تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۳۹۱۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گام بلند بورس برای فتح قله تاریخی

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (7 خرداد)

می متالز - بورس تهران در جریان معاملات امروز با نمایش مقتدرانه تقاضا و جهش طیف وسیعی از سهم‌ها، فاصله خود را از سقف تاریخی به کمتر از 2 درصد رساند. سریال گزارش‌های ماهانه، که همچنان در حال انتشار است، چنان تصویری از عملکرد شرکت‌ها در اردیبهشت ترسیم کرده که سرمایه‌گذاران با حضور پررنگ خود در سهام بسیاری از شرکت‌ها در صف‌هایی نسبتا طولانی در حال خرید سهم هستند. علاوه بر عملکرد غافلگیرکننده اغلب بنگاه‌ها در ماه گذشته، فروکش نگرانی‌ها در پی بهبود فضای تنش‌آلود سیاسی هم در آرایش معامله‌گران بورسی نقش موثری ایفا کرد.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (7 خرداد)

به گزارش می متالز، جهش شاخص کل سهام در جریان معاملات امروز مرهون نظم خاصی است که اخیرا در درون و بیرون بازار شکل گرفته است. بورس تهران که از حیث شفافیت اطلاعاتی شرایط مطلوبی را طی روزهای اخیر پشت سر می‌گذارد، با کمر‌نگ‌شدن اخبار غیراقتصادی و برقراری آرامش نسبی در فضای سیاسی، اقبال قابل توجهی از سوی سرمایه‌گذاران یافت. در نتیجه شاخص کل توانست امروز با ثبت رشد بیش از 5500 واحدی بار دیگر به کانال 223 هزار واحدی راه یابد. دماسنج اصلی سهام با احتساب این جهش فاصله خود را از رکورد تاریخی در پانزدهم اردیبهشت به کمتر از 2 درصد رساند.

ترکیب موافق مولفه‌های ارزش‌آفرین

علاوه بر بازار جهانی که پس از تلاطم سهمگین هفته قبل در آرامشی نسبی به سر می‌برد، اخبار عمومی از کاهش تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا خبر می‌دهد. تغییر لحن معنادار رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران طی دیدار روز گذشته با نخست‌وزیر ژاپن، در حالی که فضای سیاسی تا هفته قبل اخبار مساعدی را مخابره نمی‌کرد، نشانه‌ای از کاهش دمای تنش ارزیابی می‌شود. به نظر می‌رسد بخشی از رشد تقاضای سهام مرهون تغییر فضای بازار جهانی و همچنین کمر‌نگ‌شدن ریسک‌های سیاسی باشد.

در کنار این دو عامل که عموم سهم‌ها را از مجرای کاهش ریسک متاثر می‌سازد، باید به نقش‌آفرینی قابل ملاحظه متغیرهای مرتبط با سودآوری شرکت‌ها پرداخت که طی چند روز اخیر با انتشار فزاینده اطلاعات مالی روی سامانه کدال قابل پیگیری است. از نحوه آرایش معامله‌گران و رفتار قیمت‌ها در معاملات امروز چنین برمی‌آید که گزارش‌های ماهانه نقش به مراتب چشمگیرتری در خیز بورس برای فتح قله تاریخی داشته است. اگرچه صف‌آرایی سرمایه‌گذاران از معاملات روز یکشنبه این هفته در سمت تقاضا بازتاب یافت اما شدت و وسعت رشد قیمت‌ها در جریان دادوستدهای امروز عمدتا به واسطه انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها در دو روز اخیر روی داد. گزارش‌های ماهانه غالبا از عملکرد مطلوب و در مواردی فراتر از انتظار شرکت‌های بورسی، به ویژه از حیث میزان  و مبالغ فروش‌ها در ماه گذشته پرده بر‌داشت. این موضوع مشخصا در سهام گروه‌های فلزات، پتروشیمی، و همچنین گروه‌های نسبتا کوچک‌تر دارویی، سیمانی و غذایی بازتاب چشمگیری در معاملات امروز داشت.

سبزپوشی سیمای فلزات

پرمعامله‌ترین سهم بورس تهران در معاملات امروز فولاد مبارکه اصفهان است. رشد قابل توجه تولید و همچنین افزایش محسوس مبلغ فروش این شرکت نسبت به ماه‌های اخیر نشان از عملکردی درخشان برای بزرگترین بنگاه بورس تهران داشت. ملی مس ایران در گزارش اردیبهشت، رشد جالب توجه تولید، و افزایش غیرمنتظره مقادیر فروش را به اطلاع سهامداران رساند تا دو غول فلزی بازار بخش اصلی پول‌های در حال گردش را جذب کنند. از همان مرحله پیش‌گشایش معاملات امروز شاهد شکل‌گیری صف‌های خرید برای طیفی از نمادها به ویژه غول‌های گروه فلزات بودیم. فضای مثبت و رشد حداکثری قیمت در نماد شرکت‌های بزرگ چون فولاد مبارکه اصفهان، ملی مس ایران و فولاد خوزستان در همان آغاز معاملات، نه تنها به دیگر همگروه‌ها هم سرایت کرد و تمام نمادهای این صنعت بزرگ بورسی را سبزپوش کرد بلکه زمینه را برای جهش قابل توجه شاخص کل فراهم کرد. با وجود جو مساعد بازار و رشد عمومی تقاضا، گروه فلزات در مقایسه با صنایع بزرگ معدنی و پتروپالایشی، نه تنها در میزان رشد قیمت، که در جذب پول‌ها هم موفق‌تر عمل کرد.

پرسه در صنایع پربازده

شرکت‌های دارویی طی معاملات امروز با جلب حجم بالایی از تقاضا 100 میلیارد تومان از ارزش معاملات را در اختیار گرفتند. همانطور که گفته شد، انتشار عملکرد مطلوب و در مواردی چشمگیر شرکت‌های دارویی در زمینه مقادیر تولید و مبالغ فروش در ماه اردیبهشت در ترغیب سرکایه‌گذاران برای خرید سهام این گروه و حضور یافتن در صف‌های خرید طیفی از نمادهای این صنعت موثر بود. در سیمانی‌ها نیز به واسطه افزایش قابل توجه مقادیر تولید نسبت به ماههای اخیر و همچنین عملکرد درخشان در فروش شرایط مشابهی رقم خورد. در غذایی‌ها، کاشی‌سازان، و سهام ساختمانی و اغلب تولیدکنندگان جبهه قدرتمندی از تقاضا شکل گرفت. به تبع این شرایط مثبت، گروه‌های خدماتی بازار از جمله سرمایه‌گذاری‌ها هم از رشد مطلوبی برخوردار شدند. در این بین، خودرویی‌ها نیز از شرایط عمومی بازار بی‌نصیب نماندند و برخی از نمادهای این گروه از جمله «خساپا» در ساعات پایانی معاملات تا صف خرید پیش رفتند.

عناوین برگزیده