تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۳۹۱۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شرکت شیلیایی از رشد ۱۷درصدی تقاضا برای لیتیوم خبر می‌دهد

رتبه نخست ذخایر و رده دوم تولید لیتیوم، در اختیار شیلی

می متالز - شرکت شیلیایی اس‌کیواِم از افزایش ۱۷درصدی تقاضای جهانی برای لیتیوم خبر می‌دهد.
رتبه نخست ذخایر و رده دوم تولید لیتیوم، در اختیار شیلی

به گزارش می متالز، این در حالی است که شیلی در جایگاه کشوری که بیشترین ذخایر شناخته‌شده لیتیوم جهان را دارد و دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم جهان پس از استرالیاست، در تلاش است لیتیوم را به دومین ماده معدنی صادراتی خود پس از مس تبدیل کند.
درحال‌حاضر لیتیوم چهارمین ماده معدنی است که از شیلی صادر می‌شود.
شرکت «اس‌کیواِم» که دومین شرکت بزرگ استخراج‌کننده لیتیوم جهان است از افزایش ۱۷درصدی تقاضا برای این ماده معدنی در امسال خبر می‌دهد.
لیتیوم عنصری اساسی در ساخت باتری خودروهای برقی و تلفن‌های همراه و سایر ابزار های‌تِک (فناورانه) به شمار می‌آید.
این شرکت شیلیایی همچنین می‌گوید با رشد حدود ۱۷درصدی تقاضا برای لیتیوم در امسال میلادی که ۷ ماه تا پایان آن مانده، تقاضا برای این ماده معدنی به ۳۱۵هزار تن می‌رسد. این در حالی است که در سال گذشته کل لیتیوم مصرفی جهان ۲۶۰هزار تن بود.
اس‌کیوام همچنین اظهار می‌کند که درآمدهای حاصل از استخراج لیتیوم آن در ۳ ماه ابتدای امسال میلادی (نیمه دی ۱۳۹۷ تا نیمه فروردین ۱۳۹۸) حدود یک سوم کاهش پیدا کرده و دلیل این کاهش، افت بهای لیتیوم در این بازه زمانی است. علاوه بر کاهش بها، افزایش حق امتیازهای مرتبط با پروژه‌های استخراج لیتیوم در شیلی به بالاترین میزان خود در جهان، دیگر دلیلی بود که اس‌کیوام برای کاهش درآمد خود عنوان کرده است.
این در حالی است که اس‌کیواِم در تلاش است ظرفیت تولید لیتیوم کربنات و هیدروکسید لیتیوم خود را توسعه دهد. این شرکت در سال گذشته معامله‌ای با دولت داشت که در آن توانست این امتیاز را به‌دست آورد و حجم تولید خود را تا سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) به بیش از ۳برابر برساند؛ این امتیاز در ازای پرداخت حق امتیاز بیشتر و عرضه ارزان‌تر لیتیوم به تولیدکنندگان اجزای باتری‌ها به اس‌کیواِم اعطا شد. این شرکت همچنین انتظار دارد که در امسال، موفق به تولید ۶۰هزار تن لیتیوم شود و حجم فروش خود را به ۴۵هزار تا ۵۰هزار تن برساند. اس‌کیواِم همچنین پیش‌بینی می‌کند در امسال میلادی حجم فروش آن ۳۰درصد جهش پیدا کند و به ۶۵هزار تن برسد. همچنین این شرکت در تکاپوست تا واحد جدید تولیدی خود را به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار کامل کند و پیش‌بینی می‌کند با پایان این پروژه، حجم تولید خود را در بیابان آتاکامای شیلی به ۱۸۰هزار تن لیتیوم کربنات برساند. با این حجم تولید، اس‌کیوام می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ خورشیدی) از شرکت امریکایی آلبِرمارل که بزرگ‌ترین استخراج‌کننده لیتیوم جهان است، پیشی بگیرد.
 شیلی درحال‌حاضر حدود ۵۲درصد ذخایر شناخته شده لیتیوم جهان را در اختیار دارد و پس از استرالیا بیشترین ذخایر شناخته شده را از آن خود کرده است. این کشور پیش‌بینی می‌کند در آینده نزدیک، لیتیوم دومین ماده معدنی کلیدی باشد که از آن صادر می‌شود؛ این در حالی که جایگاه نخست به مس تعلق دارد و مولیبدن و سنگ‌آهن، رتبه‌های دوم و سوم را دارند.
از سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) لیتیوم چهارمین محصول معدنی به شمار می‌آید که از شیلی صادر می‌شود. در همین زمینه، نموداری که شرکت خودروساز آلمانی فولِکس واگن براساس داده‌های سازمان زمین‌شناسی امریکا تهیه کرده و در اختیار وب‌سایت انگلیسی‌زبان ماینینگ قرار داده، نشان می‌دهد که استرالیا و شیلی ۲ کشوری هستند که بیشترین ذخایر شناخته شده و بیشترین تولید لیتیوم جهان را در اختیار دارند. خطوط زرد نشان‌دهنده میزان ذخایر و خطوط قرمز نشانگر میزان تولید است.
براساس داده‌های این نمودار، استرالیا با تولید ۵۱هزار تن لیتیوم بزرگ‌ترین تولیدکننده این ماده در جهان است، در حالی که شیلی با ۸میلیون تن ذخیره بیشترین ذخایر این ماده را در اختیار دارد.
در همین حال ذخایر استرالیا به ۲میلیون و ۷۰هزار تن می‌رسد و میزان تولید شیلی ۱۶هزار تن برآورد می‌شود.
 پس از این ۲ کشور، چین با تولید ۸هزار تن لیتیوم رتبه سوم تولیدکنندگان برتر این ماده را در جهان دارد و آرژانتین با ۲میلیون تن ذخیره شناخته شده بیشترین ذخیره را در اختیار دارد. این در حالی است که حجم تولید آرژانتین ۶هزار و ۲۰۰ تن برآورد می‌شود.
 داده‌های سازمان زمین‌شناسی امریکا همچنین نشان می‌دهد که زیمبابوه، پرتغال و برزیل از دیگر کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم و تولیدکننده آن هستند. نامیبیا ۵۰۰ تن تولید کرده و امریکا ۳۵هزار تن ذخیره شناخته شده دارد.
گفتنی است بنا بر داده‌های وب‌سایت تریدینگ‌اکونومیکز، لیتیوم درحال‌حاضر با بهای ۱۴. ۹۸ دلار در کیلو معامله می‌شود. این رقم مربوط به تاریخ ۲۷ماه مه (۶خرداد) است.

عناوین برگزیده