تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۳۹۴۳۶
سرویس خبر : زمین شناسی
در همایش نقش معدن در رونق تولید اراک مطرح شد

۱۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی ایران در سال

می متالز - همایش نقش معدن در رونق تولید، چهارشنبه شب در شهر صنعتی اراک برگزار شد.
۱۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی ایران در سال

به گزارش می متالز، در این همایش، اساسنامه کلینیک معدن و صنایع معدنی استان مرکزی از سوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، رئیس خانه معدن استان و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی امضا شد.

 

معادن فعال کشور به‌روز نیستند

 رئیس خانه معدن استان مرکزی گفت: کشور ظرفیت‌هایی بسیاری در اختیار دارد و با توجه به این ظرفیت‌ها وجود مهندس بیکار به معنی کفران نعمت است.
محمدحسین حیدری در همایش نقش معدن در رونق تولید بیان کرد: ایران با جمعیت ۸۰ میلیون نفری خود یک درصد جمعیت و ۷ درصد ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و در واقع یک کشور معدنی به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۶ عنصر معدنی مندرج در جدول مندلیف در ایران و ۳۴ عنصر آن در استان مرکزی شناسایی شده است، گفت: سال ۹۸ سال رونق تولید نام‌گذاری شده و اگر این شعار را به عنوان یک فرمان قلمداد کنیم با وجود همه فشارها می‌توان از این شرایط سخت عبور کرد. فقط باید وضعیت موجود ارزیابی دقیق شود.
حیدری تصریح کرد: در جنگ اقتصادی کنونی، تولیدکنندگان، فرماندهان جنگ هستند که برای هر سرمایه‌گذاری و تولید باید احترام قائل بود و در جهت رفع مشکلات و موانع حرکت کرد.
وی با تاکید بر اینکه ذخایر و ظرفیت‌های بسیاری در کشور موجود است و درواقع به واسطه این ظرفیت‌ها، وجود مهندس بیکار در کشور به معنی کفران نعمت است، افزود: اگر قرار است دانشجوی ما پس از فارغ‌التحصیلی به مهندس با تجربه تبدیل شود و به دنبال کار نباشد، بخشی از ظرفیت‌های معدنی باید در اختیار دانشگاه قرار گیرد تا مجموعه آموزش عالی، کارگاه‌ها و تجهیزات خود را در کنار معادن مستقر کنند و مهندس واقعی تربیت شود.
رئیس خانه معدن استان مرکزی با بیان اینکه برای بهره‌برداری حداکثری از حوزه معدن، دانشجویان و بخش تحقیقاتی باید وارد عرصه فرآوری شوند، گفت: معادن فعال کشور به روز نیستند و اگر تحریم‌ها برداشته شوند نمی‌توانیم با ترکیه و چین رقابت صادراتی داشته باشیم. به همین دلیل در کنار به روز شدن معادن باید صادرات فنی و مهندسی موردنظر قرار گیرد.
حیدری بر لزوم توجه ویژه به کشورهای تازه استقلال یافته و توسعه بخش بازرگانی در حوزه معدن تاکید کرد.

 

کار معادن سنتی است

رئیس دانشگاه صنعتی اراک هم در این همایش گفت: پیشرفت یک کشور معطوف و منوط به استفاده از دانش است و باید برای توسعه معادن از کارکرد و ساختار سنتی آن خارج شد.
دکتر محسن نجفی بیان کرد: در بازار متحول شده کار، امروز شغل ساختار ساده خود را از دست داده است و جهان به سمتی حرکت می‌کند که اشتغال بدون مهارت معنایی ندارد.
وی با اشاره به تغییر و تحول هر روزه مهارت، گفت: ارزش افزوده با وزن دانش از اهمیت بالایی برخوردار است و فقط استفاده از مواد اولیه برای شغل، اثربخش نخواهد بود. متاسفانه کشور در اقتصاد معطوف به دانش دارای جایگاه و رتبه مناسبی نیست. پیشرفت یک کشور معطوف و منوط به استفاده از دانش است. اینکه در تولید دانش چه جایگاهی در جهان داشته باشیم، موضوع دارای اهمیتی نیست بلکه آنچه مهم است، بهره‌برداری و «مصرف‌کننده دانش» است که ارزش افزوده به همراه دارد.
نجفی تصریح کرد: دانشگاه به عنوان منبع نوآوری می‌تواند با خلاقیت و منابع اولیه ترکیب شود و ارزش‌افزوده‌آفرین باشد.
وی با بیان اینکه در حوزه معدن، ارزش افزوده ایران ضریب بالایی ندارد، افزود: حوزه معدن نیازمند سرمایه‌گذاری جدید، ورود فناوری و دانش روز است. متاسفانه کار در معدن با ساختار سنتی در جریان است اما می‌توان سهم اندک معدن در اقتصاد کشور را با انجام فعالیت مشترک بین دانشگاه و معدن توسعه بخشید. رئیس دانشگاه صنعتی اراک نسبت به تجاری‌سازی دستاوردهای موجود در حوزه معدن در استان مرکزی از سوی دانشگاه اعلام آمادگی کرد.

