان به هند و چین، صادرات و ترانزیت سنگ معدن عمدتاً شرق ایران و هم‌چنین تسهیل در انتقال مواد صنایع فولادسازی چابهار و مکران از اهداف ایجاد این ترمینال است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان می‌کند: پس از بهره‌برداری از این ترمینال و با توجه به تجهیزات و ظرفیت بندر چابهار، کشتی‌های با نرخ 400 هزارتن، اصطلاحا پانامکس و سوپر پست پانامکس قادر خواهند بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن در بندر پهلوگیری کرده و مواد و محصولات فولادی را تخلیه و بارگیری کنند.

عناوین برگزیده