به گزارش میمتالز، اصغر آزادهرنجبر با بیان این مطلب اعلام کرد: دستورالعمل مدیریت و مکانیابی دپوی باطلههای معدنی در واحدهای تابعه ایمیدرو تهیه و تدوین شده و آماده ابلاغ است. این دستورالعمل، گامی اساسی برای ساماندهی علمی باطلهها، صیانت از منابع ملی، محیط زیست، خلق ارزش افزوده و حرکت به سوی معدنکاری پایدار است.
وی افزود: آغاز مطالعات گسترده و اجرای طرحهای پایلوت، فصل تازهای در مدیریت علمی باطلهها و پسماندهای معدنی کشور رقم میزند. اکنون الزامات قراردادی باطلهها در حال تدوین است و بهزودی در قراردادهای آتی واحدهای تابعه لحاظ خواهد شد.
مجری طرح استحصال مواد معدنی از باطلهها و پساب معادن و صنایع معدنی به اقدامات انجام شده در راستای این طرح گفت: درخواست پیشنهاد (RFP) مطالعات شناسایی، امکانسنجی و پرعیارسازی باطلههای معدن زغال سنگ سنگرود در حال نهاییسازی است و طی روزهای آینده از طریق سامانه ساطع فراخوان خواهد شد.
وی ادامه داد: مطالعات شناسایی و پرعیارسازی باطلههای معادن سنگ آهن سنگان و طلای زرشوران نیز در حال انجام است و تا پایان امسال به اتمام میرسد.
آزادهرنجبر با اشاره به برگزاری نشستهای تخصصی در حوزه باطلهها گفت: در این زمینه، مجموعه نشستهای مجازی با حضور واحدهای تابعه ایمیدرو از مرداد آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد. این جلسات با هدف بررسی آخرین اقدامات و هماهنگی در حوزه مدیریت و بازفرآوری باطلهها برگزار میشود.
وی افزود: تعدادی کتاب معتبر بینالمللی نیز در زمینه مدیریت و بازفرآوری باطلههای معدنی بهزودی ترجمه و در اختیار واحدهای تابعه قرار داده میشود تا دانش روز دنیا در اختیار فعالان بخش معدن و صنایع معدنی ایران قرار گیرد.
مجری طرح استحصال مواد معدنی از باطلهها و پساب معادن و صنایع معدنی تصریح کرد: دوره ۲ روزه آموزشی «باطلهها، پسماند و پساب معادن و صنایع معدنی» طی روزهای ۰۸ و ۰۹ مهر امسال در ایمیدرو برگزار خواهد شد. این دوره با هدف ارتقای سطح دانش تخصصی و تبادل تجربیات کارشناسان طراحی شده است.
منبع: ایمیدرو