
به گزارش میمتالز، این پروژه عظیم به دست قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) با استفاده از ۸۰ ٪ تجهیزات ایرانی اجرا شده و شامل ایستگاههای کلیدی ترمینال، بابالجواد (ع) و شهداست. رکوردهای مهندسی، چون بتنریزی و ریلگذاری روزانه، ساخت ایستگاه شهدا به عنوان عمیقترین ایستگاه کشور، و طراحی ایرانی - اسلامی ایستگاه بابالجواد (ع) از ویژگیهای منحصربهفرد این طرح است. خط ۳ نه تنها گره ترافیکی مشهد را میگشاید بلکه «مسیر زیارت زیرزمینی» را برای میلیونها زائر امام رضا (ع) هموار کرده است.
بر اساس گزارش خبرنگار میمتالز، با آغاز بهرهبرداری خط ۳ متروی مشهد به دست قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص)، برای نخستینبار حرم رضوی به شبکه مترو پیوست؛ انقلابی در حملونقل زیارتی - شهری.
نخستین خط زیارتی کشور با تلاش شبانهروزی متخصصان قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) به بهرهبرداری رسید و هم اکنون زائران امام رضا (ع) طعم خدمت بزرگ مترو را میچشند. فاز نخست این خط به طول ۶.۵ کیلومتر از پایانه مسافربری تا میدان شهدا کشیده شده و سه ایستگاه کلیدی «ترمینال»، «بابالجواد (ع)» و «شهدا» را دربر میگیرد.
خط ۳ متروی مشهد نه تنها یک طرح عمرانی بلکه یک «محور زیارتی - شهری» است؛ مسیری که با اتصال مستقیم فرودگاه، راهآهن و پایانه به حرم، الگوی جدیدی از حملونقل زیارتی را به نمایش گذاشته است.
خط ۳ نماد پیوند تکنولوژی و زیارت است.
سردار «عبدالرضا عابد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، اعلام کرد: «ما امروز کارهای ناممکن را ممکن کردهایم.» در این پروژه رکوردهایی، چون بتنریزی ۳۰۰ متر اسلب در یک روز و ریلگذاری ۳۰۰ متر در یک روز به ثبت رسیده است.
یکی از شگفتیهای فاز نخست، ایستگاه شهداست؛ عمیقترین ایستگاه مترویی مشهد در عمق ۴۵ متری زیر سطح آبهای زیرزمینی و بزرگترین ایستگاه دوقلوی جزیرهای ایران که محل تقاطع خطوط ۲، ۳ و ۴ است.
بیش از ۸۰ درصد تجهیزات این خط از جمله ریل ملی، سیستم سیگنالینگ، پلهبرقیهای سختکار و AFC به طور کامل بومیسازی شده است. تمام نقشهها و تستها نیز توسط متخصصان ایرانی انجام شد تا خط ۳ به نماد اعتماد به توان داخلی بدل شود.
خط ۳، خط استراتژیک زیارت؛ از ترمینال تا بابالجواد (ع)
سردار «محمدرضا رحمانی» مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص)، خط ۳ را مهمترین خط ریلی مشهد معرفی کرد و همچنین از پایان حفاری خط ۴ تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.
هرچند این خط هم اکنون در حال خدمترسانی است، اما مراسم افتتاح رسمی با حضور مسوولان کشوری در آینده نزدیک برگزار خواهد شد تا نقطه عطفی در توسعه حملونقل شهری و زیارتی ایران رقم بخورد.