به گزارش می متالز به نقل از راشاتودی، هر کسی برنده جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان باشد ، چین یا آمریکا ، پیامدهای آن بسیار گسترده خواهد بود و ۶۰۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی جهان کم میکند.
نمایندگان تجاری واشنگتن و پکن قبل از افزایش دو پیش جنگ تجاری ، بازارهای جهان را با اعلام اینکه در آستانه یک قرارداد هستند، آرام کرده بودند.
پس از اعلام افزایش تلافیجویانه عوارض ، درگیری تجاری تبدیل به یک جنگ تکنولوژی شد چون دولت ترامپ هواوی ، بزرگترین شرکت مخابرات چین را تحریم کرد و متحدان خارجی آن را تهدید کرد تجهیزات ۵G این شرکت را کنار بگذارند.
این درگیری های تجاری هنوز جا برای شعله ور تر شدن دارند. مثلا عوارض ممکن است به تمام تجارت چین و آمریکا گسترش یابد و بازار را راکد تر کند . این سناریو وقتی در ۲۰۲۱ به اوج خود برسد ،۶۰۰ میلیارد دلار برای تولید ناخالص داخلی جهان هزینه دارد.
حتی بدون جنگ تجاری، تولید در چین و آمریکا به ترتیب ۰.۵ درصد و ۰.۲ درصد کاهش می یابد در حالی که تولید جهانی حدود ۰.۳ درصد طی ۳ سال کم خواهد شد.
درگیری ادامه دارد، ولی هیچ طرفی حاضر به تسلیم شدن نیست و هر کدام امیدوار است رقیبش بالاخره کوتاه بیاید .در حالی که ترامپ می گوید آمریکا در مقابل چین در شرایط خوبی قرار دارد ، پکن اعلام کرده برگهای برنده ای از آمریکا در دست دارد و نمی خواهد بر سر منافع کلیدی اش سازش کند.
افزایش تنش ها احتمالا باعث افزایش عوارض بر واردات دوجانبه به جز برخی محصولات میشود. با توجه به احتمال افزایش عوارض به ۲۵ درصد ، تولید در جهان ۰.۵ درصد کاهش می یابد در حالی که تولید آمریکا و چین به ترتیب ۰.۵ درصد و ۰.۸ درصد پایین می آیند.
بازارهای مالی هم نسبت به جنگ تجاری چین و آمریکا حساس هستند و انتظار میرود با این سناریو بازار سهام ۱۰ درصد سقوط کند که باعث ضربه خوردن مصرف و سرمایهگذاری میشود. این شرایط منجر به ۰.۶ درصد کاهش در تولید ناخالص داخلی جهان می شود در حالی که چین و آمریکا ۰.۹ درصد و ۰.۷ درصد تولید ناخالص داخلی خود را از دست میدهند.
بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده اند تجارت جهانی قربانی این بازی عوارض شود. به علاوه ، عوارض اضافی آمریکا بر کالاهای چینی بی ثباتی در فضای تجارت جهانی را تشدید می کند و رشد آن را کندتر می سازد. صندوق بینالمللی پول در مورد پیامدهای درگیری های تجاری هشدار داده و اعلام کرد رشد جهانی در ۲۰۱۹ در خطر است و قیمت برای مصرف کننده بالا میرود.