
به گزارش میمتالز به نقل از استیلرادار، صادرات فولاد چین در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به ۵۸میلیون و ۱۰۰هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش داشت؛ گزارشها نشان میدهد که این افزایش با وجود تشدید سیاستهای ضدوارداتی از سوی کشورهای مقصد ناشی از پیشفروشهای مداوم و قیمتگذاری رقابتی صادرکنندگان چینی بوده است، این امر همچنین منجر به تنوعبخشی بیشتر به مقاصد صادراتی چین شد.
در نیمه نخست ۲۰۲۵، خاورمیانه و آفریقا با رشدی ۱۸ درصدی واردات فولاد از چین به بازارهای اصلی صادرات فولاد این کشور تبدیل شد و جایگزین کشورهای آسیای جنوب شرقی شد.
نیجریه و تانزانیا به ترتیب افزایش چشمگیر ۱۰۸ و ۶۰ درصدی را ثبت کردند، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به ترتیب رشد واردات ۱۱ و ۱۷ درصدی را تجربه کردند که ناشی از قیمتهای رقابتی چین و تقاضای بالای فولاد برای توسعه زیرساختها در عربستان سعودی بود.
واردات ترکیه از چین به دلیل عوارض ضددامپینگ کاهش ۳ درصدی را تجربه کرد.
واردات آسیای جنوب شرقی از چین به دلیل کاهش ۲۵ درصدی واردات ویتنام ناشی از تعرفههای ضد دامپینگ بر محصولات تخت، تنها ۲ درصد رشد را ثبت کرد. البته کاهش واردات ویتنام با افزایش ۲۰ درصدی واردات تایلند جبران شد.
آمریکای مرکزی و جنوبی با رشد ۲۴ درصدی به عنوان قطب جدیدی برای صادرکنندگان چینی ظهور کردند. پرو و شیلی به ترتیب افزایش دو رقمی ۳۷ و ۲۳ درصدی را ثبت کردند. با این حال، صادرات به برزیل به دلیل آغاز تحقیقات ضددامپینگ کاهش داشت.
شرق آسیا شاهد کاهش ۷ درصدی واردات بود که تحت تاثیر عوارض ضد دامپینگ در کره جنوبی و تایوان قرار گرفت.
آسیای جنوبی به ویژه به دلیل افزایش ۳۵ درصدی صادرات به پاکستان، از رشد ۷ درصدی برخوردار شد؛ در مقابل، هند با کمک عوارض حفاظتی، واردات خود را ۲۴ درصد کاهش داد.
اروپا و سیآیاس در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به ترتیب شاهد افزایش ۱۹ و ۲۴ درصدی صادرات فولاد چین بودند.
منبع: چیلان