تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۸۱۷۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) چه گذشت؟

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) چه گذشت؟
‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد آلیاژی ایران منتهی با ۳۰ اسفند ۱۴۰۳ با نماد بورسی «فولاژ» با حضور بیش از ۷۹ درصد سهامداران روز سه‌شنبه (۱۴ مرداد ۱۴۰۴) در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، مرکز همایش‌های رایزن تهران برگزار شد. در این مجمع به میزان ۹۰ درصد از سود قابل تقسیم یعنی به ازای هر سهم ۳۳ تومان سود تقسیم شد و صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید.

به گزارش می‌متالز، در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد آلیاژی ایران، مدیرعامل این شرکت به بررسی عملکرد گذشته، برنامه‌های آینده و چالش‌های موجود پرداخت.

برنامه‌های آتی فولاد آلیاژی ایران

«محسن مصطفی‌پور» مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در این راستا عنوان کرد: در مقطعی کنار هم قرار گرفتیم که صنعت کشور به ویژه صنعت فولاد با شرایط خاص روبه‌رو است. اقتصاد ما درگیر بحران‌هایی است که ریشه در ساختار‌های سیاست‌گذاری و فشار‌های بیرونی دارد، از اختلال در تامین انرژی تا نوسانات نرخ ارز، رکود تقاضا و گسست‌هایی که در زنجیره تولید و توزیع شکل گرفته است. در این میان صنایع فولادی به ویژه فولادسازانی که در ایران مرکزی فعالیت می‌کنند، به شکل مضاعف با این فشار‌ها روبه‌رو هستند. ما در فولاد آلیاژی ایران با همین شرایط تصمیم گرفتیم که مسیر تعالی را متوقف نکنیم، بلکه آن را بازتعریف کنیم. برند «فولاژ» نه فقط به عنوان تولیدکننده داخلی، بلکه با جسارت و آینده نگری و به عنوان یک بازیگر معتبر در بازار‌های جهانی، این واحد را از نو تعریف خواهیم کرد.

سه محور توسعه در فولاد آلیاژی

مصطفی‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته با وجود تمام تلاش کارکنان فولاد آلیاژی ایران، در برخی شاخص‌ها رضایت سهامداران جلب نشده است؛ اما باید برای آینده برنامه داشت و از نگاه صرفا عملیاتی فاصله بگیریم و به برنامه‌ریزی استراتژیک و صادرات‌محور و پایدار روی بیاوریم که این امر در وهله نخست با توسعه بازار صادراتی محقق خواهد شد، در شرایطی که بازار داخلی گرفتار رکود شده است، راه رشد واقعی فولاد آلیاژی در بیرون از مرزهاست، از این رو باید بازار‌های جدیدی در ترکیه، عراق و کشور‌های آسیای مرکزی، شمال آفریقا و حتی اروپا ایجاد کنیم؛ بنابراین نیاز است که محصولات خود را بر اساس نیاز این بازار‌ها را بازطراحی کنیم.

وی افزود: مرحله دوم در زمینه طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی از جمله افزایش ظرفیت فولاد آلیاژی از حدود ۶۰۰ هزار تن به بیش از یک میلیون تن در افق دو ساله است که با ورود تجهیزات باقیمانده و تکمیل طرح فولادسازی ۲ مجتمع فولاد آلیاژی ایران عملی خواهد شد. همچنین اجرای نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی با قید فوریت و تملک یک واحد نیروگاه حرارتی، به روزرسانی سیستم‌های کنترلی و مانیتورینگ خطوط تولید با هدف کاهش توقفات اضطراری تا ۲۵ درصد و احداث انبار متمرکز قطعات استراتژیک با هدف کاهش میانگین زمان تعمیرات جزو اهداف بعدی ماست.

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران ادامه داد: در مرحله سوم نوسازی دیجیتال و شفاف‌سازی فرآیند‌ها جزو اهداف ماست که در این راستا اجرای تحول دیجیتال را در شرکت آغاز کرده‌ایم که شامل گزارش لحظه‌ای فرآیند تولید و اجرای سیستم بهای تمام‌شده آنلاین است. سامانه «یارپی» در حال تکمیل و عملیاتی‌سازی در سازمان است. همچنین سامانه ردیابی محصولات به صورت دیجیتال در مرحله شروع قرار دارد.

