
به گزارش میمتالز، دادههای ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ نشان میدهد که بازار داخلی شمش در ایران در اختیار چند شرکت بزرگ قرار دارد، با این حال تنوع عرضهکنندگان و حضور شرکتهای متوسط و کوچک نیز قابل توجه است. این موضوع بیانگر پویایی صنعت فولاد کشور و افزایش رقابت در این حوزه است. طبق آمار منتشرشده، سهم هر یک از شرکتها از تأمین داخلی شمش در این بازه زمانی به صورت زیر بوده است:
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با سهم ۱۸ درصدی در صدر جدول قرار دارد و به عنوان بزرگترین تأمینکننده شمش در بازار داخلی در این دوره شناخته میشود. بر مبنای اطلاعات کتاب سال فولاد ایران، در سال ۱۴۰۳ این شرکت رتبه دوم تامین بازار داخلی شمش را داشته است.
فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با ۱۶ درصد در رتبه دوم قرار دارد و موفق به ارتقاء یک پلهای سهم بازار خود نسبت به سال ۱۴۰۳ شده است.
فولاد خوزستان (فخوز) با ۱۲ درصد از نیاز داخلی را تأمین کرده و همچنان یکی از بازیگران اصلی بازار بهشمار میرود.
صنایع فولاد آلیاژی پاسارگاد نیز با سهم ۱۰ درصدی عملکردی مطلوب از خود نشان داده و در رتبه چهارم قرار دارد.
شرکتهای آهن و فولاد ارفع (ارفع) ۹ درصد، فولاد سیرجان ایرانیان (سیسکو) و فولاد بوتیای ایرانیان هرکدام ۵ درصد، فولاد غدیر نیریز ۴ درصد، مجتمع فولاد خراسان (فخاس) ۴ درصد و جهان فولاد سیرجان (فجهان) هم ۴ درصد از نیاز داخلی کشور به شمش فولادی را تامین کردهاند.
همچنین ۱۳ درصد از تأمین شمش به سایر شرکتها اختصاص داشته که نشان از حضور فعال شرکتهای کوچکتر در بازار دارد. این شرکتها شامل ۵۵ شرکت فولادی است که از ابتدای سال جاری شمش خود را در بورس کالا عرضه کردهاند.
منبع: چیلان