به گزارش میمتالز به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس اعلام بانک مرکزی، با توجه به درخواستهای متعدد واصله از سوی صادرکنندگان در خصوص فراهم شدن امکان انجام واردات از محل صادرات خود، به ویژه در شرایط فعلی اقتصادی و در ارتباط با پروانههای صادراتی سررسیدشده، با هدف تسهیل تامین نیازهای تولیدی و تجاری و کاهش وقفه در فعالیت بنگاهها، کلیه صادرکنندگانی که نسبت به واردات کالاهای اساسی، ضروری و مورد نیاز خطوط تولید، با قبض انبار حداکثر تا تاریخ نهم خردادماه ۱۴۰۵ اقدام کردهاند، میتوانند از محل ارز حاصل از صادرات پروانههای سالهای ۱۴۰۱ به بعد جهت تامین ارز واردات خود تا حداکثر تاریخ سیویکم مردادماه ۱۴۰۵ بهرهمند شوند. در این خصوص رعایت مواردی الزامی است:
تبصره ۱: در مواردی که مهلت قانونی ۱۵ ماهه ایفای تعهدات ارزی پروانه صادراتی منقضی شده باشد، صادرکننده موظف است ابتدا نسبت به پرداخت مبلغ ریالی مقرر بابت عدم ایفای تعهد ارزی متعلقه اقدام کند. پس از پرداخت مبلغ مذکور، امکان ثبت پروانه صادراتی به عنوان منشأ ارز واردات در سامانه جامع تجارت فراهم خواهد شد.
تبصره ۲: مبلغ مذکور معادل ۵ درصد ارزش ریالی تعهد ایفانشده پروانه صادراتی بر اساس نرخ فروش حواله در مرکز مبادله ارز در تاریخ روز مراجعه صادرکننده جهت پرداخت در سامانه جامع تجارت خواهد بود.
تبصره ۳: بانک مرکزی با هماهنگی سازمان توسعه تجارت ایران، ترتیبات لازم جهت پرداخت مبلغ متعلقه از طریق درگاه مصالحه ریالی در سامانه جامع تجارت را فراهم کرده تا متعاقب آن، امکان ثبت سیستمی پروانههای صادراتی در سامانه جامع تجارت به عنوان منشأ ارز واردات ایجاد شود.
تبصره ۴: صادرکنندگانی که اقدام به ثبت سفارش کالاهای اساسی، ضروری و مورد نیاز خطوط تولید کشور وفق ضوابط و مقررات ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت کنند، میتوانند حداکثر تا تاریخ سیویکم مردادماه ۱۴۰۵ نسبت به تامین ارز واردات از محل پروانههای صادراتی خود اقدام کنند.
تبصره ۵: ایفای تعهد ارزی پروانههای صادراتی که مهلت ۱۵ ماهه آنان سررسید شده، مشمول بهرهمندی از مشوقها و معافیت مالیاتی نخواهد شد.
تبصره ۶: بانک عامل ملزم است نسبت به اخذ تعهدنامه از صادرکنندگان جهت بهرهمندی از امکان فراهم شده در این ابلاغیه، اقدام کند.
منبع: دنیای اقتصاد