
به گزارش میمتالز، طی سالهای اخیر دولت اقدامات اساسی در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور به اجرا گذاشته است. به ویژه هوشمندسازی دریافت مالیات با جدیت در دستور کار قرار دارد. در همین راستا، دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز در حال سیستمی شدن است.
یکی از مهمترین اقدامات دولت چهاردهم، هوشمندسازی روند دریافت مالیات بر ارزش افزوده است. این سازوکار با اقداماتی همچون مقابله با صدور فاکتورهای جعلی، تعیین نرخ بیش از ۳ میلیون کالا و خدمت، ایجاد امکان تسویه معاملات نسیه پس از تسویه معامله و صدور صورتحساب الکترونیک در جریان است.
فاکتورهای جعلی یکی از مهمترین چالشهای اقتصادی کشور به شمار میرود که مشکلات جدی به وجود آورده است. دولت با اعتبارسنجی شرکتها و جلوگیری از صدور فاکتورهای متضاد با توان مالی شرکتها درصدد حل این مشکل است. موضوع دیگر بروز اختلاف بین مودی و مأمور مالیاتی در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات است. این امر نیز از طریق نرخگذاری بیش از ۳ میلیون کالا و خدمت حل و فصل شده است.
ایجاد امکان تسویه معاملات نسیه پس از تسویه معامله نیز اقدام دیگری در راستای حمایت از مودیان است. به این ترتیب، مالیات بر ارزش افزوده معامله وقتی که مبلغ توسط مالیاتدهنده وصول شد، اخذ میشود.
شاید بتوان صدور صورت حساب الکترونیک را مهمترین اقدام دولت در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور به حساب آورد. در این سازوکار امکان رد صورتحساب توسط سازمان امور مالیاتی از بین میرود. زیرا از قبل صورتحساب به صورت هوشمند و پیشینی کنترل میشود.
نظرات سیدجواد حسینیکیا، نماینده سنقر در مجلس را در ادامه میخوانید.
حسینیکیا در خصوص هوشمندسازی روند دریافت مالیات بر ارزش افزوده که توسط دولت چهاردهم به اجرا گذاشته شده است، تصریح کرد: به طور کلی، هوشمند شدن روندهای مالیاتی کشور و از جمله سیستمی شدن دریافت مالیات بر ارزش افزوده اقدام درستی است. هوشمندسازی روندها کمک میکند تا کارها با سهولت و دقت بیشتری پیش برود و زمینه بروز اختلافات و درگیریها از بین برود.
وی ادامه داد: به طور مثال، این که دولت مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۳ میلیون کالا و خدمت را مشخص کرده، کار خوبی است. در گذشته مودی سردرگم بود و نمیدانست که مبلغ مالیات بر ارزش افزوده هر کالا یا خدمت دقیقاً چقدر است و همین امر زمینه بروز اختلاف او را با مأمور مالیاتی به وجود میآورد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در گذشته این امکان وجود داشت که مودی تصور کند یک کالا یا خدمت مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمیشود و از خریدار آن را دریافت نکند، اما مأمور مالیاتی اعلام میکرد که این کالا یا خدمت مشمول فلان مقدار مالیات بر ارزش افزوده میشود. این امر برای مودی ایجاد مشکل میکرد و او را به دردسر میانداخت.
حسینیکیا گفت: با تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات، زمینه بروز اختلاف بین مودی و مأمور مالیاتی از بین میرود و منافع مالیاتدهنده بیش از پیش تأمین میشود. این اقدامات به معنی انضباط بخشی به روندهای مالیاتی کشور است که در نهایت اعتماد بیشتر مودیان را به نظام مالیاتی کشور به دنبال دارد و انگیزه آنها را برای پرداخت به موقع مالیات بالا میبرد.
منبع: خبرگزاری تسنیم