مصطفی‌پور همچنین با اشاره به شاخص‌های قابل سنجش برای شرکت در سال پیش رو، بیان کرد: یکی از شاخص‌های شرکت، افزایش بیش از ۲۵ درصدی صادرات و تولید و عبور از ظرفیت بیش از ۶۹۰ هزار تن فولاد آلیاژی در سال ۱۴۰۴ است. همچنین سایر برنامه‌های ما شامل کاهش به کم‌تر از ۶ ساعت در ماه برای توقف‌های اضطراری، بهبود راندمان مصرف انرژی و کاهش انرژی ۱۰درصدی نسبت به سال گذشته، رشد ۱۲درصدی بهره‌وری نیروی انسانی، کاهش ضایعات به نرخ ۱.۸ درصد و افزایش سطح رضایت‌مندی ذی‌نفان داخلی و خارجی با نظرسنجی استاندارد و دوره‌ای به بیش از ۸۵ درصد است.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که هیچ تغییری بدون نیروی انسانی متعهد و توانمند ممکن نیست، افزود: از این رو در سال‌جاری برنامه‌ای برای ارتقای مهارت‌های فنی‌توانمندسازی مدیران میانی و توسعه تعلق فرهنگ سازمانی را آغاز کرده‌ایم. برگزاری بیش از ۲۵۰۰ نفر - ساعت آموزش تخصصی، استقرار نظام عملکردی مبتنی بر VPI، طرح شناسایی استعداد‌های درونی سازمانی با اجرای برنامه کارسنجی – زمان‌سنجی از جمله این اقدامات خواهد بود.

رویکرد به صادرات هدف اصلی ماست

مدیرعامل «فولاژ» تاکید کرد: ما در سال گذشته نتوانستیم خواسته سهامداران را جامه عمل بپوشانیم، اما باید هدف‌گذاری جدید انجام داد. انتظار است که با بهره‌برداری از فولادسازی ۲ به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی برسیم، اما هنوز در فولادسازی ۲ فولادساز آلیاژی به معنای واقعی نشده‌ایم. بخشی از تجهیزات طرح باقی مانده است و اتمام طرح نیازمند اتخاذ تصمیمات جسورانه است. ما به اتفاق عمده در حال اتخاذ این تصمیمات هستیم. بی‌شک با پایان این طرح و عملیاتی شدن فولاد آلیاژی، به نقطه مورد نظر خواهیم رسید. البته باید در نظر داشت میزان تولید و میزان مصرف در کشور با یکدیگر تطبیق ندارد و در بازار داخلی تقاضایی برای فولاد آلیاژی وجود ندارد؛ از این رو رویکرد اصلی ما به بازار‌های صادراتی است. تغییر در مدل‌سازی فروش هم برای بازار داخل و هم برای بازار خارج مد نظر ما خواهد بود. در کل تولید حداکثری فولاد آلیاژی و تامین بازار‌های داخلی و سپس رویکرد صادرات‌محور خواهیم داشت.

چالش‌های پیش رو

مصطفی‌پور همچنین با اشاره به چالش‌های پیش رو عنوان کرد‌: یک موضوع ناترازی انرژی است، در حالی که ما در بسیاری از موضوعات با ناترازی روبه‌رو هستیم. در حوزه انرژی نیازمند این امر می‌بودیم که گام‌های بلندتری برمی‌داشتیم. با این وجود با احداث نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ مگاواتی که بخشی از آن نیز به نیمه راه رسیده، امیدواریم امسال آن را به بهره‌برداری برسانیم. همچنین تملک یک واحد نیروگاه حرارتی یکی از برنامه‌های قطعی ماست، چراکه چاره‌ای برای رفع این ناترازی نداریم. همچنین سایر برنامه‌های ما در راستای پیش بردن طرح‌های پیشین، تعهدات ارزی و اتمام اقساط فاینانس، اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تامین انبار‌های ضروری در مجموعه، استفاده از ابزار‌های گوناگون مالی از جمله بازار پول و سرمایه برای تامین مالی شرکت است که امید داریم با حمایت سهامداران به افزایش سرمایه مناسب در شرکت فولاد آلیاژی ایران دست یابیم.

پرسش و پاسخ

مدیرعامل فولاد آلیاژی در پاسخ به این پرسش که برق مورد نیاز را برای سال جاری چگونه تامین کرده‌اید، گفت: برای سه ماه تابستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و برای تیر و مردادماه این برق را خریداری کرده‌ایم و برای شهریورماه پیش‌بینی مورد نظر را انجام داده‌ایم تا تولید متوقف نشود. این برق خریداری‌شده موجب شد که تولید پایدار و مستمر بماند.

مصطفی‌پور ادامه داد: احداث نیروگاه خورشیدی و نیروگاه حرارتی برق مورد نظر ما را پوشش خواهد داد. تملک نیروگاه قشم را پیگیری می‌کنیم. همچنین بحث نیروگاه زغال سنگ طبس را با ایمیدرو پیش می‌بریم که ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت دارد. تا پایان امسال باید مالک یک نیروگاه شویم. نیروگاه قشم در مراحل پایانی است. نیروگاه طبس نیز نیاز به خوراک گاز ندارد، چراکه سوخت آن زغال‌سنگی است. برق مورد نیاز فولاد آلیاژی حدود ۲۴۰ مگاوات است که ۱۹۰ مگاوات آن از طریق این نیروگاه‌ها تامین خواهد شد و مابقی آن را خریداری خواهیم کرد.

