تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۹
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۴۰۱۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد خبر داد:

نظام هوشمند مالیاتی در دستور کار

می متالز - سال گذشته بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالی تحقق یافته و به عبارت دقیق تر می توان گفت که تا ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است.
نظام هوشمند مالیاتی در دستور کار

به گزارش می متالز، فرهاد دژپسند، وزیر  امور اقتصادی و دارایی در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان امور مالیاتی گفت: نفت و گاز از منابعی است که باید نقش آنها در اقتصاد ایران کاهش یابد بنابراین تلاش می‌کنیم بودجه مبتنی بر نفت را به بودجه مبتنی بر مالیات و درآمدهای سالم تغییر دهیم.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر میزان تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از ۹۷ درصد بود. یقین دارم در دوره جدید مدیریتی سازمان مالیاتی نیز دستاورد خواهیم داشت و شرط انتصاب مدیران پاکدستی و برخورداری از دانش مربوط است و امیدوارم دوره جدید مدیریتی سازمان مالیاتی به تکمیل، توسعه و اجرای برنامه‌ های قبلی بینجامد.

وی افزود: حداکثر کردن درآمد مالیاتی مدنظر نیست و وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌خواهد پول زور بگیرد. مالیات حق است. اما حق نداریم مودیان خوش حساب و خوش عملکرد را شکنجه کنیم و مالیات بیشتری از آنها بگیریم و باید به دنبال وصول مالیات حقه باشیم.

دژپسند اضافه کرد: موضوع دیگر رابطه بین مالیات و رشد اقتصادی است زیرا اگر مالیات از جایی بالاتر برود بر تولید اثر منفی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایجاد پایه‌ های مالیاتی جدید نباید متوقف شود، اظهار داشت: اگر نفت در مسیر زنجیره ارزش وارد شود، پایه‌های مالیاتی رشد خواهند داشت و باید به جای اینکه نفت را به صورت خام بفروشیم، آن را در زنجیره ارزش به کالای نهایی تبدیل کنیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بحث افزایش درآمدهای مالیاتی در سیاست‌های اصل ۴۴ مطرح شده است اما تا زمانی که نظام مالیاتی هوشمند نشود، نیروی انسانی در مرکز کار قرار دارد و البته نیروی انسانی رکن اصلی وصول درآمدهای سالم مالیاتی است.

وزیر اقتصاد گفت: قرار بود تا پایان خرداد لایحه جامع اصلاح مالیات‌های مستقیم آماده شود. یک برنامه جامعی تهیه شده که دولت بتواند موضوع رونق تولید را محقق کند و قرار است در جلسه‌ای با مجلس شورای اسلامی، عملکرد دولت را در زمینه بهبود فضای کسب و کار بررسی کنیم. بهبود این فضا موجب روان شدن فعالیت‌های کسب و کار در کشور می‌شود.

وزیر اقتصاد حفظ ارزش پول ملی را برای همه الزامی دانست و افزود: اگر صادرکنندگان ارز را برنگردانند، در اقتصاد کشور و نرخ ارز تأثیر منفی خواهد داشت ولی خوشبختانه در این زمینه عملکردها مناسب بوده است‌.

وی اظهار داشت: باید راهکارهای عملی برای مقابله با فرارهای مالیاتی بیابیم و به سمت افراد صاحب دانش دست نیاز دراز کنیم.

دژپسند تاکید کرد: در جنگ اقتصادی قرار داریم و برای کمک به مدیریت اقتصادی باید وارد شویم. لباس کار بپوشیم و به جنگ تحریم‌ های ظالمانه و اعتلای نظام برویم و در این راستا حرکت کنیم.

 

عناوین برگزیده