تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۳۸۵۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شروع محتاطانه بورس در ماه خرداد

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (1 خرداد)

می متالز - در نخستین جلسه معاملاتی خرداد ماه، بزرگان فلزی عامل اصلی فشار بر نماگر کلی بازارند و در مقابل توجهات عمومی بار دیگر به گروه‌های کوچکتر بورسی جلب شده است. به نظر می‌رسد فشارهای سنتی فروش در آخرین جلسه معاملاتی هفته بار دیگر بیشتر به چشم می‌آید و روندهای احتیاطی در آخرین روز هفته شدت گرفته است. حجم و ارزش معاملات در کنار تغییرات محدود قیمت‌ها در نمادهای بزرگ نشانه‌های اصلی این روند احتیاطی است.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (1 خرداد)

به گزارش می متالز، در حدود نیم ساعت مانده به پایان معاملات امروز ارزش معاملات خرد بورسی در حدود 700 میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت‌ها محدود و کمتر از یک میلیارد تومان بوده است. شاخص کل بورس نیز اگر چه در دقایق اولیه رشد بیش از 500 واحدی را تجربه می‌کرد رفته‌رفته ارتفاع کسب شده طی داد و ستدهای امروز را پس داده و به محدوده صفر تغییرات نزدیک می‌شود. بزرگان فلزی همچون «فملی» و «فولاد» بیشترین عامل فشار بر نماگر کل بازار بوده‌اند و حامیان شاخص پراکنده و از گروه‌های متفاوت‌اند.

رویکرد احتیاطی انتهای هفته

در هفته‌های اخیر مجددا فشار فروش سهام در جلسه‌های چهارشنبه قوت گرفته است. فرکانس بالای اخبار طی روزهای اخیر سبب می‌شود تا معامله‌گران ریسک‌گریز، به خصوص پس از کسب کمترین بازدهی‌ها، ترجیح دهند در شرایطی که بازار تعطیل است از اخبار نامساعد احتمالی فاصله بگیرند.

به خصوص فشار بر بازارهای جهانی و کمرنگ شدن احتمال تغییر در روند این بازارها در کوتاه‌مدت سبب می‌شود تا نمادهای کالایی و کامودیتی‌محور با نزدیک شدن به پایان معاملات فشار بیشتری را متحمل شوند.

سمت و سوی معاملات

در جلسه امروز، بیشترین ارزش معاملات بار دیگر در گروه‌های بانک‌ و خودرو در جریان است. در عین حال شاخص این گروه‌ها تغییراتی کمتر از یک درصد را به ثبت رسانده که نشان از رویکرد متفاوت معامله‌گران به نمادهای مختلف این گروه‌ها دارد. لازم به ذکر است که اکثر نمادهای مطرح این دو گروه کار خود را با رشد ملموس قیمت آغاز کردند، اما در نیمه دوم معاملات به محدوده منفی خزیده‌اند و یا دامنه رشد قیمت آن‌ها کاملا محدود شده است. نمادهای «خودرو» و «وتجارت» شاخص‌ترین نمادها طی این روند بودند.

در میان‌ گروه‌هایی که روند یکدست و سبزپوش را طی این جلسه طی می‌کنند بار دیگر باید به گروه‌های سیمان و قندوشکر اشاره کرد. اکثر نمادهای این گروه‌ها امروز را سبزپوش سپری کردند و صف‌های خرید در این‌گروه‌ها متعدد بود.

به نظر می‌رسد بار دیگر آرامش در فضای کلی بورس سبب شده تا انگیزه‌ها برای حرکت به سمت نمادهای کوچکتر تقویت شود و رویکردهای سفته‌بازانه شدت بگیرند.

طی روزهای اخیر بار دیگر بازار سیگنال‌دهی‌ها داغ شده است؛ با این حال به معامله‌گران توصیه می‌شود به این نکته دقت داشته باشند که انگیزه‌های شناسایی‌ سود در نمادهایی که پشتوانه بنیادی ندارند به شدت افزایش یافته است و بررسی روند روزهای اخیر این گروه‌ها نشان می‌دهد آن‌چه در روند قیمتی این نمادها ثابت بوده صرف هیجان، چه در محدوده‌های مثبت و چه در دامنه‌های منفی قیمتی است.

عناوین برگزیده