تاسیس شرکت خارجی برای صادرات

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌های شفافی برای صادرات دارید، گفت: در رابطه با صادرات ملزم به برنامه عنوان‌شده هستیم که افزایش ۲۵ درصدی را دیده‌ایم. در سال گذشته یک پارت صادرات غیرآلیاژی داشته‌ایم. اشکال اساسی شرکت، عدم قیمت تمام‌شده آنلاین است. ما در شرکت قابلیت تولید ۴۷۰ گرید محصول را داریم، هر یک از این گرید‌ها قیمت تمام‌شده متفاوتی دارد. این بهای تمام‌شده غیرآنلاین ما به گونه‌ای شده که برای یک رسته‌ی کالایی، مارجینی را پیش‌بینی کرده‌ایم. در تحول دیجیتال عنوان کردم که سامانه آنلاین شرکت را تا یک ماه آینده راه‌اندازی خواهیم کرد تا قادر به محاسبه آنلاین قیمت تمام‌شده شویم، چراکه با این محاسبات نمی‌توان صادرات انجام داد. هم اکنون در حال بررسی مقاطع صادراتی و بازار‌های صادراتی هستیم. ما حتی قصد داریم که شرکت برند نوین فولاد آلیاژی را در بازار‌های جهانی راه‌اندازی کنیم، اجازه تاسیس این شرکت خارجی را از هیات مدیره گرفته‌ایم و با این شرکت خارجی، قصد داریم که یک هاب در عمان ایجاد کنیم و از طریق انبار‌های این شرکت، برند ما توزیع شود.

مدیرعامل «فولاژ» همچنین درباره دریافت ارز صادراتی به قیمت آزاد نیز گفت: در فولاد آلیاژی در حال پیگیری این موضوع هستیم.

مصطفی‌پور همچنین درباره بدهی‌های ارزی فولاد آلیاژی عنوان کرد: فولاد آلیاژی ۱۷ میلیون دلار به صندوق توسعه ملی بدهکار است. طی دو ماه گذشته جلساتی برگزار کردیم و بنا شد در یک رژیم پرداختی نوین این بدهی را پرداخت کنیم. اصلاح این رژیم پرداختی کار سختی بود، اما ما این کار را انجام دادیم. همچنین با افزایش ۲۵ درصدی درآمد‌های صادراتی این بدهی ارزی را پرداخت خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به بازار سرمایه و سهم فولاژ عنوان کرد: وضعیت بازار سرمایه تابع تکانه‌های سیاسی است و نمی‌تواند چندان در این بازار اقدامی انجام داد.

مدیرعامل در پایان خاطرنشان کرد: برای تکمیل زنجیره انتهای خط را در حال تجهیز هستیم تا در مقاطع پایانی ایجاد ارزش‌افزوده داشته باشیم. تلاش ما این است که تولید را به انتهای خط نزدیک کنیم که مارجینی بیشتری دارد.

لازم به یادآوری است که شرکت فولاد آلیاژی ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی و مخصوص در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرن‌ترین کارخانجات فولاد آلیاژی دنیا به شمار می‌رود.

همچنین در این مجمع «هشیار بهمند» به عنوان حسابرس اصلی و «موسسه حسابرسی بیات» نیز به عنوان حسابرس علی‌البدل شرکت فولاد آلیاژی ایران انتخاب شدند که حق‌الزحمه آنها در اختیار هیات مدیره خواهد بود. «دنیای اقتصادی» به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب شد. حق حضور اعضای موظف حداکثر برای دو جلسه در ماه ۷ میلیون تومان و حق حضور اعضای کمیته‌های تخصصی نیز ۵۵۰۰ میلیون تومان به تصویب رسید. بابت مسوولیت‌های اجتماعی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. ۵۰۰ میلیون تومان حق پاداش به اعضای حقوقی به تصویب رسید که اعضای حقوقی شرکت، شامل شرکت بین‌المللی صنایع و معادن غدیر (وکغدیر)، موسسه صندوق فولاد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت سرمایه‌گذاری استان یزد (سهام عدالت)، شرکت کانی و شرکت آرتا غدیر است.

همچنین در این مجمع قرار شد که طی یک ماه دلایل زیان‌دهی کارخانه فولادسازی ۲ مورد بررسی قرار گیرد و گزارش کامل آن به سهامداران ارائه شود.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می‌متالز)

عناوین برگزیده