تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۳۹۴۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
پس از ۲ ماه، عطش تقاضای فلز سرخ رو به کاهش است

افزایش تقاضای مس از رونق تولید نشأت نگرفته است

می متالز - ماه‌های ابتدایی سال، ماه‌های خوبی برای افزایش تقاضای مس نبود اما از ابتدای امسال شاهد افزایش تقاضا در بازار مس بودیم که این امر قیمت‌ها را در کانال افزایشی قرار داده است.
افزایش تقاضای مس از رونق تولید نشأت نگرفته است

به گزارش می متالز، البته کارشناسان این حوزه معتقدند از آنجا که تولید در ۲ ماه گذشته با رونق قابل‌توجهی همراه نبوده است، این افزایش تقاضای مس بیشتر ناشی از نوسان نرخ ارز است. بنابراین با ثبات نرخ ارز از اوایل خرداد انتظار می‌رود در ماه‌های آینده این تقاضا و افزایش نرخ مس نیز فروکش کند و بازار این فلز سرخ به ثبات لازم برسد.


۲ ماه پرعطش تقاضای مس

درباره وضعیت بازار مس مجید دیانت، کارشناس حوزه مس اظهار کرد: وضعیت این روزهای بازار به ‌نسبت خوب است. البته از ابتدای امسال عطش خرید بالایی با توجه به پیش‌بینی افزایش نرخ ارز در بازار به وجود آمد. از آنجا که خریداران تصور می‌کردند بهای دلار افزایش می‌یابد و به دنبال آن نرخ دلار نیمایی هم افزایش پیدا می‌کند و به دلیل ترسی که از افزایش قیمت‌ها داشتند و گمان می‌کردند نیاز ماه‌های آینده خود را باید گران‌تر بخرند، سعی کردند تمام نقدینگی خود را خرید و دپو کنند و همین موضوع سبب شد از ابتدای سال تقاضا بیشتر از عرضه شود.
دیانت در ادامه خاطرنشان کرد: به غیر از هفته ابتدایی خرداد از ابتدای سال قیمت‌ها در بورس کالا رقابتی شده و تنها در این هفته بود که نرخ‌ها روی عرضه اولیه باقی ماندند و افزایش نیافتند، در حالی که از ابتدای امسال عرضه اولیه قیمت‌ها بالاتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافتند.
وی با اشاره به دلیل این افزایش تقاضای مس از ابتدای امسال عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضای مس در بازار، نوسان نرخ ارز بود چراکه این روزها تولید از رونق چندانی برخوردار نیست. به علاوه اینکه به روال سال‌های گذشته، فروردین و اردیبهشت به عنوان ماه‌های نخست سال، تازه موتور تولید به راه می‌افتد به ویژه اینکه امسال با ماه رمضان نیز همراه شده است و درحقیقت این افزایش تقاضا از افزایش رونق تولید نشأت گرفته است زیرا در کل تولید در وضعیت چندان خوبی به‌سر نمی‌برد و کارخانه‌ها با تحمل فشارها به کار ادامه می‌دهند و افزایش تقاضا بیشتر به دلیل نوسان‌های ارزی رخ داده است. این کارشناس مس ادامه داد: البته از ابتدای خرداد نرخ دلار به ثبات بیشتری رسیده و نگرانی‌ها کمتر شده است از این‌رو تقاضا، هم در مفتول و هم در کاتد فروکش کرده است البته اگر دلار نوسان خود را ادامه می‌داد، این تقاضا فروکش می‌کرد، چراکه دیگر شرکت‌ها توان مالی برای خرید ندارند و پس از چند هفته پرفشار تقاضا باید اذعان کرد که تمام نقدینگی خود را صرف خرید کرده و در انبارها دپو کرده‌اند.
دیانت در ادامه خاطرنشان کرد: تقاضای کاتد در نخستین هفته خرداد متوقف شد و اگر این روند ادامه‌دار باشد، تقاضای مفتول هم کاهشی خواهد شد و پس از آن قیمت‌ها روند ثابتی به خود خواهند گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش که تحریم فلزات امریکا که چند هفته گذشته انجام شد، تا چه اندازه بر بازار داخلی تاثیرگذار بود، عنوان کرد: می‌توان ادعا کرد که تاثیر قابل‌توجهی بر بازار داخلی نگذاشت و شرکت ملی مس به عنوان پیشانی صنعت مس در ایران، روند تولید و صادرات خود را دارد و تحریم جدید امریکا هیچ موضوع جدیدی را به همراه نداشت.
این کارشناس مس در ادامه توضیح داد: جنس مس با جنس مواد پتروشیمی مانند متانول و نفت متفاوت بوده و انتقال آنها مشکل‌دار است اما مس جامد است، خلوص مس ۹۹.۹۹ است و این خلوص تفاوتی با مس تولید شده در جهان ندارد و در کشورهای دیگر با برچسب‌های دیگر به فروش می‌رسد از این‌رو به‌راحتی می‌توان آن را صادر کرد اما نفت ایران به‌طور کامل مشخص است و نمی‌توانیم آن را به نام کشور دیگری بفروشیم. دیانت ادامه داد: همچنین از اسفند به بعد، سامانه کدال صنایع مس صادرات این شرکت را نشان می‌دهد که در اردیبهشت به بالاترین سطح خود رسیده است. وی همچنین یادآور شد: در سراسر جهان مس ایران را می‌شناسند و خواهان آن هستند.
 از سوی دیگر تجربه نشان داده زمانی که کالایی گران‌تر باشد، رغبت جهانی برای خرید آن بیشتر می‌شود.
دیانت تاکید کرد: از روزی که ترامپ فلزات ایران را دوباره تحریم کرد تا حال حاضر هیچ تاثیری بر بازار داخلی این فلز نداشته است.

 

روند قیمت‌ها افزایشی است

همچنین درباره نحوه قیمت‌گذاری فلز مس، محمد آشناگر، مدیر سایت ایران ضایعات اظهار کرد: نرخ این روزهای مس متاثر از قیمت‌های جهانی است. بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان، کشور چین است و از آنجا که چین همواره متقاضی اصلی مس است، نرخ این فلز نیز روند افزایشی دارد.
البته گاهی ممکن است به دلیل برخی چالش‌ها روند افزایش قیمت‌ها کند یا متوقف شود اما کم‌و‌بیش روند قیمت‌ها افزایشی است. آشناگر در ادامه خاطرنشان کرد: تا ۵ سال آینده پیش‌بینی می‌شود نرخ هر تن مس به حدود ۸ هزار دلار برسد، این درحالی است که قیمت‌ها هم‌اکنون حدود ۶ هزار دلار است. در ایران کاتد مس هر کیلو ۷۵ هزار تومان است.
 وی در ادامه توضیح داد: فرمول محاسبه نرخ مس در ایران درحقیقت نرخ جهانی مس ضرب‌در نرخ دلار در سامانه نیما است که این نرخ در بورس کالا ارائه می‌شود و خارج از بورس کالا، قیمت‌ها بالاتر است. بنابراین در نرخ بازار آزاد با بورس کالا اختلاف قابل‌توجهی وجود دارد و در زمینه مس حدود ۵ تا ۶ هزار تومان اختلاف نرخ در هر کیلو وجود دارد.

عناوین برگزیده