
به گزارش میمتالز، وی افزود: وزارت صمت بهطور ویژه موضوعات مرتبط با فولاد مبارکه را بهصورت مستمر پیگیری کرده و وزیر صمت و آقای لطفیزاده نیز بهطور منظم و چند روز یک بار مسائل فولاد مبارکه را شخصاً بررسی و از ما حمایت میکنند. فولاد مبارکه آمادگی صادرات تا سقف ۱.۵ میلیارد دلار را دارد، اما رکود شدید بازار داخلی و شرایط بازار منطقهای موانع مهمی برای ما هستند. بررسیها نشان داده که قیمتگذاری فعلی براساس فرمول شورای رقابت که وابسته به بهای ورق چین است، در شرایط دامپینگ قیمتی چین به ضرر تولیدکننده داخلی تمام میشود. در این فرمول، نرخ ورق چین و ورق CIS تقسیم بر ۲ و سپس ضرب در ارز مرجع ۶۶ تا ۶۹ هزار تومانی محاسبه شده و به قیمت هر کیلوگرم ۳۱ هزار تومان میرسد. این اختلاف قیمتی منجر به ایجاد رانت ارزی قابل توجهی شده که به خروج بخشی از محصولات به کشورهای همسایه کمک کرده است.
وی گفت: حدود ۱۰ درصد از نیاز به ورق وارداتی به دلیل محدودیتهای کیفی واقعی است، اما بخش اعظم واردات که در سال ۱۴۰۳ حدود یک و نیم میلیارد دلار و معادل ۱.۴ میلیون تن بوده صرفاً با هدف سوءاستفاده از رانت ارزی صورت میگیرد؛ زیرساختهای حملونقل ریلی، جادهای و بندری کشور برای پشتیبانی از زنجیره تأمین فولاد کافی نیست و تغییرات سریع بازار جهانی فولاد، عدم توجه به تحولات قیمتی و کاهش نرخ جهانی محصولات، خطر تشدید فشار بر تولیدکنندگان داخلی را افزایش میدهد. کاهش شدید قیمت ورق سرد از ۱۱۰۰ دلار به کمتر از ۶۰۰ دلار و افت قیمت ورق گرم از هزار دلار به ۴۲۰ دلار، نمونهای از این تحولات است. با این وجود، رکود فعلی دائمی نیست و همچون دورههای پیشین صنعت فولاد، ماهیتی چرخهای دارد. تجربه دهه ۸۰ نشان میدهد که سیکل رکود و رونق همواره وجود داشته و نکته حیاتی، عبور بدون آسیب جدی از این مقاطع است. با توجه به ضرورت حفظ انسجام در سیاستگذاری کشور برای عبور از شرایط فعلی، پروژههای حیاتی برای خوداتکایی در آب، برق و گاز در فولاد مبارکه در حال تکمیل است.