 

صادرات ۸ میلیارد دلاری ماده معدنی

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک گفت: در سال گذشته میلادی فقط ۸ میلیارد دلار ماده معدنی غیرنفتی از ایران صادر شد.
محسن همتی چگینی نیز در همایش نقش معدن در رونق تولید بیان کرد: در سال گذشته میلادی، بیشترین صادرات ماده معدنی غیرنفتی با ۶۶۳ میلیون تن مربوط به استرالیا بوده و جایگاه دوم نیز با ۶۴۰ میلیون تن در اختیار چین است.
در این زمینه، ایران ۵۰ میلیون تن صادرات ماده معدنی غیرنفتی داشته است. وی تصریح کرد: این حجم و تناژ صادراتی از نظر ارزش دلاری برای استرالیا ۷۷ میلیارد دلار، برای چین ۱۷۷ میلیارد دلار و برای ایران ۸ میلیارد دلار بوده است.
همتی‌چگینی ارزش هر تن صادرات ماده معدنی غیرنفتی را به طور میانگین در جهان حدود ۲۰۰ دلار دانست و افزود: استرالیا بیشترین تناژ و میزان صادرات ماده معدنی غیرنفتی را در سال گذشته میلادی داشته اما بیشترین ارزش هر تن صادرات با ۵۶۳ دلار و ۴۳۷ دلار به ترتیب مربوط به کانادا و روسیه است و ارزش هر تن صادرات ماده معدنی غیرنفتی از ایران نیز ۱۶۰ دلار بوده است.
وی بیان کرد: برخی کشورها تناژ صادراتی بالایی دارند اما ارزش صادرات آنها کمتر است چراکه این کشورها بیشتر ماده معدنی سوختنی صادر می‌کنند اما در نقطه مقابل، برخی کشورها تناژ کمتر اما ارزش صادراتی بالایی دارند چراکه ماده معدنی گرانبها مانند طلا و نقره صادر می‌کنند و اگر ایران نیز در بین کشورهای دسته دوم قرار گیرد می‌تواند با صادرات کمتر از لحاظ تناژ و حجم، ارزش صادرات خود را افزایش دهد و این امر به لحاظ وجود انواع مواد معدنی گرانبها در کشور، میسر و ممکن است.
این استادیار گروه مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اراک با اشاره به ارزش ذخایر معدنی ثبت شده کشورها گفت: کل ارزش ذخایر معدنی ثبت شده چین ۳ هزار میلیارد دلار است و سالانه ۱۷۷ میلیارد دلار صادرات دارد اما تا ۱۷ سال آینده، این ذخایر تمام می‌شود و باید دوباره دست به اکتشاف بزند اما ارزش ذخایر معدنی ایران ۷۷۳ میلیارد دلار است که سالانه ۸ میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود و صادرات کل این ذخایر ۹۶ سال طول می‌کشد، درحالی که باید در مدت ۲۰ سال، این ذخایر را به فروش می‌رساندیم.
وی با بیان اینکه نه تنها در فروش و صادرات ماده معدنی غیرنفتی بلکه در اکتشاف نیز وضع کشور خوب نیست، افزود: متراژ حفاری اکتشافی در ایران سالانه ۱۵۰ هزار متر است، در حالی که این رقم در استرالیا سالانه ۴ تا ۷ میلیون متر است، همچنین عمق اکتشاف در ایران ۱۰۰ متر است که در جهان به ۹۰۰ متر رسیده است.
همتی چگینی تصریح کرد: حوزه معدن کشور نیازمند اکتشاف ذخایر جدید معدنی، ساخت کارخانه بیشتر و سرمایه‌گذاری جدید در زیرساخت‌ها، پذیرش فناوری جدید و ایجاد بهره‌وری در صنایع معدنی موجود به‌وسیله آموزش نیروی کار، بهینه‌سازی کارکرد و تجهیزات، اجرای شبکه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، استفاده از روش‌های مدل‌سازی و شبیه‌سازی نرم‌افزاری معدن و کارخانه معدنی است.

عناوین برگزیده